Sv: Baklängeskedja
baklängeskedja och baklängeskedja, men den vanligaste varianten är nog att man börjar med utgångsställning och lär hunden att "fot" = 100 % kontakt. jag tror att vanligaste orsaken till att det blir fel är att man skyndar på för mycket och att man inte har tydlig start och stoppsignal.
ofta ser man att föraren tågar iväg flera meter innan de hittar ett ställe som de tänker att här ska de belöna. vad hunden har gjort fram till den punkten verkar spela mindre roll. jag rekommenderar istället att man börjar med ett halvt steg framåt, sedan ett helt, två, tre osv och BARA belöna det som är bra! blir det inte bra så backa!
fel nummer två är att man alltid har hunden vid sidan och hunden ska själv veta när det är träning och när den ska slappna av. jag tror att man kan hjälpa hunden mycket genom att sätta den på pausläge (dvs lägga ner den, låta den sitta kvar eller vad som helst och själv kliva ur position) när man babblar med sina träningsvänner och sedan ge en tydlig startsignal när det är dags att jobba igen.
jag börjar också varje träningspass med engagemangsövningar, dvs att jag klickar 3-4 gånger på helt random beteenden. är hunden inte väldigt sugen på mer så får den ligga ner och ha tråkigt tills jag ser att den är intresserad av att fortsätta. vill den inte ha roligt med mig så får den inte lov att ha roligt alls. här ska man också akta sig för att börja tigga och be om hundens uppmärksamhet. faller man i den fällan blir det svårt att ta sig upp igen.