Baklängeskedja

peace

Trådstartare
det fria följet,har ni gjort det eller är det inte möjligt att "dela" det:confused:Om ni har gjort det ,hur har ni delat upp det?Skulle behöva få min hund att få lite bättre fokus på mig, tänkte att om man baklängeskedja får upp förväntningen mer!!

Sv: Baklängeskedja

baklängeskedja och baklängeskedja, men den vanligaste varianten är nog att man börjar med utgångsställning och lär hunden att "fot" = 100 % kontakt. jag tror att vanligaste orsaken till att det blir fel är att man skyndar på för mycket och att man inte har tydlig start och stoppsignal.

ofta ser man att föraren tågar iväg flera meter innan de hittar ett ställe som de tänker att här ska de belöna. vad hunden har gjort fram till den punkten verkar spela mindre roll. jag rekommenderar istället att man börjar med ett halvt steg framåt, sedan ett helt, två, tre osv och BARA belöna det som är bra! blir det inte bra så backa!

fel nummer två är att man alltid har hunden vid sidan och hunden ska själv veta när det är träning och när den ska slappna av. jag tror att man kan hjälpa hunden mycket genom att sätta den på pausläge (dvs lägga ner den, låta den sitta kvar eller vad som helst och själv kliva ur position) när man babblar med sina träningsvänner och sedan ge en tydlig startsignal när det är dags att jobba igen.

jag börjar också varje träningspass med engagemangsövningar, dvs att jag klickar 3-4 gånger på helt random beteenden. är hunden inte väldigt sugen på mer så får den ligga ner och ha tråkigt tills jag ser att den är intresserad av att fortsätta. vill den inte ha roligt med mig så får den inte lov att ha roligt alls. här ska man också akta sig för att börja tigga och be om hundens uppmärksamhet. faller man i den fällan blir det svårt att ta sig upp igen.

F*n jag får inte till det:cry: Jag tycker att jag har gott godis,kuliga leksaker, är skojig själv. Men ändå tappar han fokus!! Är mkt mer intressant och kolla på vad de andra hundarna håller på med,sticka iväg och snusa på doftfläckar o.s.v. Vissa dagar klaffar allt, så han vet vad han ska göra. Det är mest med själva fotgåendet som han tappar intresset, när vi håller på med andra moment,typ där jag går ifrån honom, t.ex inkallning,platsliggning o.s.v är han stensäker och har full koll!! Men jag måste ju få upp fokuset på fria följet, för det är ju det som är den "röda tråden" genom hela tävlingen!! Har ni ngr tankar och/el. förslag på vad jag kan göra, vad jag gör fel o.s.v??

Skilj mellan inlärningsfasen och kravfasen.

Är ni förbi inlärningsfasen så kräv att han ska göra det. Börjar han nosa så ge honom en kvick påminnelse som han reagerar på och beröm när han tar kontakt igen.

Kör korta sträckor och beröm innan han tappar fokus.

Cillamuffins sa en jättebra grej, att man ska göra skillnad mellan när kommandot gäller och inte. Inte säga Fot och sedan stå och snacka med kompisarna utan visa hunden att det är paus.

Ja det är nog därdet kanske faller:o Det är ju som så här:Han har ju en bakgrundshistoria som "problemhund", när jag fick honom så hade vi stora problem med att träna med/tillsammans med andra hundar, då han inte "fixade" när de andra hundarna gjorde fartfyllda moment. men vi har jobbat stenhårt gått massor av kurser så nu är det inga större problem,MEN ska väl villigt erkänna att det fortfarande sitter djupt i MIG och att jag vågar liksom inte "skita" i honom när han "skiter" i mig, är rädd att han ska "ställa" till ngt!! Så då blir jag nog tjatig:o Får vi till fotgåendet så är vi i princip klara för 1:an.

Hur brukar ni "pausa" hunden? Jag menar ska han bara ligga vid min sida,springa lös,bindas upp ngnstans el. t.ex sättas in i bur el.bil?

börjar man locka och pocka så kommer den där icke-koncentrationen som ett brev på posten. så du har nog rätt, det är där problemet ligger.

min hund är gammal och lydig så jag kan lägga honom och räkna med att han ligger kvar oavsett vad. en yngre hund kan man binda upp eller stänga in i en bur. är det en liten hund så kan du kanske ha med dig en bur på planen? det viktiga är att han inte får springa runt och roa sig själv, inte ens en sekund. paus är som det låter -vila. tråkig sådan.

Hur länge ska man pausa honom? Och om han då fortfarande inte är träningsvillig ska man då in med honom i buren direkt igen?

Jag skulle nog inte träna då nej.
Vad har du för belöningar på honom som fungerar?
Kanske måste du jobba upp förväntan på ännu bättre belöningar för att hans motivation ska öka!
Jag har en svårmotiverad hund och det som har fungerat för mig är att träna korta pass och alltid sluta innan han "tröttnar". Dvs precis när det är som roligast så säger jag att "näe, nu tränar vi inte mer" och så får han pausa. Då kanske jag går och hjälper en kompis med lite kommendering, fotograferar och han får ligga och ha skittråkigt. Sen är det påt igen.
Pauserna behöver inte alls vara långa, men däremot är det dumt att träna för länge med en hund som inte direkt har någon jättestor motivation. Bättre med tre minuter bra träningen än 2 timmar där du försöker locka den att göra saker.
Tycker jag :)

Jo det är ju så sant!! Blir ju gärna att man "tragglar" på för länge:o Han är ju inte omotiverad i andra moment, det är bara fotgåendet!! Det går att belöna honom med både godis&leksak,externbelöning funkar jättebra på honom,problemet då är kanske just med fotgåendet att han blir "för laddad" och kommer lite långt ut från min sida emellanåt. Men sen som sagt,skulle "grannhunden" då träna ett fartfyllt moment så tappar han fokus direkt:crazy:

pausa tills han ser ut att vara sugen på att träna igen. dvs om han snusar i marken, kollar på de andra hundarna eller ser allmänt ointresserad ut så får han ligga ett tag till.

belöningen är förstås jätteviktig, men locka aldrig med din jättefina belöning. först ska han prestera, sedan får han belöning. den riktigt kalasbra belöningen behåller du tills han har varit riktigt duktig.

Menar du att externbelöning inte är bra:confused: Jag menar den ser han ju när jag lägger ut den?? Tycker iaf att det nog går lite bättre, kör bara korta ,korta pass lägger in ett litet pass efter var promenad (brukar åka iväg och promenera på olika ställe ett dagar i veckan)så då blir det ju lite olika störningar!! Har faktiskt ändå bokat en tid för en privatlektion hos en instruktör, ska dit på måndag!! Tror det kan vara bra med "andra ögon" på sig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 167
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 076
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 555
Senast: Ginne
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 522
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31