vilse

Trådstartare
Ska införskaffas

Har jag inte har helt fel är det flera bukefalister som redan använder detta redskap.
Vilken rekommenderar ni?
Fungerar de bra?
Jag kommer baka gluten och laktosfritt bröd, någon som har erfarenhet av detta? Fungerar det lika bra?

Jag funderar på Tefal XXL (http://www.tretti.se/hushallsapparater/brod/bakmaskiner/tefal-ow500130)- någon som har erfarenhet av den?

Och sista frågan, vet någon om mellandagsrean brukar gå ut över bakmaskinerna? :p

Sv: Bakmaskin

Jag hade en Tefal (dock inte den du länkar till, utan OW300101) som bokstavligen föll i bitar en vecka efter att garantin hade gått ut. Om det var ett måndagsexemplar eller inte vet jag inte, men den var verkligen inte hållbar.

Istället köpte vi en Kenwood BM350 som vi är mycket nöjda med! Den gräddar mycket bättre än Tefal också.

Sedan vill jag bara säga att vi inte har haft någon nytta av bakmaskiner som bakar jättestora bröd. Dels torkar brödet fort och dels blir brödskivorna gigantiska eftersom större bröd innebär att brödet blir större på höjden och inte på längden. 750 g är den bästa storleken. Ibland använder vi 1000 g-funktionen om vi gör bröd med tyngre ingredienser i, men aldrig för att göra större bröd.

Laktosfritt ska inte vara något problem och glutenfritt borde heller inte vara det.

Mig gör det inget om det blir små bröd, anledningen till att jag kollat på denna är att den har ett bra pris, men verkar enligt många sidor vara bra ändå.

Ska kolla upp vad Kenwood är för något :)

Jag har denna i från tefal:
15144.jpg

Funkar kanon! Blir bra brödstorlek, god skorpa på brödet:d Jättenöjd med min! Har haft den i 1,5år. Använder den dock periodvis, ibland är det gott med köpebröd:p
Vet inte om de brukar ha dem på rea? Jag köpte min i januari eftersom de var totalslut efter julhandeln.

/LL

Jag har en OBH Nordica och den är jag supernöjd med! Den gick varm flera dagar i veckan tills jag lyckades slarva bort degveven....... :cry::cry::cry: Min gjorde ganska små limpor med det gjorde inget eftersom jag upplevde att det hembakade brödet var godast bara ett par dagar efter bakandet, och inte i en hel vecka som det konserverade köpebrödet.

Jag tror jag ska önska mig en ny i julklapp. Jag älskar att experimentera genom att kasta i frön, nötter osv! Har dock inte tålamod att baka bröd på "riktigt".

På recensionerna om den säger många att där är något högt pipljud.

Hur är det? Väldigt högt?
Hur länge piper den? Är det ett högt pip, eller piper den flera gånger?

Jag tror den piper 4ggr, det är högt men inte något som väcker grannarna. Jag störs inte heller av det. Bakar alltid över natt så det är klart på morgonen och den piper efter att min väckarklocka satt igång. Sover dessutom inte på samma våning;)

/LL

På recensionerna om den säger många att där är något högt pipljud.

Hur är det? Väldigt högt?
Hur länge piper den? Är det ett högt pip, eller piper den flera gånger?

Det är högt pipljud... och det går inte att stänga av och den bara måste meddela oss varje gång den kör igång en ny grejs.. helt värdelöst på natten då man bara flyger upp flera gånger.

Jag och min man köpte en sån därn efter att buke rekommenderat bakmaskiner. Men vi var inte så frälsta. Brödet är okej nybakat och väldigt osmakligt efter ett par timmar. Magarna tålde inte brödet riktigt. Vet inte varför men vi var rejält uppblåsta, båda två.

Vår står mest. Vill du köpa vår? Den är inte särskilt mkt använd, vi är en ganska hel och ren familj med bra hygien :idea: Maskinen bor i Småland.

Någon som har något recept som blir bra? Jag köpte en bakmaskin för 1 år sedan, och bakade franskbröd några gånger. Men sedan blev jag trött på det, och då har den bara stått ...

Det beror ju på vad man vill ha.

Vi har bakat igenom hela receptsamlingen som följde med och de flesta bröden är goda.
En favorit är italienskt med massor av "parmesan" och vitlök :d

Och det går att göra helt OK lussekatter också.

Ok, jag får väl kolla i receptsamlingen! Tyckte att många recept verkade lite krångliga, men det kanske är värt det alltså?

Jag har kommit fram till ett recept som jag gör mest:

240 gram vatten
25 gram olivolja
100 gram dinkelmjöl
300 gram specialvete
1 tsk salt
2 tsk socker
1 tsk torrjäst
2 rejäla nävar solrosfrö

Nu är min maskin rätt stor men man får förminska och ändra som man har lust.

Jag har en Panasonic som jag köpte i en tysk nätbutik för 4 år sen. Läste många tester och recensioner innan jag hittade den här som alla öste lovord över.
Däremot fanns den inte längre att köpa i Sverige.
Jag har två vänner som också har Panasonic bakmaskiner fast äldre och mindre modeller och de är väldigt nöjda med dem.
Jag älskar min bakmaskin!

Ett bröd vi gjorde i många år för att rosta var följande:

2,5 dl vatten
0,5 dl olja
1 tsk salt
1 msk socker
5 dl vetemjöl (minska/öka mängden enligt behov o typ av vetemjöl)
½ dl solrosfrön
½ dl linfrön
25 g jäst

En annan oväntad favorit blev följande:

1,5 dl vatten
1 dl tomatkross
0,5 dl olja
1 tsk salt
1 msk socker
5 dl vetemjöl (minska/öka mängden enligt behov o typ av vetemjöl)
25 g jäst
eventuellt lite kryddor som oregano t.ex.

Jättegott rostat med smör och skinka

Jag använder också ofta maskinen för att göra degen och så bakar jag ut brödet på traditionellt sätt och gräddar det i ugnen. Gillar kraftigare bröd med mycket råg i, typ rågkakor, och de blir inte bra i maskinen men degen gör den ju på deg programmet. Gör även kanelbullarna med maskinens degprogram.

Liknande trådar

Hästvård "Det är okej att ge upp" sa vet. under senaste besöket (1 vecka sen) Så till problemet: Jag har alltid grubblat på denna häst sen den... 2
Svar
28
· Visningar
5 439
Senast: Madick
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 376
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 262
Senast: anyberg
·
Gravid - 1år nar de inte vill? Behover goda rad och erfarenheter fran kloka Bukefalister. Vi har haft tva tuffa veckor har hemma, med forkylning...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: mimmipigg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stärka 3 åring
  • Fördelar/ nackdelar med tinker?