bakplåtspapper i teflon

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare tanten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 4 249

tanten

Trådstartare
Jag har bakat ikväll. Mitt vanliga matbröd som jag alltid gör. Det blev konstigt i smaken.

Det enda nya i sammanhanget är att jag köpte "ugnspapper" på ICA som är teflonbelagt. Dvs det ska kunna användas om och om igen.

Sköljde av "papperet" under varmt vatten innan användning och sedan la jag det på plåten.

Kan det vara något märkligt med teflonet? Något farligt?

Någon som varit med om något liknande.

Brödet smakar.. lite kemiskt? Jag ska prova att skära av skorpan undertill nästa gång jag äter det. (nu ligger allt i frysen)

Kollade förpackningen noga och det står ingenting om noggrann, speciell disk innan man tar det i bruk.

Sv: bakplåtspapper i teflon

Vilken temperatur hade du? Jag har ett teflongrej att ha när man grillar i ugnen och den har en maxtemperatur.

240 grader.

men... jag kom på ytterligare en sak. Detta efter att ha haft den där lite brännande känslan på läpparna tills jag borstade tänderna och gick till sängs. Precis innan jag somnade kom jag på att jag ändrat en sak till.

Jag hade slut på rapsolja så jag tog olivolja till degen istället. Det k-a-n ha varit olivoljesmak. :crazy:

Bakplåtspapper i teflon innehåller en hel del kemikalier, antingen perflourerade ämnen som är extremt svårnedbrytbara och hälsoskadliga (det har kanske hunnit förbjudas i bakplåtspapper nu, osäker på om det finns dispanser osv dock), eller silikon men inblandning av olika tillsatser som kan förångas under uppvärmning. Förvånar inte mig att brödet smakar kemiskt.

Kolla förpackningen, vanliga teflonpannor tål inte högsta temp på plattan. Jag har muffinsform i teflon, och den tål max 150 eller 200 grader, så du kan nog ha fått kemikalier i brödet om du hade 250 grader. Om man värmer plast mer än Max så frigörs ämnen. Man testar upp till vissa temperaturer och upp tills dess skall det vara ok. Överskrider man det så finns det inga hälsogaranti längre.

Kolla förpackningen, vanliga teflonpannor tål inte högsta temp på plattan. Jag har muffinsform i teflon, och den tål max 150 eller 200 grader, så du kan nog ha fått kemikalier i brödet om du hade 250 grader. Om man värmer plast mer än Max så frigörs ämnen. Man testar upp till vissa temperaturer och upp tills dess skall det vara ok. Överskrider man det så finns det inga hälsogaranti längre.

Fast temp känns osannolikt eftesom det ska tåla 240 grader och mitt bröd stod inne i 175 grader i 50 mintuer.

Klart är i alla fall att jag ska diska det väldigt omsorgsfullt innan jag testar igen....
Det är ju inte köpt i något obskyrt marknadsstånd utan på ICA.

Aha, det lät som om du bakat i 240, och det är nog för varmt för pappret. Ja, pröva igen och uppdatera oss! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda-24
  • Pass förvaring
Tillbaka