bakrädd häst

T

tratten

Hej.
Har just blivit med foder ponny "jippi" :)
Nu är saken den att ponnyn ifråga är lite bakrädd, eller lite och lite, den är ganska ordentligt rädd om baken. Jag vet att det är många som har erfarenhet av bakrädda hästar. Hur har ni tränat bort det? :confused: Jag vet att det går.
 
Min första ponny var väldigt bakrädd. I början kunde jag knappt ha ländtäcke på henne för att det fladdrade så mkt där i bak. :)
Men jag la på ländtäcket ändå och höll på mkt bakom henne.
sopade lite bakom henne. M.m
Tillslut så brydde hon sig inte ett dug vad jag gjorde bakom henne.
Så det går nog över. Eller ja, för mig gjorde de det.
 
Hej,
Min ponny var också bakrädd efter en olycka under körning. Hon tyckte inte om att man tog i hennes svans eller på rumpan.

Det jag gjorde var att bara ta det försiktigt, smeka hennes rumpa och ta som vana att bara stå still och hålla i svansroten. Tillsist slappnade hon av och jag kunde röra den åt olika håll. När detta fungerade blev hon inte heller rädd vid körning i skogen av snöklumpar som hoppade upp och dylikt.

Detta har fungerat för mig och min ponny som numera inte är bakskygg. Hoppas detta kan hjälpa dig!

/Valle
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 133
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 254
Senast: mily
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 935
Senast: Stereo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp