Bakselen halkar ner..

Jenny1

Trådstartare
Jag har sökt info här på körforumet, men hittar inte svar på min fråga, så nu gör jag en ny tråd!

Jag håller på och tömkör vår ponny och har köpt en baksele till lokselen. (Förra ponnyn körde jag utan baksele, lärde mig så och visste inte bättre.. :o ) Mitt problem nu är att bakselen halkar ner uppepå rumpan liksom. Det enda som hindrar den att helt halka ner runt bakbenen är spännena vid svanskappan. :crazy: Hur ska jag få den att sitta still? Har jag spänt fel någonstans?? Är alltså ny på det här med baksele, har en kunnig tjej som lovat komma och titta hur den sitter, men hon har inte tid på flera veckor.. Kan ni hjälpa mig? När jag tittar på bilder jag hittade här när jag sökte på "baksele" så ser många ut att sitta som min när jag selar på, straxt framför korset ungefär, men min åker alltså ner bakåt när hon går sen..

Sv: Bakselen halkar ner..

Det blir så om man köper till en baksele till en loksele eller en skitsele :(
Men det är lätt fixat om man sätter en rem mellen baksele remmen och däckeln. Finns nog andra knep oxå *funderar*
På andra selar sitter det ögglor där som man låser med en rem genom, bild (lånad bild!)

/L

Okej, då är det i alla fall inte jag som gjort fel när jag satt dit den, det var mest det jag undrade. Jag får försöka pussla dit en rem så att jag låser fast den då. Tack!

Jag nitade fast knäppen från en hjälm,på både svanskappan och bakselen.Snabbt att fästa på fast man får ju offra knäppena på en gammal hjälm då förstås.

Sådana här knäppen
1201.jpg

Smart!! Jag har ju två hjälmar som ska kasseras, kan ju ta från dem! Tack!!!! :bow: :bow: :bow: :bow:

;) Varsågod, glöm inte mäta av bara innan du fäster. Så att det blir lagom avstånd....

men behöver du verkligen baksele om du bara tömkör??

lul skrev:
men behöver du verkligen baksele om du bara tömkör??

Nej, självklart inte för att tömköra, men jag vill börja vänja henne vid känslan av bakselen eftersom jag snart, snart ska spänna för!! :banana: :banana:

Liknande trådar

L
Hästvård Hejsan! Jag har ett korsningssto (eng.fbl/am.vbl) på 12 år som inte verkar vilja bli frisk. Nån som har en idé om vad det kan vara...
Svar
2
· Visningar
1 002
Senast: Alexandra_W
·
M
Trav Hoppas att ni orkar med för jag har faktiskt sökt i forumet och inte hittat riktigt rätt svar på alla frågor jag har. Tyvärr kommer det... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 235
Senast: Montéryttare
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 743
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka