Bakterier i färskfoder

Vilken skillnad gör det att köra burkar och skålar ensamma? Jag tänker miljötänk där. Och om det ska göras varje gång efter mat blir det ju ett evigt (maskin)diskande.
Kanske inte varje gång, alt handdiska innan man kör ihop med annat.

Det kan hamna lort-smuts-osv i vinklar o vrår bortikring tänkte jag, men sen vet jag inte riktigt hur vanliga diskmaskiner fungerar:o stora maskiner (kök) har samma diskvatten tills man byter medan sköljvattnet är i flöde. Dvs man kör 'findisk/'ren'disk i början och grovdisk i slutet av en anledning.
 
Med tanke på att man får bort 99% av alla bakterierna från händerna genom att tvätta med tvål och vatten så känns det minst sagt överdrivet att maskindiska skålar och sådant för sig. Bakterier överlever inte länge på rena torra ytor så att diska och låta lufttorka räcker nog väldigt långt!
 
Jag ger ibland hunden färskfoder i samma skålar som jag själv använder, är det något jag borde sluta med tror ni? Jag använder även samma burkar till hundens mat som till min egen mat ibland.

Självklart kör jag skålar och brukar i diskmaskinen mellan användningarna.
 
Vad tror ni om hanteringen vid utfodring?
Kan det påverka människan?
Nu är man ju noga med hygien och så, och man kladdar ju inte med det med bara händer. Och man äter det ju knappast :angel:
Vi använder en vanlig sked tex när vi portionerar upp till våra hundar. Tvättar händer efteråt. förvaring i plastbytta alltid med lock- kanske inte det bästa ur bakteriesynpunkt dock..(plastbytta)

Risker? Större risker för personer med lägre immunförsvar?

Det var bara en tanke, men bör man vara sig extra noga?
Jag kan ju säga att jag hanterar mitt färskfoder med bara händerna, vad ska man annars använda, plast-/diskhandskar? Låter lite överdrivet (om man nu inte tycker det är äckligt att ta i rått kött med bara händerna). Tvättar händerna med tvål och vatten efteråt. Numera brukar jag låta färskfodret vara fryst. Jag portionerar upp det och lägger i fryspåsar, sen in i frysen, serveras även fryst. Blir mindre kladd och slipper ha en tinad korv i kylen, och hunden tycker det är roligare att få jobba lite med maten än att bara slafsa i sig ur en skål.

Jag tar hela denna rapporten med en nypa salt. Har man små barn, folk i huset med nedsatt immunförsvar osv, visst, då kan man behöva tänka både en och två ggr gällande hur man hanterar både hundens och ens egen mat. Men håller man normal hygien i köket, tvättar händerna med tvål efter att man jobbat med hundmaten osv så lär man inte löpa någon större risk. Tycker inte det finns skäl till att gå upp i varv över detta.
 
Jag kan ju säga att jag hanterar mitt färskfoder med bara händerna, vad ska man annars använda, plast-/diskhandskar? Låter lite överdrivet (om man nu inte tycker det är äckligt att ta i rått kött med bara händerna). Tvättar händerna med tvål och vatten efteråt. Numera brukar jag låta färskfodret vara fryst. Jag portionerar upp det och lägger i fryspåsar, sen in i frysen, serveras även fryst. Blir mindre kladd och slipper ha en tinad korv i kylen, och hunden tycker det är roligare att få jobba lite med maten än att bara slafsa i sig ur en skål.

Jag tar hela denna rapporten med en nypa salt. Har man små barn, folk i huset med nedsatt immunförsvar osv, visst, då kan man behöva tänka både en och två ggr gällande hur man hanterar både hundens och ens egen mat. Men håller man normal hygien i köket, tvättar händerna med tvål efter att man jobbat med hundmaten osv så lär man inte löpa någon större risk. Tycker inte det finns skäl till att gå upp i varv över detta.

Även jag hanterar hundmaten direkt med händerna, men om det är väldigt blodig mat eller annat som gör det jobbigt att tvätta bort så använder jag diskhandskar :p Nu på vintern använder jag diskhandskar nästan hela tiden när jag håller på med hundmat, på så vis blir jag inte lika torr om händerna som annars.
 
Jag ger ibland hunden färskfoder i samma skålar som jag själv använder, är det något jag borde sluta med tror ni? Jag använder även samma burkar till hundens mat som till min egen mat ibland.

Självklart kör jag skålar och brukar i diskmaskinen mellan användningarna.
Allvarligt? :confused:
 
Jag ger ibland hunden färskfoder i samma skålar som jag själv använder, är det något jag borde sluta med tror ni? Jag använder även samma burkar till hundens mat som till min egen mat ibland.

Självklart kör jag skålar och brukar i diskmaskinen mellan användningarna.
Jag antar att du hanterar rå kyckling till dig själv med samma knivar och annat som du sedan använder till annan mat? Som sagt så blir man av med i princip alla bakterier genom att diska. Är du orolig så kan du ju använda skålar av metall eller glas som ju har glatta ytor som mindre bakterier får fäste på. Men jag tror inte att kyckling som blir hundmat är farligare än kyckling som blir människomat så det finns nog ingen anledning att särbehandla just hundmaten.
 
Vad är det konstiga med det? Om en människa äter kött så är det väl inget konstigt att ha hundens kött i samma förpackningar osv?
Haha jag tolkade inlägget precis tvärt emot dig. Alltså att "allvarligt" = skulle det vara något att bry sig om. Nu blir jag nyfiken på hur det var avsett att tolkas :p
 
Jag kan ju säga att jag hanterar mitt färskfoder med bara händerna, vad ska man annars använda, plast-/diskhandskar? Låter lite överdrivet (om man nu inte tycker det är äckligt att ta i rått kött med bara händerna). Tvättar händerna med tvål och vatten efteråt. Numera brukar jag låta färskfodret vara fryst. Jag portionerar upp det och lägger i fryspåsar, sen in i frysen, serveras även fryst. Blir mindre kladd och slipper ha en tinad korv i kylen, och hunden tycker det är roligare att få jobba lite med maten än att bara slafsa i sig ur en skål.

Jag tar hela denna rapporten med en nypa salt. Har man små barn, folk i huset med nedsatt immunförsvar osv, visst, då kan man behöva tänka både en och två ggr gällande hur man hanterar både hundens och ens egen mat. Men håller man normal hygien i köket, tvättar händerna med tvål efter att man jobbat med hundmaten osv så lär man inte löpa någon större risk. Tycker inte det finns skäl till att gå upp i varv över detta.

Jag tycker definitivt inte att man ska avfärda de här resultaten. Att ens eget sällskapsdjur kan gå runt och sprida ESBL-bakterier är väldigt allvarligt. Jag ser inte hanteringen av färskfodret som det stora problemet, som sagt om man tillämpar god hygien ska det inte vara någon fara, utan snarare så att hunden kan bli bärare och sprida vidare en resistent bakteriestam som är ett av våra största hot i dagsläget. Tyvärr kommer resistensen hos bakterier bara att öka.
 
Haha jag tolkade inlägget precis tvärt emot dig. Alltså att "allvarligt" = skulle det vara något att bry sig om. Nu blir jag nyfiken på hur det var avsett att tolkas :p
Jag kanske minns tokigt, men jag har för mig att Christensen1 varit skeptisk till färskfoder förut och de jag pratat med "på riktigt" som är skeptiska till färskfoder får det inte allt för sällan att låta som om det är galet ohygieniskt att ens ha hundmaten i samma hus som de själva är i (liten överdrift), så det var nog därför jag tolkade inlägget som jag gjorde :) Möjligt att jag tolkade det helt fel!
 
Jag tycker definitivt inte att man ska avfärda de här resultaten. Att ens eget sällskapsdjur kan gå runt och sprida ESBL-bakterier är väldigt allvarligt. Jag ser inte hanteringen av färskfodret som det stora problemet, som sagt om man tillämpar god hygien ska det inte vara någon fara, utan snarare så att hunden kan bli bärare och sprida vidare en resistent bakteriestam som är ett av våra största hot i dagsläget. Tyvärr kommer resistensen hos bakterier bara att öka.
Har inte sagt att jag avfärdar det, bara tar det med en nypa salt. Ska man tänka att ens hund är en smittohärd för ESBL-bakterier och går runt och sprider detta omkring sig i omgivningen så får man helt enkelt lägga av med färskfoder och mata med något annat som inte riskerar att innehålla ESBL-bakterier. Det går liksom inte riktigt att sanera hunden från sånt. Har man en hund som äter färskfoder så kan man ju istället lämpligtvis låta bli att ta med den när man ska hem till någon som man vet har problem med immunförsvaret och där eventuella bakterier hunden skulle kunna bära på skulle innebära fara för personen.
 
Jag kan ju säga att jag hanterar mitt färskfoder med bara händerna, vad ska man annars använda, plast-/diskhandskar? Låter lite överdrivet (om man nu inte tycker det är äckligt att ta i rått kött med bara händerna). Tvättar händerna med tvål och vatten efteråt. Numera brukar jag låta färskfodret vara fryst. Jag portionerar upp det och lägger i fryspåsar, sen in i frysen, serveras även fryst. Blir mindre kladd och slipper ha en tinad korv i kylen, och hunden tycker det är roligare att få jobba lite med maten än att bara slafsa i sig ur en skål.

Jag tar hela denna rapporten med en nypa salt. Har man små barn, folk i huset med nedsatt immunförsvar osv, visst, då kan man behöva tänka både en och två ggr gällande hur man hanterar både hundens och ens egen mat. Men håller man normal hygien i köket, tvättar händerna med tvål efter att man jobbat med hundmaten osv så lär man inte löpa någon större risk. Tycker inte det finns skäl till att gå upp i varv över detta.
Min fetning,
vi har en vanlig matsked, eller gaffel, eller liknande och pytsar upp med.
Fast vi har inte korvar utan fyrkanter 300grams (eller liknande) styckfrysta.

Har även använt engångshandskar vid nåt tillfälle :)
 
Jag kanske minns tokigt, men jag har för mig att Christensen1 varit skeptisk till färskfoder förut och de jag pratat med "på riktigt" som är skeptiska till färskfoder får det inte allt för sällan att låta som om det är galet ohygieniskt att ens ha hundmaten i samma hus som de själva är i (liten överdrift), så det var nog därför jag tolkade inlägget som jag gjorde :) Möjligt att jag tolkade det helt fel!
Jaså där ser man. Tänker man samma när det gäller allt kött då eller blir köttet ohygieniskt i samma sekund som man bestämmer att det ska användas till hundmat istället för människomat? :confused:
 
Vad är det konstiga med det? Om en människa äter kött så är det väl inget konstigt att ha hundens kött i samma förpackningar osv?
Det tycker jag definitivt att det är. Men jag är troligen miljöskadad efter att ha jobbat i kök i många år och sen utbildat mig till sjuksköterska.
 
Jag kanske minns tokigt, men jag har för mig att Christensen1 varit skeptisk till färskfoder förut och de jag pratat med "på riktigt" som är skeptiska till färskfoder får det inte allt för sällan att låta som om det är galet ohygieniskt att ens ha hundmaten i samma hus som de själva är i (liten överdrift), så det var nog därför jag tolkade inlägget som jag gjorde :) Möjligt att jag tolkade det helt fel!
Jag har färskfoder i huset och ger det vid behov (då alltid lamm). Jag förhåller mig tveksam till annat kött bla pga av bakterier. Jag förhåller mig också tveksam till rått kött och BARF som undergörande metod vid allehanda kostrelaterade problem hos hund.
Jag har också under min tid som arbetande hos veterinär sett mer än en hund som kommit in med problem relaterat till BARF (det skulle jag ALDRIG ge hundarna).
 
Jag har färskfoder i huset och ger det vid behov (då alltid lamm). Jag förhåller mig tveksam till annat kött bla pga av bakterier. Jag förhåller mig också tveksam till rått kött och BARF som undergörande metod vid allehanda kostrelaterade problem hos hund.
Jag har också under min tid som arbetande hos veterinär sett mer än en hund som kommit in med problem relaterat till BARF (det skulle jag ALDRIG ge hundarna).

Vågar du ha rått kött hemma som människomat? I så fall, vad ser du att är skillnaden mellan det och hundmaten?

Har ni aldrig hos veterinären fått in hundar med torrfoderrelaterade problem? I så fall blir jag förvånad, eftersom jag ser sådana hundar dagligen (fast det är klart, ägarna brukar sällan se problemen själva utan tänka "det är så som den hunden är", lika hemmablinda som tex trubbnosuppfödarna).

Att göra en individanpassad foderstat med rått kött, tror du verkligen att det är så tokigt när hunden har något kostrelaterat problem? Att alla inte fungerar bra på en och samma "grundrecept" är ju inget konstigt, men många verkar tänka ungefär "Nej, den här hunden fungerade inte på vom og hundemat, alltså fungerar inget färskfoder till den!". Varför det blivit så vet jag inte, för samma människor brukar tycka om att testa en mängd olika torrfoder för att hitta det som passar bäst.
 
Jag tyckte det största att ta med sig var att tänka på det om man har hund med nedsatt immunförsvar eller får antibiotika. Hur många tänker på att hundmat innehåller de bakterierna och att det då kan förvärra sjukdomsläget för hunden? Det är ju inget som veterinärer upplyser om heller (kanske inte haft den infon redan)
Så även om man inte blir övernoga med hygienen kan det vara bra att ha i bakhuvudet. Alla hundar kanske inte ens kan äta färskfoder då om de har nedsatt immunförsvar från början.
 
Det tycker jag definitivt att det är. Men jag är troligen miljöskadad efter att ha jobbat i kök i många år och sen utbildat mig till sjuksköterska.
Jag kommer från en kockfamilj, alla mina 3 syskon är utbildade kockar varav 2 har jobbat/jobbar som kökschefer på ganska fina restauranger. De delar inte din skräck för rått kött. Jag har också jobbat lite i kök och har inte heller upplevt att man är hysterisk med köttet. Man diskar och torkar alla redskap, kärl och ytor, och det anses räcka. Inte en chans att man skulle kunna hålla reda på vilka knivar och vilka byttor som har kommit i kontakt med rått kött i ett normalstort restaurangkök.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 435
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 756
Senast: ako
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 162
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 549
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp