Bakterier i färskfoder

Jag tyckte det största att ta med sig var att tänka på det om man har hund med nedsatt immunförsvar eller får antibiotika. Hur många tänker på att hundmat innehåller de bakterierna och att det då kan förvärra sjukdomsläget för hunden? Det är ju inget som veterinärer upplyser om heller (kanske inte haft den infon redan)
Så även om man inte blir övernoga med hygienen kan det vara bra att ha i bakhuvudet. Alla hundar kanske inte ens kan äta färskfoder då om de har nedsatt immunförsvar från början.

Jag har gett antibiotika till hundar samtidigt som de ätit färskfoder och aldrig stött på problem. Har råutfodrat i drygt 10 år men har än så länge inte upplevt en enda negativ effekt på någon av mina hundar, inte heller efter att de blivit riktigt gamla och skröpliga. Tvärtom! Den hunden som ätit färskt från start är också den som har överlägset tåligast mage. Han är aldrig dålig i magen trots att han äter all möjlig skit ute.
 
Vågar du ha rått kött hemma som människomat? I så fall, vad ser du att är skillnaden mellan det och hundmaten?

Har ni aldrig hos veterinären fått in hundar med torrfoderrelaterade problem? I så fall blir jag förvånad, eftersom jag ser sådana hundar dagligen (fast det är klart, ägarna brukar sällan se problemen själva utan tänka "det är så som den hunden är", lika hemmablinda som tex trubbnosuppfödarna).

Att göra en individanpassad foderstat med rått kött, tror du verkligen att det är så tokigt när hunden har något kostrelaterat problem? Att alla inte fungerar bra på en och samma "grundrecept" är ju inget konstigt, men många verkar tänka ungefär "Nej, den här hunden fungerade inte på vom og hundemat, alltså fungerar inget färskfoder till den!". Varför det blivit så vet jag inte, för samma människor brukar tycka om att testa en mängd olika torrfoder för att hitta det som passar bäst.
Färskfoder håller inte livsmedelskvalitet (för människa). Beroende på innehåll så kan det också finnas våm som inte heller håller livsmedelsstandard.
Men det är som sagt upp till var och en hur de vill göra.
 
Jag har gett antibiotika till hundar samtidigt som de ätit färskfoder och aldrig stött på problem. Har råutfodrat i drygt 10 år men har än så länge inte upplevt en enda negativ effekt på någon av mina hundar, inte heller efter att de blivit riktigt gamla och skröpliga. Tvärtom! Den hunden som ätit färskt från start är också den som har överlägset tåligast mage. Han är aldrig dålig i magen trots att han äter all möjlig skit ute.
Det är inte DIN hund man är orolig för. Det är bakteriernas resistensutveckling.
 
Jag kommer från en kockfamilj, alla mina 3 syskon är utbildade kockar varav 2 har jobbat/jobbar som kökschefer på ganska fina restauranger. De delar inte din skräck för rått kött. Jag har också jobbat lite i kök och har inte heller upplevt att man är hysterisk med köttet. Man diskar och torkar alla redskap, kärl och ytor, och det anses räcka. Inte en chans att man skulle kunna hålla reda på vilka knivar och vilka byttor som har kommit i kontakt med rått kött i ett normalstort restaurangkök.
Jag har ingen skräck för rått kött. Jag har däremot stor respekt för multiresistenta bakterier. Jag har sett hur illa det kan gå (och har dessutom handhaft en del sår med resistenta bakterier i).
 
Jag har gett antibiotika till hundar samtidigt som de ätit färskfoder och aldrig stött på problem. Har råutfodrat i drygt 10 år men har än så länge inte upplevt en enda negativ effekt på någon av mina hundar, inte heller efter att de blivit riktigt gamla och skröpliga. Tvärtom! Den hunden som ätit färskt från start är också den som har överlägset tåligast mage. Han är aldrig dålig i magen trots att han äter all möjlig skit ute.
Och min familjs första hund fick både choklad och rebensspjäll/kotlettben (pga okunskap). Han var heller aldrig magsjuk och levde länge. Bara för att det går bra för en del kan man ju ha det i åtanke att det kan gå illa.
 
Jag har ingen skräck för rått kött. Jag har däremot stor respekt för multiresistenta bakterier. Jag har sett hur illa det kan gå (och har dessutom handhaft en del sår med resistenta bakterier i).
Du är inte ensam om att ha erfarenhet av och respekt för multiresistenta bakterier på människa. Men jag har svårt att se kopplingen normal kökshygien = ökad risk för spridning.
 
Och min familjs första hund fick både choklad och rebensspjäll/kotlettben (pga okunskap). Han var heller aldrig magsjuk och levde länge. Bara för att det går bra för en del kan man ju ha det i åtanke att det kan gå illa.
Mig veterligen saknar både choklad och tillagade ben de positiva effekter som färsk mat kan ha.
 
Mig veterligen saknar både choklad och tillagade ben de positiva effekter som färsk mat kan ha.
Det hör väl inte riktigt till saken. Jag menar att det kan gå bra att göra som du gjorde för många hundar, medan det för andra hundar kan gå riktigt illa pga det nedsatta immunförsvaret och det kan vara bra att ha i åtanke.
Men vi får enas om att tycka olika helt enkelt.
 
Du är inte ensam om att ha erfarenhet av och respekt för multiresistenta bakterier på människa. Men jag har svårt att se kopplingen normal kökshygien = ökad risk för spridning.

Det var väl inte kökshygienen man var orolig för utan det att hundarna kan sprida ESBL. Såklart hanteringen är viktigt, men där ligger inte det stora problemet (även om det i denna tråd blev hanteringen och hygienen det som diskuteras).

För att förtydliga gällde ju undersökningen färskfoder, inte BARF.
Färskfoder innehåller slaktavfall och biprodukter, det är inte samma kött som används till människor.
 
Jag har också under min tid som arbetande hos veterinär sett mer än en hund som kommit in med problem relaterat till BARF (det skulle jag ALDRIG ge hundarna).

Tänkte på en sak med det här när jag var ute med hundarna nyss :p Vad tänker du om veterinärer som själva säljer färskfoder samt Mush-produkter för att kunderna ska kunna ge färskfoder och barfa sina hundar?
 
Det var väl inte kökshygienen man var orolig för utan det att hundarna kan sprida ESBL. Såklart hanteringen är viktigt, men där ligger inte det stora problemet (även om det i denna tråd blev hanteringen och hygienen det som diskuteras).

För att förtydliga gällde ju undersökningen färskfoder, inte BARF.
Färskfoder innehåller slaktavfall och biprodukter, det är inte samma kött som används till människor.
Jag reagerade på att det skulle vara dåligt att (efter rengöring) använda kärl till människomat trots att de kommit i kontakt med hundmat. Eftersom multiresistenta bakterier också finns i kyckling avsett för människor så är det väl rimligt att vidta samma försiktighetsåtgärder. Normal kökshygien anses vara tillräckligt för att hindra spridning av de bakterier som finns i livsmedelskyckling, så varför skulle det inte räcka för att förhindra spridning av de bakterier som finns i kyckling som blir hundmat?
 
Jag reagerade på att det skulle vara dåligt att (efter rengöring) använda kärl till människomat trots att de kommit i kontakt med hundmat. Eftersom multiresistenta bakterier också finns i kyckling avsett för människor så är det väl rimligt att vidta samma försiktighetsåtgärder. Normal kökshygien anses vara tillräckligt för att hindra spridning av de bakterier som finns i livsmedelskyckling, så varför skulle det inte räcka för att förhindra spridning av de bakterier som finns i kyckling som blir hundmat?

Det var inte jag som skrev något om att det inte skulle räcka. Självklart räcker det att göra ordentligt rent. Jag tipsade om glaslådor istället för plast för att det är lättare att rengöra och mer hygieniskt. Det gäller förvaring av all sorts rått kött.
 
Vad gäller förvaring/upptining av hundmat så har jag ändå egna burkar till hundarna - även om jag någon gång använt dom till annat :p Men största anledningen till att det är deras egna, är för att storleken är bra....eller var i alla fall tills jag skaffade en hund till :cautious: Nu är det ibland svårt att få på locket, så två lådor måste användas. Lock är ett måste, då jag nästintill alltid tinar en del rå vom och det luktar i hela kylen annars, främst av fårvom :yuck: Måste skaffa större hund-byttor helt klart :)
 
Jag funderar på om det gör någon skillnad att använda sig av färskfoder baserat på vilt? (Tänker att de kanske inte tillhör storkonsumenter av antibiotika :D) Eller är det en naiv förhoppning?
 
Vad gäller förvaring/upptining av hundmat så har jag ändå egna burkar till hundarna - även om jag någon gång använt dom till annat :p Men största anledningen till att det är deras egna, är för att storleken är bra....eller var i alla fall tills jag skaffade en hund till :cautious: Nu är det ibland svårt att få på locket, så två lådor måste användas. Lock är ett måste, då jag nästintill alltid tinar en del rå vom och det luktar i hela kylen annars, främst av fårvom :yuck: Måste skaffa större hund-byttor helt klart :)
Jag har också egna burkar till hundmaten. Äter inte kött själv så jag tycker det är lite äckligt. Men jag använder samma knivar, saxar och diskborste som jag har till min mat och köksutrustning. Konsekvent och bra :p
 
Jag funderar på om det gör någon skillnad att använda sig av färskfoder baserat på vilt? (Tänker att de kanske inte tillhör storkonsumenter av antibiotika :D) Eller är det en naiv förhoppning?
Jag känner inte till någon färskfodertillverkare som inte hanterar kyckling också. Så om de inte gör rent ordentligt mellan olika batcher så hjälper det nog inte tyvärr. Säkraste kortet borde vara att bara köra barf med kött från vilt som aldrig varit i närheten av ett slakteri. Men hur många har möjlighet till det liksom?
 
Det verkar vara väldigt varierande kunskaper om mikrobiologi och hygien här, många verkar ha bra kunskap och andra betydligt mindre. Okunskap ger ofta irrationell rädsla.

En god hygien i kök (torka kontaminerade ytor med diskmedelslösning/rengöringsmedel det tar kål på bakterier), av händer (tvätta med tvål och vatten) och utrustning (handdisk med diskmedel och borste/svamp duger bra) räcker för att förhindra spridning av oönskade bakterier. Det man verkligen ska göra är att se till att man får bort alla synliga rester av livsmedel, därför är det bra att se till att utrustningen och bänkytor är hela (täta och släta)så de går lätt att rengöra utan att rester blir kvar. Förvarar man i kylen är viktigt att se till att köttsaft inte kan rinna ur kärlet/förpackningen på andra livsmedel. Gärna täcka över med platsfolie.

Angående de resistenta bakterierna ger de problem först när hunden eller människan behöver äta det antibiotika bakterien är resistent mot. Gynnas inte bakterierna av sina resistensgener kommer de att dö ut då de extra generna blir en nackdel i konkurrera med normalfloran. Men visst har man ett nedsatt immunförsvar eller ofta äter antibiotika så bör man nog undvika att få i sig dessa bakterier.

Jag har läst en hel del mikrobiologi och livsmedelshygien då jag arbetar med livsmedelstillsyn. Jag styckar alla möjliga köttslag (allt från rå kyckling till slaktrester från nöt, delar även färskfoderkorvar ibland) till hundarna hemma i mitt kök med samma utrustning som jag använder när jag lagar mat till mig och min sambo. Självklart diskas allt efter jag gjort detta, men med den "vanliga" diskborsten. Jag kan utifrån min kunskap om mikrobiologi och hygien inte se några stora risker med detta. De finns så klar en viss fara men det är inte samma sak som en risk. Eftersom sannolikheten att faran uppstår är risken i princip obefintlig, eftersom jag håller en god hygien.
 
http://www.evira.fi/portal/se/djur/...tibiotikaresistensen/fragor+och+svar+om+esbl/

Enligt finska motsvarigheten till Livsmedelsverket tyder den mesta forskningen på att vi har olika ESBL-producerande stammar hos produktionsdjur och människor dvs. att kött inte är en väsentlig källa till ESBL-smitta till människor.

Självklart ska vi ändå ha respekt för antibiotikareststenta bakterier som kan finnas i kött, men man behöver kanske inte dra på för höga växlar. Läser om ganska många som nu byter foder till sina hundar. Då är frågan om man byter till bättre eller sämre alternativ. Friska djur behöver inte antibiotika, bra mat främjar hälsa och jag är övertygad om att bra rå mat är det bästa för hälsan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 399
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 624
Senast: ako
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 147
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 273
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp