Bakterier i färskfoder

Intressant! Jag kommer fortsätta fodra färskt dock, men kanske ska skaffa ett lock till burken som står i kylen:D

Gärna mer forskning på hundfoder överlag, det finns för lite. Antibiotikaresistens är viktigt att alla är medvetna om, men jag tror också det är viktigt att vara klok i foderhantering överlag.
 
Väldigt intressant och visst hur viktigt det är med hygienen. Jag kan själv erkänna att jag inte diskat skålen efter varje utfodring.
Det viktigaste känns dock punkten om samtidigt råutfodring och antibiotika. Det är definitivt något jag ska ta upp om en av mina patienter utfodras rått och behöver antibiotika. Har mailat mina kollegor också :)
 
Senast ändrad:
Väldigt intressant och visst hur viktigt det är med hygienen. Jag kan själv erkänna att jag inte diskat skålen efter varje utfodring.
Det viktigaste känns dock punkten om samtidigt råutfodring och antibiotika. Det är definitivt något jag ska ta upp om en av mina patienter utfodras rått och behöver antibiotika. Har mailat mina kollegor också :)

En liten fundering; hur klokt är det med ett plötsligt foderbyte, dessutom just när hunden har ett nedsatt immunförsvar?

Rent allmänt är det väl också värt att notera att undersökningen bara verkar handla om färskfoder med kyckling.
 
Det är oerhört problematiskt med förekomst av resistenta bakterier i hundmaten. Med tanke på mängden foder jag hanterar har vi säkert fått hit skiten. Att mina hundar lever inne som sällskapsdjur och är i både säng och soffa, innebär väl att jag också bär på samma bakterieflora. Att vara noga med hygienen vid hantering räcker ju inte så långt...

Ytterligare ett skäl till att inte fodra med färdigfoder producerat av slaktrester från industrin.
 
En liten fundering; hur klokt är det med ett plötsligt foderbyte, dessutom just när hunden har ett nedsatt immunförsvar?

Rent allmänt är det väl också värt att notera att undersökningen bara verkar handla om färskfoder med kyckling.

Det beror helt på individen. Eftersom det inte var rena kycklingfoder går det inte att säga om det är enbart kycklingen de ESBL-bakteriebildande bakterierna kommer ifrån.
ESBL är ett mycket allvarligt problem och får inte underskattas.
 
En norsk forskare i ämnet resistenta bakterier ville förbjuda antibiotika användning till hund öht.

Troligtvis lär det bli mer och mer restriktioner var gäller antibiotika till djur i framtiden, i takt med att resistenta bakterier sprids allt mer. En del antibiotika lär förbjudas helt och redan idag finns en del substanser som enbart är reserverade för människor.
 
Det beror helt på individen. Eftersom det inte var rena kycklingfoder går det inte att säga om det är enbart kycklingen de ESBL-bakteriebildande bakterierna kommer ifrån.
ESBL är ett mycket allvarligt problem och får inte underskattas.
Samtidigt har de ju inte testat några foder som varit fria från kyckling/fjäderfä.

Jag vill absolut inte förringa problematiken och tycker det är jättebra att det görs forskning, men jag saknar den delen - att testa foder även utan fjäderfä.
 
Samtidigt har de ju inte testat några foder som varit fria från kyckling/fjäderfä.

Jag vill absolut inte förringa problematiken och tycker det är jättebra att det görs forskning, men jag saknar den delen - att testa foder även utan fjäderfä.

Detta var ju första forskningen som gjordes på detta ämne och som med all forskning måste den begränsas för att inte bli för omfattande och svår att utvärdera. Med tanke på de tråkiga resultaten så lär det säkerligen undersökas även färskfoder utan kyckling längre fram.
 
Hur noga är de med rengöring av maskinerna mellan olika köttslag? De flesta färskfodertillverkare hanterar väl kyckling i sina fabriker?
 
Själv är jag alltid lite skeptisk till rapporter om hur farligt saker och ting är. I dagsläget känner jag att jag inte kan göra mer ändå, så jag kommer nog inte lägga speciellt mycket energi på just den där forskningen. Att det forskas mer på färskfoder är jag troligen positiv till, så det ska bli intressant att se om det här leder till att det forskas mer inom det ämnet.

Nu ger jag ju inte färskfoder till vardags, men nog har jag köpt färskfoder någon gång ibland. Djuraffären nära mig har då och då rabattkuponger i lokaltidningen, då brukar jag köpa vom og hundemat eftersom valpen älskar det. Jag tackar inte heller nej till att köpa om butiker har utförsäljning/rea av annan anledning och köper då lite vad som helst så länge det är rått.

Till vardags äter hundarna bara slaktrester som köps från slakterier/butiker/gårdar/jägare. Jag ger mestadels vilt av olika slag, annars blir det gräsbetande djur och helst ekologiskt. Jag undviker kyckling och gris pga djurhållningen och att jag är mycket skeptisk till hur nyttigt det egentligen är att äta sådant. Drömmer dock om att i framtiden kunna ha liten uppfödning av egna djur som kan bli hundmat. Jag äter inte kött själv, så hundarna skulle ju få allt i så fall :p
 
Vad tror ni om hanteringen vid utfodring?
Kan det påverka människan?
Nu är man ju noga med hygien och så, och man kladdar ju inte med det med bara händer. Och man äter det ju knappast :angel:
Vi använder en vanlig sked tex när vi portionerar upp till våra hundar. Tvättar händer efteråt. förvaring i plastbytta alltid med lock- kanske inte det bästa ur bakteriesynpunkt dock..(plastbytta)

Risker? Större risker för personer med lägre immunförsvar?

Det var bara en tanke, men bör man vara sig extra noga?
 
Vad tror ni om hanteringen vid utfodring?
Kan det påverka människan?
Nu är man ju noga med hygien och så, och man kladdar ju inte med det med bara händer. Och man äter det ju knappast :angel:
Vi använder en vanlig sked tex när vi portionerar upp till våra hundar. Tvättar händer efteråt. förvaring i plastbytta alltid med lock- kanske inte det bästa ur bakteriesynpunkt dock..(plastbytta)

Risker? Större risker för personer med lägre immunförsvar?

Det var bara en tanke, men bör man vara sig extra noga?

Jag tänker att jag kanske inte bör torka av ytan där det tappats foder med samma trasa som jag tar över resten av diskbänken. Skaffa nya burkar med lock. Tvätta händerna efter foderhanteringen, fast det gör jag iofs redan, men kanske mer genomtänkt.
Sen diska skålarna, jag sköljer oftast bara av dem i varmt vatten, men frågan är om mitt milda diskmedel gör någon skillnad. Kanske skaffa fler skålar och köra oftare i diskmaskinen än bättre.

När vi skaffar hus blir det BARF, men det finns inte möjlighet till det nu tyvärr.
 
Vad tror ni om hanteringen vid utfodring?
Kan det påverka människan?
Nu är man ju noga med hygien och så, och man kladdar ju inte med det med bara händer. Och man äter det ju knappast :angel:
Vi använder en vanlig sked tex när vi portionerar upp till våra hundar. Tvättar händer efteråt. förvaring i plastbytta alltid med lock- kanske inte det bästa ur bakteriesynpunkt dock..(plastbytta)

Risker? Större risker för personer med lägre immunförsvar?

Det var bara en tanke, men bör man vara sig extra noga?

Ja man bör vara extra noga.
Flera butiker har ju numera glasburkar att förvara mat i. Jag gillar IKEAS varianter som är billiga och robusta.
Har man diskmaskin skulle jag definitivt köra hundskålarna där efter att jag sköljt bort der synliga (om det finns något kvar).
 
Ja man bör vara extra noga.
Flera butiker har ju numera glasburkar att förvara mat i. Jag gillar IKEAS varianter som är billiga och robusta.
Har man diskmaskin skulle jag definitivt köra hundskålarna där efter att jag sköljt bort der synliga (om det finns något kvar).
Och @lady_vip , tack för svar!
Då tänker vi rätt lika.
har kört burkar och skålar i diskmaskin hittills men kommer nog köra dom ensamma fortsättningsvis :cool:
Tillhör nog inte men har nära till riskgrupp så jag bör kanske tänka mig för.
Även att diska burkar före eller efter maskindisken för hand ibland. (Vet att det inte alltid blir helt rent av maskindisk utan behöver skrubbas- men då pratar vi om nollvision bakterier som i livsmedelshantering)
 
Och @lady_vip , tack för svar!
Då tänker vi rätt lika.
har kört burkar och skålar i diskmaskin hittills men kommer nog köra dom ensamma fortsättningsvis :cool:
Tillhör nog inte men har nära till riskgrupp så jag bör kanske tänka mig för.
Även att diska burkar före eller efter maskindisken för hand ibland. (Vet att det inte alltid blir helt rent av maskindisk utan behöver skrubbas- men då pratar vi om nollvision bakterier som i livsmedelshantering)

Vilken skillnad gör det att köra burkar och skålar ensamma? Jag tänker miljötänk där. Och om det ska göras varje gång efter mat blir det ju ett evigt (maskin)diskande.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 257
Senast: ako
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 385
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 436
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp