Bakterier i flaska leder till magont?

karamelldrottningen

Trådstartare
Kan det vara så? Varje gång jag dricker bubbelvatten får jag nånting med magen. Tänkte att det först var inbillning. Men varje gång? Nä nånting måste det va. Har aldrig gjort rent flaskan ordentligt, bara sköljt ur. Vågar inte hälla kokande vatten i den (borde döda bakterier) och diska den går inte (kommer inte ner med borsten). Tips? Idéer?

Sv: Bakterier i flaska leder till magont?

skölj ur den med sprit (vodka, gin, etc)?

Min mor gjorde så med saftflaskorna när jag var liten.

Är det inte kolsyran som ger dig magproblem då. Kolsyra orsakar ju gaser i magen som kan irritera den lugnaste av magar.

Är det inte kolsyran som ger dig magproblem då. Kolsyra orsakar ju gaser i magen som kan irritera den lugnaste av magar.

Fast det tror jag faktiskt inte för då borde jag bli dålig av all kolsyrat. Får inte gaser utan blir illamående och får som kramp. Borde nog rengöra den men verkar vara ömtålig. Det står att man ej får diska den i maskin. Eftersom den är i bra skick annars verkar det lite onödigt att köpa ny flaska fast om jag får ont varje gång så måste jag kanske det ändå.

Surt är det ju också. Inte våldsamt men bra mycket surare än okolsyrat vatten.

Angående rengöring, varmt vatten från kranen + diskmedel som du låter stå en stund borde funka. Så gör jag med termosar jag inte får ner diskborsten i.

skölj ur den med sprit (vodka, gin, etc)?

Min mor gjorde så med saftflaskorna när jag var liten.

Ska testa det! Har inget sånt hemma nu men om jag köper hur mycket kan det tänkas behövas för att bli rengjort? Kom även på en annan grej undrar om det kan funka. Koksaltlösning (avsvalnad) och skaka den? Har inte velat hälla i annat än vatten i den innan. Undrar hur andra rengör sina flaskor.

Surt är det ju också. Inte våldsamt men bra mycket surare än okolsyrat vatten.

Angående rengöring, varmt vatten från kranen + diskmedel som du låter stå en stund borde funka. Så gör jag med termosar jag inte får ner diskborsten i.

Dödar det bakterier fast man inte gnuggar in diskmedlet?

jag har flaskborste, diskar mina med diskmedel och varmt vatten.

Flaskborste?

Edit: aha! En såndär piprensare! Är de bra :)? 19 kr på jula såg jag billigare än sprit

Senast ändrad:

Det finns alg- och bakteriedödande medel att köpa. Brukar finnas där de har essenser (sådana man blandar i sprit).

Annars går det bra att hälla i varmt vatten o lite grovsalt. Fyll inte hela flaskan med vatten o ta ca 1 msk salt. Skruva på korken o skaka. Skölj ordentligt.

Att man inte ska diska i maskin beror på att plast har en tendens att bli skör om man utsätter den för höga temperaturer och rengöringsmedel ofta.

Man bör byta ut flaskor till kolsyremaskiner med ca 1 års mellanrum. Man ska heller inte dricka direkt ur flaskan.

Ska testa det! Har inget sånt hemma nu men om jag köper hur mycket kan det tänkas behövas för att bli rengjort? Kom även på en annan grej undrar om det kan funka. Koksaltlösning (avsvalnad) och skaka den? Har inte velat hälla i annat än vatten i den innan. Undrar hur andra rengör sina flaskor.

Koksaltlösning tror jag inte på, bakterier har nog inget emot lite salt.

Sprit däremot. Helst 70%-ig.

Helt ärligt låter det mest som magkatarr, dvs sveda och illamående när man dricker något olämpligt (olämpligt för just dig). Kaffe på tom mage är en klassiker tex. Kolsyra likaså.

Sådanadär flaskor för SodaStream och liknande har utgångsdatum, om jag inte minns helt fel. Kolla om flaskan gått ut och köp en ny i sånna falla! :)

Jag får ont i magen om jag dricker kolsyrat vatten från maskinen på jobbet, men vanliga färdigköpta flaskor med bubbelvatten har jag inte problem med. Tycker att kolsyran låter som en rimligare förklaring än flaskan faktiskt. Har du provat att hälla vanligt vatten i flaskan och dricka det?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
805
Senast: cassiopeja
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 623
Senast: Legolaz
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem... 2
Svar
26
· Visningar
17 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka