modzan

Trådstartare
Jag har haft uppehåll från hoppningen i ca 1½ år och har nu börjat igen. Har en häst som tittar mycket på hinfren och därför ofta stannar.

Själv har jag dålig balans så trillar ofta av. Hon liksom stoppar och hoppar bakåt för att sedan vända.

Hur ska jag göra för att sitta kvar? Balanstips?

Mvh Malin

Sv: Balansen

galoppläder och bara sitta och rulla utan att hålla i manen eller liknande i galopp d¨å, eller rida utan stigbyglar, hoppa studsar och hålla händerna på huvudet...

Tänk på att trampa ned ordentligt i stigbyglarna, nästan lite frammåt nedåt med hälarna. Då blir balansen bättre och du kommer automatiskt att hålla om bättre med vaden. Sen min tränare sa till mig det för 2 ggr sen har jag fått en ny häst at hoppa, tidigare sprang han mest ifrån mig och jag drog honom i munnen nu är han ridbar på ett helt annat sätt. Inte för att jag inte hört det förr iofs menjag har liksom du hoppat väldigt lite senaset 1.5 åren och insåg inte vad ostadig jag var förrän jag gjorde förändringen och märkte skillnaden på hästen.

Som de andra säger, trampa ner nästan lite överdrivet i stigbygeln och tänk på att aldrig titta ner, håll blicken uppåt och se över hindrena, då brukar man automatiskt räta upp sig och hälarna trycks ner =)

Det lâter som om du kommer före hästen. Tänk att du ska hâlla din kropp "borta" frân hindret och se pâ en punkt "genom" hindret, se inte för länge pâ hindret. En häst som vägrar fâr du inte"ge" handen, dâ ger du den plats att smita undan. Om den stannar sâ ska den stanna mitt framför hindret och du ska rida den dit!!!Sedan ska det inte vara trevligt att stâ där, det ska vara lättare att hoppa. Om du hoppar smâ hinder behöver du inte heller ha universums eftergift. Hâll händerna lite bredare, och rid till handen, lât den inte sticka ut bogen eller bli fôr lângsam. Och hoppa sânt som du vet att du klarar av för att undvika massa extra trassel

+ att "titthästar mâste ridas med mkt övertygelse!! En titthäst mâste ha bekräftelse, den tänker typ"Menar du pâ fullt allvar att jag ska hoppa över det här läskiga hindret" och du mâste tänka"ja för sjutton vad annars"

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 773
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 094
Senast: lilsan
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 300
Senast: Kajsalisa
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 284
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka