Bukefalos 28 år!

Balansera om rockard?

K

knyttet

Har ÄNTLIGEN fått tag på en bra sele och rockard till ponnyn hemma. Efter ett par provturer är jag iallafall inte riktigt nöjd...

Jag tycker att rockarden "lutar" lite framåt och att det är mycket tyngd i skacklarna. Det måste väl bli jobbigt för ponnyns rygg om det är för mycket vikt i skacklarna?

Jag tror att rockarden är byggd för en lite större ponny, så att rockarden hade varit väl avvägd om skacklarna fästs lite högre upp.

Frågan är, vad kan jag göra för att det ska fungera? Eller ska jag fortsätta att köra med den som den är???
Kan man korta skacklarna? Eller fästa vikter bak?
Hjälp en okunnig... :o
 
Hej!
Det går att kapa skaklarna. Det kanske blir jobbigt om du kapar så långt att "öglan" där skakelremmarna ska sitta också försvinner... Vi har kapat vår, men inte så långt att "öglan" försvann.
Det bästa vore väl om du kunde få dit någon som kollar på vagnen?
 
Kan du inte ha skalmarna högre upp på ponnyn? Att förskjuta vikten påverkar ju inte "lutet".
Korta skalmarna? Varför då?

Vikten på skalmarna fram, tillsammans, bör ligga på 5-8 kg.
Kan du inte höja enligt ovan, och därmed minska vikten, kan du kanske flytta sätet bakåt? Eller vinkla om fästet för skalmarna? Som sista utväg får du ta till vikter.

LIA
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 663
Senast: Tofs
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 339
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 411
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 461
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp