balansövningar?

Ragge_

Trådstartare
Hej !
Har någon tips på bra balansövningar? på och utan häst :)
även några andra tränignstips , gärna hur man bygger upp magmusklerna ..

Sv: balansövningar?

Fast det hjälper inte bara med stark mage, ryggen måste vara lika stark den. :idea: Jag ser också gärna tips :)

De bästa balansövningarna till häst är ju helt klart att rida barbacka och att bli longerad utan tyglar.

Sit-ups och att sitta och spänna magmusklerna så hårt och länge du kan med så många upprepningar du orkar med ca 1 minuts mellanrum.

men tränar man magen blir väll ryggen stark samtidigt , eller ? :smirk:
För att träna magmusklerna kan man lägga sig på golvet , som om man ska göra armhävningar fast man har armbågarna i golvet , titta framåt och ligg så så länge man orkar ! hoppas ni fattar ..

Läste i Häst&ryttare igår om lite olika balansövningar till häst , förutom att rida barbacka och utan stigbyglar :

Kaptensvändning
Lyft och svinga ena benet långsamt över hästens hals så att du hamnar i sidsits, ta tag med ena handen i sadelns framvaöv och den andra i bakvalvet. Byt grepp och vrid kroppen så att din mage och dina höfter hamnar mot sadeln , häv dig upp i sadeln igen.
Bensammalslagning bakåt/framåt
Om hästen blir skrämd , så hoppa över övningen :) Lindy tyckte det va lite obehagligt ..
bakåt - håll händerna på sadeln vulster , tummarna ska vara vända framåt. Pendla med benen och uppåt och slå ihop över hästen kors , sjunk sedan ner mjukt i sadeln igen.
framåt - Ta tag om bakvalvet på sadeln , sitt med sätet ordentligt ner i sadeln. Pendla lite med benen och sväng dem framåt , högt över hästen hals och slå ihop , upprepa några gånger .
För er som har tidning finns det mer övningar och bilder på övningar , rekomenderas men ta de lugnt ! :smirk:

Ryttaryoga är bra, både för hästen och människan. :)

Situps och rygglyft som stärker bålen. Tänk på att 10 st om dan inte räcker, utan du måste göra i flera omgångar, de 2-3 sista situpsen/rygglyften ska brännas så jättemycket att det känns som att du ska dö :p Gör så många situps/rygglyft x 2/3 gånger. För att träningen ska ge resultat så måste man nästan köra slut på musklen, för annars utvecklas den inte.

Bra balansövning är att stå på ett ben på en balansplatta. Även tips i yogaböcker brukar fungera mycket bra. I dessa böcker finns många övningar som ska utföras på ett ben samtidigt som andra ben och armar ska vara i olika ställningar ;)

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 875
Hästmänniskan Hej, jag undrar hur mycket ni rider era gamla hästar. Jag har ett kallblods sto som är 27 år. Pigg och mår bra men vet inte hur mycket...
Svar
12
· Visningar
1 010
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 262
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband