Balkong och störande ljud

Islandshästryttare

Trådstartare
Först vill jag säga att det är ingen tråd där jag vill klaga på barn och deras lek. Jag förstår att barn leker och att de hörs. Jag är ute efter konstruktiva råd om det går att prata med föreningen om det går att göra något men tänker att det isåfall kan vara bra att ha konstruktiva förslag så det blir inte blir gnälligt bara. Om det inte finns något att göra så får vi helt enkelt överväga att flytta.

Vi har en lekplats som ligger kanske 30 meter från vår balkong. De gjorde om den helt för ett tag sen och den blev jättefin med nya lekgrejer, bl.a. en hög rutschkana. Barnen har jätteroligt där och det är ju bra. Tyvärr har vår balkong blivit helt obrukbar sen de gjorde om lekplatsen. Att sitta och föra ett samtal i normal samtalston kan man glömma för barn skriker i falsett och nu på sommarlovet så är det i princip från 8-9 på morgonen till runt 21-21.30 på kvällen. I går kväll så hördes skrikande barn även fast dörrar och balkongdörr var stängda, till slut gick jag ut på balkongen för att kolla så inget barn blev misshandlat eller hade skadat sig allvarligt men de lekte bara.

Har mätt decibelnivån några dagar med en app från arbetsmiljöverket och som mest har det varit 90-100 decibel på vår balkong. Hur pålitlig appen är vet jag inte, d.v.s. hur korrekt den mäter, gissar att det kommer upp i de ljudnivåerna när de skriker och stojar som mest. Funderar på om man kan prata med föreningen om det går att sätta upp något ljuddämpande runt lekplatsen men det kanske är jättedyrt för dem? Är det bara att stå ut eller flytta om man inte står ut?
 
Har du bett barnen att dämpa volymen lite? Självklart ska de få lov att leka och stoja och låta, men är de väldigt högljudda kan man prata med dem om att sänka rösterna till lite normalare nivå. Man kan prata med barn och de är ofta förstående, mycket mer än man tror. De kan vara trotsiga och tjafsiga mot föräldrarna,men om någon annan pratar lugnt med dem så blir ofta reaktionen bättre. Men mer än så känner jag att... nä, det är en lekplats, det är barn, du har valt boplats själv.
 
Först vill jag säga att det är ingen tråd där jag vill klaga på barn och deras lek. Jag förstår att barn leker och att de hörs. Jag är ute efter konstruktiva råd om det går att prata med föreningen om det går att göra något men tänker att det isåfall kan vara bra att ha konstruktiva förslag så det blir inte blir gnälligt bara. Om det inte finns något att göra så får vi helt enkelt överväga att flytta.

Vi har en lekplats som ligger kanske 30 meter från vår balkong. De gjorde om den helt för ett tag sen och den blev jättefin med nya lekgrejer, bl.a. en hög rutschkana. Barnen har jätteroligt där och det är ju bra. Tyvärr har vår balkong blivit helt obrukbar sen de gjorde om lekplatsen. Att sitta och föra ett samtal i normal samtalston kan man glömma för barn skriker i falsett och nu på sommarlovet så är det i princip från 8-9 på morgonen till runt 21-21.30 på kvällen. I går kväll så hördes skrikande barn även fast dörrar och balkongdörr var stängda, till slut gick jag ut på balkongen för att kolla så inget barn blev misshandlat eller hade skadat sig allvarligt men de lekte bara.

Har mätt decibelnivån några dagar med en app från arbetsmiljöverket och som mest har det varit 90-100 decibel på vår balkong. Hur pålitlig appen är vet jag inte, d.v.s. hur korrekt den mäter, gissar att det kommer upp i de ljudnivåerna när de skriker och stojar som mest. Funderar på om man kan prata med föreningen om det går att sätta upp något ljuddämpande runt lekplatsen men det kanske är jättedyrt för dem? Är det bara att stå ut eller flytta om man inte står ut?
Är de själva, eller är föräldrarna runt dem? Prata med dem om att det är helt okej att leka, men inte så högljutt, du ska kunna föra ett normalt samtal på er balkong. :)
 
Jag förstår precis hur det låter. Minns aldrig att barnen skrek i falsett när min grabb var liten, hans kompisar visste precis hur högt de kunde skrika dvs inte alls. Man kan prata i normal ton sa jag. Nu har jag en lekplats och en asfalterad basketplan ca 30m från min balkong, så sitta där när det är barn ute går inte. Jag klarar inte av det, men tänker inte flytta.
 
Jag förstår precis hur det låter. Minns aldrig att barnen skrek i falsett när min grabb var liten, hans kompisar visste precis hur högt de kunde skrika dvs inte alls. Man kan prata i normal ton sa jag. Nu har jag en lekplats och en asfalterad basketplan ca 30m från min balkong, så sitta där när det är barn ute går inte. Jag klarar inte av det, men tänker inte flytta.
Jag antar att din son är vuxen.. Tiderna förändras. Så även folks syn på barn. Det är mer tillåtande att barn ska få höras och synas numera. På gott och ont. ;)
 
Har du bett barnen att dämpa volymen lite? Självklart ska de få lov att leka och stoja och låta, men är de väldigt högljudda kan man prata med dem om att sänka rösterna till lite normalare nivå. Man kan prata med barn och de är ofta förstående, mycket mer än man tror. De kan vara trotsiga och tjafsiga mot föräldrarna,men om någon annan pratar lugnt med dem så blir ofta reaktionen bättre. Men mer än så känner jag att... nä, det är en lekplats, det är barn, du har valt boplats själv.


Ja det har jag det brukar hålla i ca 10-15 minuter sen verkar de glömma det. Sen är det också väldigt många olika barn då det är ett stort bostadsområde. Men det är väl helt enkelt så att vi får flytta om vi vill ha en balkong som vi kan använda.
 
Är de själva, eller är föräldrarna runt dem? Prata med dem om att det är helt okej att leka, men inte så högljutt, du ska kunna föra ett normalt samtal på er balkong. :)

De är själva har försökt att prata med barnen men det brukar hålla i 10-15 minuter sen är det lika högljutt igen. Också väldigt många olika konstellationer av barn under en och samma dag då det är ett stort bostadsområde.
 
Det där låter extremt. Jag tänker att det måste vara något med gårdens utformning som får ljuden att förstärkas och fortplantas? Kanske att det behöver komma upp lite buskar och träd som dämpar?

Vi bor närmsta granne med en förskola (mindre än 30 m bort) med altanen vänd mot förskolan. Barnen låter massor och hörs även väl inomhus men vi har inga problem att använda altanen.
 
De är själva har försökt att prata med barnen men det brukar hålla i 10-15 minuter sen är det lika högljutt igen. Också väldigt många olika konstellationer av barn under en och samma dag då det är ett stort bostadsområde.

Jag har också den där appen från arbetsmiljöverket och den ska vara bra som mätverktyg har jag förstått, inte så stor felmarginal.

Jag tänker lite som @hvala precis skrev att gården/husens form kanske förstärker ljuden på något sätt? Barnen ska såklart ha fri tillgång till sin lekplats och få lov att stoja där, de kan ju inte gapa och härja inomhus.

Hör med styrelsen/bostadsägaren om det inte går att få upp ordentliga buskar eller bullerplank av någon sort? Det är ju troligen fler än ni som störs om ljudnivån är så hög som du skriver.
 
Jag förstår hur du menar. Vi hade lekplats utanför vår förra lägenhet och det var hopplöst mycket ståhej där.
Du kan ju lyfta det med föreningen för att testa men annars gissar jag att det är att gilla läget eller flytta.
 
Det där låter extremt. Jag tänker att det måste vara något med gårdens utformning som får ljuden att förstärkas och fortplantas? Kanske att det behöver komma upp lite buskar och träd som dämpar?

Vi bor närmsta granne med en förskola (mindre än 30 m bort) med altanen vänd mot förskolan. Barnen låter massor och hörs även väl inomhus men vi har inga problem att använda altanen.

även svar till @Lager
Ja det kan du ha rätt i, husen går liksom en fyrkant med tre sidor så det kanske studsar, färdas där på något sätt. Och det finns varken buskar eller träd vid lekplatsen heller så det kan ju vara en anledning till att ljudet färdas långt och blir så högt. Jag vet att det inte är bara vi som har reagerat på att ljuden har blivit mycket högre från lekplatsen efter de gjorde om den utan även flera grannar vi har pratat med säger samma sak Får kanske höra lite med styrelsen det är en BRF försöka kan man ju alltid. Tack för tips och tankar!
 
även svar till @Lager
Ja det kan du ha rätt i, husen går liksom en fyrkant med tre sidor så det kanske studsar, färdas där på något sätt. Och det finns varken buskar eller träd vid lekplatsen heller så det kan ju vara en anledning till att ljudet färdas långt och blir så högt. Jag vet att det inte är bara vi som har reagerat på att ljuden har blivit mycket högre från lekplatsen efter de gjorde om den utan även flera grannar vi har pratat med säger samma sak Får kanske höra lite med styrelsen det är en BRF försöka kan man ju alltid. Tack för tips och tankar!

Det är alltid bra att komma med lösningsförslag till styrelsen, och inte bara rena klagomål - och samtidigt trycka på att ni är fler som störs.
 
Ja precis så tänker jag med, vill inte att de bara ska se oss som ett gäng gnälliga grannar som inte tål att barn leker.
Och buskar och träd vid en lekplats är ju väldigt bra om man kan försöka plussa på att det anses bra för att ge skugga tillbarnen så de inte bränner sig i solen, o bifoga ngn googlad artikel också om skugga och lekplatser, finns en del. :)


https://www.stralsakerhetsmyndighet...skolegardar-och-skolgardar/planeringsverktyg/

https://www.stralsakerhetsmyndighet...tips-for-sakrare-lekplatser-och-friskare-barn
 
Jag har inget konstruktivt att ge mer än lite förståelse. Är nämligen i en liknande situation. Uteplatsen bredvid min, dvs två meter från min, är gårdens största. Sedan en familj med barn flyttade in där för ett par månader sedan leker nu ett helg gäng av gårdens barn i denna ålder (4-5 år gissar jag) på uteplatsen. Och föräldrarna sitter och snackar. Varenda. Djävla. Dag. Detta har lett till att min uteplats nu är obrukbar för mig och att jag måste ha dörren stängd för att få någon form av lugn och ro i lägenheten.

Men det går ju inte att stoppa barn för att leka när de faktiskt är hemma hos sig själva/en kompis, så jag håller på att inser att jag måste flytta. Det är naturligtvis inte barnen det är fel på utan hur huset är planerat. Jag har en liten lägenhet och hela lägenheten ligger mot uteplatsen, dvs jag har ingen stans att komma undan. Dessutom steker kvällssolen in så det är outhärdligt att ha det stängt om kvällarna. De höga fasaderna förstärker ljudet ännu mer.

Känner mig färdig för seniorboende!
 
Tack @Badger för svar och länkar! Bra tillägg som jag inte själv har tänkt.

@Myrten förstår din situation det är så himla tråkigt när det blir så. Förstår din känsla med att känna sig redo för seniorboende:) Fast personligen känner jag att det nog skulle bli för tråkigt i längden. Har visserligen inte åldern inne än heller. Men om vi ska leta ny lägenhet så kommer jag definitivt att tänka på hur balkongen är placerad. Har ju dock bott i denna lägenheten i tio år och det är sen lekplatsen gjordes om som det blev mycket mer högljutt. Det är väl roligare att leka där nu och fler barn tror jag.
 
Jag har också bott granne med en lekplats och hade min balkong ut mot den. Det var jättejobbigt! Det var flera förskolor som använde den i skift så det var en hög ljudnivå nästan hela tiden. Jag flyttade av en annan anledning, men kommer i framtiden inte att flytta någonstans där jag har balkong ut mot en lekplats. Barnen måste ju få låta, men jag vill inte vara nära dem då.
 
Skulle det fungera att man sätter upp buskar, träd eller någon typ av plank? Tänker att något måste dämpa ljuden så de inte studsar mot väggarna. Att föreslå det till föreningen vore vettigt samt påtala att det inte är hållbart med så hög ljudnivå men att ni ser gärna någon ljuddämpande åtgärd än att barnen inte ska få ha skoj.
Bra att du vill ha lösningar ☺️
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp