Balkongtips?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare lisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 190
L

lisa

Lägenheten vi skall flytta till har balkong, och det är ju iofs trevligt :)

Problemet är att den ligger på 4:e vån över en trafikerad väg, mycket viktigt att kattfnattet inte kan hoppa ut alltså! Eftersom vi bor i andrahand under en begränsad tid så är det inte aktuellt att näta in balkongen. Vi kommer i första hand att undvika att lämna balkongdörren öppen, men skulle ändå vilja ha en lösning så att man kan ha öppet när man sitter på balkongen, vill vädra osv.

Så, nu vill jag ha era bästa tips :idea: Vi har funderat i banor av någon form av gallergrind som går att ställa framför dörren eller likande... Men det finns säkert någon här som är mycket smartare än vi?? :bow:

Sv: Balkongtips?

Ett tips är att köpa kompostgaller. Sånna där man sätter ihop till en fyrkantig låda. Dom kan du fästa med buntband i räcket och i varandra så sitter dom nog kvar. Dom blir ju dryga metern över räcket, vilket gör det lite svårare att komma ut.

Nja...fast jag hade mer tänkt något att sätta för dörren, så att vi kan använda balkongen på ett normalt sätt utan att oroa oss för katten. Även om man kan näta in utan att skada balkongen, så tror jag inte att hyresvärden skulle godkänna det och det är dessutom synd på havsutsikten ;)

Hum, nät har ju hål, så havsutsikten blir ju knappast lidande. Annars är det ju bara att bygga en nätdörr, men då blir det ju åverkan på lägenheten istället eftersom du måste ha upp gångjärn.

Mina föräldrar har byggt en träram med myggnät, som de bara "ställer in i" "fönsterhålet" när det står öppet. De sätter dit den innifrån, så man kan inte putta ut den.
Kan ni inte göra ngn liknande ram, fast med ex hönsnät?
Bara att ställa in i dörrkarmen när dörren står öppen och ta bort och ställa ut på balkonen när dörren är stängd?

Det var precis nåt sånt jag hade tänkt mig :)

Hade hoppats på att nån händig person härinne kunde bidra med en ritning eller så... :angel: Det jag klurar på är hur man skall kunna göra det utan att behöva sätta några beslag eller liknande för att hänga fast grinden... kanske några stadiga/tunga fötter så att den bara kan stå för sig själv i öppningen...

Nä det är det jag klurar på.... måste ju bli säkert.

Men som sagt, det är inte alls tänkt att göra en "kattbur" som hon kan lämnas ensam med, utan det skulle mer bli en säkerhetståtgärd när vi ändå är hemma och i närheten (Bara ett rum så vi kan inte vara annat är i närheten ;) ) Jag tänker tex. på när vi sitter på balkongen och hon är innanför, då märker vi ju om hon börjar klättra...

Kanske fötter i kombination med nån mindre hänganordning där uppe då...? Får visst klura vidare på detta :crazy:

Jag tycker MissFidelis råd var smidigast. Menar att: 1: du har inte ens frågat din hyresvärd om han går med på att ni tillfälligt nätar in eran balkong, fråga istället..han kanske svarar Ja. Sedan om ni nu har en balkong ovanför er så kan ni fråga grannen om ni tillfälligt får vira fast nätet i deras balkong. en del grannar går med på det eftersom det ändå inte är något som stör grannen eller att det syns.

Eller gör som jag, har inte nätat in min balkong (än) och mina katter får inte vara därute om inte jag är med.. Det är bara att passa dom, min balkong står aldrig på vid gavel heller.

Jag hade nätdörr som jag satte dit när jag hade öppet i min lilla tvåa. Balkongen var alldeles för omständig och lång för att näta in, 6 meter lång, och då var 4 meter bara 1/2 meter djup, sen var det en utbyggnad som var 2 meter djup.

Jag mätte helt enkelt dörrhålet när dörren var öppen, köpte regelvirke och sågade till rätt mått, spikade ihop och fäste nät på det med häftpistol. Sen öppnade man balkongdörren som gick inåt, och klämde fast nätramen i dörrhålet. För att den inte skulle kunna ramla in så satte vi bara fast en träbit i dörrkarmen, med en spik. Den vred man helt enkelt bara så den gick in över träkarmen, den var 10 cm lång och när den inte användes så hängde den bara på dörrkarmen.
I och med att man klämmer fast den i karmen så sitter ju dörren i vägen i innerkanten så ramen inte kan ramla in på den sidan, så träbiten var det enda som behövdes för att hålla den på plats.

Åhå :idea:

Nu kom jag ju på att även vår balkongdörr öppnas inåt. Det hade jag inte tänkt på, det gör ju det faktikst mkt enklare... Är det verkligen vanligt att balkongdörrar öppnas inåt??

Det blir antagligen ungefär en sån lösning. En liten liten spik kan man väl få slå i, det syns ju knappt sen....Men jag fattar inte exakt, sitter träbiten i mitten längst upp, eller..?

Det är inte bara det att vi inte "vill" fåga hyresvärden.

Vi skall alltså bo under en begränsad tid i en liten lght (etta), så balkongen är guld värd att sitta på (för oss tvåbeningar). Vi tänker oss att vi kommer vara där en hel del även när det blir lite kallare, och då vill vi inte sitta i en bur.

Vi VILL alltså inte näta in balkongen, åtminstone inte den här gången, i den här lägenheten. Just nu vill jag bara fixa nåt att sätta i dörren så att man inte behöver sitta på helspänn och tänka på missen.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 928
Hemmet Har ni några idéer? Min balkongdörr har handtag på insidan, låsbart. Man vrider handtaget 90 grader och kan då öppna dörren. Den öppnas...
Svar
4
· Visningar
2 815
Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 611
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt ...om han vill vara ute eller inne alltså. Vi är HELT i hans våld. Vanligt schema: Han jamar - vi släpper ut honom, två timmar senare... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 588
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår