Compact living - inspiration och diskussion

Jag behöver tips! Jag har kollat efter takhängda hyllor men de jag hittat hittills hänger så långt ner. Jag skulle vilja ha en annan lösning så nu är jag inne på att köpa hyllplan och ordna en upphängning själv enligt följande önskemål:

Jag vill att den ska vara ställbar på höjden. Tanken är att den ska sitta på områden som ovanför tv eller soffa t.ex.
 
@Amha Du kan inte tillverka en själv då? Ifall det går bra med ett hyllplan i trä så kan det ju inte va så svårt tänker jag. Borra hål i kanterna o trä kedjor igenom... =) Har också funderat på förvaring i taket...

//r
 
@Amha Du kan inte tillverka en själv då? Ifall det går bra med ett hyllplan i trä så kan det ju inte va så svårt tänker jag. Borra hål i kanterna o trä kedjor igenom... =) Har också funderat på förvaring i taket...

//r
Jo, tillverka själv var nog det jag funderade på. Undrar hur vingliga de blir. Vad tror du?
 
Angående sådana typ snyrrhyllor så har iaf vårt bibliotek sådana (lite liknande den du har hemma @Snurrfian men mycket fulare såklart) och det kan ju vara en poäng i att fråga hur bibliotek gör med överblivna möbler alternativt kolla vart sådana köps/vad modellen kallas osv :)

Häpp, lite snabbgoogling från mig visar att det går att köpa så kallade "boksnurror" eller "karusellhyllor" direkt från tillverkare samt i någon butik i Stockholm :) samt att det verkar finnas både som bord och som högre hyllor. Beroende på hur mycket pengar en vill lägga kanske det skulle kunna gå att designa ett eget skrivbord som har två snurror som bas och sen en rejäl skiva ovanpå? Då fyller bordsbenen även viss funktion (eller bara ha "vanliga" hyllor som ben)
 
Sen tänker jag även att takhyllor är fantastiskt bra grejer överallt där en vill ha mer böcker än det här in bokhyllor. Det ser dessutom väldigt trevligt ut när det liksom är en rad med böcker uppe vid taket i ex sovrum tycker jag :) Dock är det inte helt enkelt att komma åt om en är kort, men det kan ju vara böcker som en inte använder varje dag som får stå där.
 
Sen tänker jag även att takhyllor är fantastiskt bra grejer överallt där en vill ha mer böcker än det här in bokhyllor. Det ser dessutom väldigt trevligt ut när det liksom är en rad med böcker uppe vid taket i ex sovrum tycker jag :) Dock är det inte helt enkelt att komma åt om en är kort, men det kan ju vara böcker som en inte använder varje dag som får stå där.
De blir dessutom väldigt snabbt väldigt dammiga... :rofl: Vi gjorde en sån lösning åt mamma i hennes sommarstuga, det är begränsat med plats i en sommarstuga och även om både jag och syrran älskar böcker så tyckte vi nog att golvyta var rätt trevligt, för sängar, bord och och stolar. ;) Så vi satte upp hyllor längs med taket i "vardagsrummet" (läs enda rummet men vi satte ingen hylla över köksdelen) men tog ner de hyllor som fanns i det lite större sovrummet eftersom de ständigt hade ett lager damm på sig. Vi var dessutom så elaka att vi tvingade mamma att göra sig av med dubbletter och i vissa fall hade hon till och med tre av samma bok... :angel: Men ja det funkar med hyllor längs med taket, där är det så pass lågt i tak så att det räcker att ställa sig på en stol och då slår man nästan huvudet i taket.
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 020
Senast: Scata
·
Hemmet Idag fick jag för första gången se den lägenhet jag får nycklarna till om drygt två veckor. Det är nybygge, så visningen skedde i en...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 807
Senast: Kilauea
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 328
Senast: cherie
·
Hemmet Det börjar dra ihop sig för lägenhetsrenovering, vilket varit på tal om sedan inflytt (flyttade in april -12). Jag bor i en etta på 45...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
19 517
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp