Compact living - inspiration och diskussion

@strawberrysylt - allt blir en länk när jag citerar! :banghead: Kör en gammal hederlig väg:

"För min del känns det inte som om förvaring är mitt stora problem heller, det löser sig nog =) utan jag tänker mer hur får man mesta möjliga plats när man har besök? Ska man ha soffa med soffbord och sitta där när man äter/ser film/fikar/myser och allt eller "behöver" man ha både ett separat matbord med stolar + en soffa? Nu låter det som om jag har jättestor bekantskapskrets o vill klämma in alla i lgh på samma gång och så är det absolut inte, men jag vill gärna att min familj ska kunna få plats där på samma gång, det vore kul! Och som det var där nu med ej upphöjd säng så hade det inte gått^^. Ihopfällbara extrastolar är ju en idé..."


Jag vill ha både en soffa att hänga i och ett matbord eftersom jag gillar att bjuda på middag, men hur du vill ha det beror ju på hur du umgås och hur du vill ha det.

Om du har sägen som loft kan du ha en soffa under.

En lösning jag träffade på hemma hos en kompis var köksbänken som bardisk. Då blev den både arbetsyta och köksbord/matplats. Det här var en stor lägenhet med separat matrum, så de hade byggt såhär för att ha ett enklare vardagskök när barnen skulle ha mat efter skolan mm. Bänken stod alltså fritt ut så att man kunde sitta på båda sidor.

Hopfällbara stolar som kan hängas på väggen är bra och lätt att komma åt. Du verkar ha en del plats i hallen. Kanske en krok för sådana där?[/user]
 
@Myrten Tack för ditt svar! Jag får fundera över hur jag vill ha det! Det är roligt att fundera på. Det känns kul att om jag skulle ta denna lgh att jag har möjlighet att fixa som jag vill ha det, lyx!

//r
 
@Snurrfian - jag gillar den där bokhyllan! Men bygga själv känns oöverstigligt.:crazy:
Jag funderar på om man inte skulle kunna kolla med någon skola som har byggelever, de brukar uppskatta uppdrag och man behöver oftast bara betala för materialet. :up:
Jag har en liknande bokhylla hemma som min mammas ingifta farbror har gjort (invecklat! ;) ) han var finsnickare som hobby och vanlig snickare som yrke och har gjort många vackra möbler som finns i släkten. Nu börjar den bokhylla bli sliten och jag skulle vilja ha en kopia så jag har klurat lite på lösningar.
 
Jag funderar på om man inte skulle kunna kolla med någon skola som har byggelever, de brukar uppskatta uppdrag och man behöver oftast bara betala för materialet. :up:
Jag har en liknande bokhylla hemma som min mammas ingifta farbror har gjort (invecklat! ;) ) han var finsnickare som hobby och vanlig snickare som yrke och har gjort många vackra möbler som finns i släkten. Nu börjar den bokhylla bli sliten och jag skulle vilja ha en kopia så jag har klurat lite på lösningar.
Alltså, den skulle egentligen vara allra bäst som åttkantig tror jag. Nu måste väl facken vara ostbitsformade, vilket gör att de sväljer mindre böcker än om de vore fyrkantiga? Men generellt gillar jag idén med en "bokpelare".
 
Alltså, den skulle egentligen vara allra bäst som åttkantig tror jag. Nu måste väl facken vara ostbitsformade, vilket gör att de sväljer mindre böcker än om de vore fyrkantiga? Men generellt gillar jag idén med en "bokpelare".
Så här ser den ut som vi har hemma:
20161105_164720_581dff4b2a6b22415119f11d.jpg

Med alltså fyra sidor, det vi inte har lyckats räkna ut är hur han har lyckats göra den så att den går att snurra, mitt i måste det vara någonting, men då måste vi ta isär den och det har vi inte hjärta till. ;) Men den sväljer väldigt mycket, nu är det dottern som har den på sitt rum! :D
 
Känner mig lite som en stalker men har du varit på visning idag, @Myrten ? =) Var den fin?

//r
:p

Visningen är 18.15.

Jag kommer inte att få se lägenheten jag är intresserad av, för den är inte klar än. De visar en annan lägenhet i samma hus. Tyvärr en 4a. Jag hade gärna velat se en liten lägenhet men det finns bara en visningslägenhet.

Återkommer med rapport.:)
 
Nu har jag varit på visningen. Huset var fint, men ska jag flytta dit är det framför allt p g a läget. Min nuvarande lägenhet är faktiskt bättre på alla sätt och för mig är det inte så viktigt att ha det nytt och fräscht. Men det vore otroligt skönt att kunna ta sig till centralstationen på fem minuter och att ner på stan. Dock kommer det ju att bli bra mycket dyrare. Jag tänker att jag ska bo där länge och på sikt kommer hyrorna relativt sett att bli lägre.

Inredningen var lika i alla lägenheter. För min smak var den för ljus och vit! Jag gillar färg.

Det som var en stor positiv överraskning var innergården och uteplatsen. Nu har jag ingen uteplats precis bredvid utan det är en rejäl gräsmatta och häck mellan min och grannens. På planen såg det ut som om uteplatserna ligger väldigt tätt och det gör de, men det var uppsatta avskiljningar som faktiskt verkar göra sitt jobb. Vidare var innergården väldigt stor, så jag tror inte det är någon större risk att det känns trångt att sitta på sin uteplats.

Det hela slutade med att jag strök mig på två av de tre lägenheter jag anmält intresse på och sedan tackade ja till 1an med uteplats. Jag vill helst ha markplan för hundarna, men det finns bara två 1or där jag gillar planlösningen med uteplats i huset. Den som jag nu tecknat mig för och en som kommer ut i december. Så nu väntar jag och ser. Om jag inte får den här finns en ny chans i december och då får jag fundera över om jag även ska anmäla på 1or som inte har uteplats.
 
@Myrten Vad roligt att det kändes mestadels bra, låter ju bra med uteplatserna! Sen som du säger, det blir dyrare, men man får jämföra för- och nackdelar!
Jag har tittat på två lägenheter där båda hade för- och nackdelar, men nu har jag bestämt mig för den jag först tittade på (den som jag la ut planlösning på i tråden) och vi ska skriva kontrakt i nästa vecka! Så det är i det närmaste klart, men ropar inte hej ännu!
Håller med dig om vit inredning, jag vill också ha färg så att jag får måla om hur jag vill i lägenheten är ett STORT plus! Du kan inte få göra det?

//r
 
@strawberrysylt och @Rie - Har läst infon från hyresvärden och de rekommenderar inte att hyresgästen målar och tapetserar på fem år. Detta för att det nästan säkert kommer att bli sprickbildning eftersom huset är nytt och det är enklast att åtgärda med originalfärgen. Det stod ungefär "om du målar måste du vara medveten om att vi kanske måste "förstöra" det", vilket jag tycker var ett trevligt sätt att uttrycka det på. Hyresvärden har inget mot ommålning men det är enklare med likadan inredning under den tid garantin gäller.

Med egna luckor - de tar plats och förvara och förvaring är det si och så med. Skulle det bli flytt tuggar jag i mig det vita ett tag tror jag.

Grattis till lägenheten, Strawberrysylt!
 
@Myrten Åh, vad kul med visning! Hoppas den är fin och att du får den, ska hålla tummarna!

För min del känns det inte som om förvaring är mitt stora problem heller, det löser sig nog =) utan jag tänker mer hur får man mesta möjliga plats när man har besök? Ska man ha soffa med soffbord och sitta där när man äter/ser film/fikar/myser och allt eller "behöver" man ha både ett separat matbord med stolar + en soffa? Nu låter det som om jag har jättestor bekantskapskrets o vill klämma in alla i lgh på samma gång och så är det absolut inte, men jag vill gärna att min familj ska kunna få plats där på samma gång, det vore kul! Och som det var där nu med ej upphöjd säng så hade det inte gått^^. Ihopfällbara extrastolar är ju en idé...

//r

Jag bodde på 16-25 kvm under 15 år. Jag hade en tvåsitssoffa med ett litet soffbord. Sen hade jag ytterligare ett bord som datorn stod på som var en knapp kvadratmeter. Bordet har skivor som gör att det blir dubbelt så långt. Just mitt bord är från min morbrors barndomshem och gjort på 30-talet men det borde ju finnas liknande att få tag i. Till det hade jag lägenhetens enda stol, två pallar som oftast förvarades under bordet, och några klappstolar. De förvarade jag ihopvikta i garderoben eller på vinden. Hade upp till sex pers på middag flera gånger.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
@Myrten Okej, ja det får man ju ändå förstå då! Men ett annat förslag som kan vara nåt är kanske draperier längs en vägg eller flera? Blir ju lite märken på väggarna högst upp visst, men inte mycket och så har du annan färg på väggen =D

Tack!! Känns toppenkul! Var på Ikea igår jag och pappa och sög i oss inspiration !

@Görel Det där med skivor i bordet så det kan göras större är smart och något jag funderar på! Alternativt bord som fälls ut från väggen och fälls in när det inte används. Eller ett höj- och sänkbart bord som kan varvas mellan soffbord och köksbord. =) Har massor av idéer, ska bli så roligt att komma till lägenheten när det är tom (bor folk där nu) och se vad som kan passa bäst och så låta det växa fram vad som blir bra =D
Ihopfällbara stolar är ju också bra!

Jag har läst mycket på bloggar och så och jag tycker mer och mer om min planlösning faktiskt, i början tyckte jag de va dumt att "ha köket i rummet" liksom istället för en kokvrå att gå in i, men nu känner jag att det hade nog gjort att lgh kändes vld mkt mindre och nu kan man umgås på ett annat sätt när man lagar mat, samtidigt som man kan dela av köket ändå på något luftigt sätt. Att med t ex färg och mattor göra "rum i rummet" känns som en bra grej!

Jag tänker mig att man kan ha typ som en köksö med förvaring i som ger förvaring, bänkyta och blir en avdelare mot resten av rummet, samtidigt som man kan ha en nervikbart bord som hamnar ovanpå bänken men som sticker ut lite så man kan ställa dit stolar och så ha det som matbord? Vad tror ni om nåt sånt? =D Jag hade också gärna velat kunna vara sex pers som äter middag =)

//r
 
Jag bor på 22 kvm, utan förråd.
Jag har valt att satsa mycket på förvaring i lådor och skåp, det blir såpass trångt ändå att lägenheten inte känns steril trots att nästan allt är undanplockat och jag har ljusa väggar och vita möbler.
Jag har valt bort att ha soffa och har istället en hög med trevliga prydnadskuddar så det går att sitta bekvämt ovanpå överkastet på sängen. Eftersom jag inte har någon soffa får jag plats med ett fullstort matbord och fyra stolar, vilket är guld när man pluggar eller vill ha hem folk.
 
Nu är kontraktet påskrivet och min nuvarande lägenhet är uppsagd.

Inflyttning 18 april. Eftersom jag redan bor hos hyresvärden och flyttar in i ett nybygge fick jag en förmån: betalar bara hyra t o m 17 april i min nuvarande lägenhet, men får nyttja den hela månaden. Känns ju bra!
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 027
Senast: Scata
·
Hemmet Idag fick jag för första gången se den lägenhet jag får nycklarna till om drygt två veckor. Det är nybygge, så visningen skedde i en...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 817
Senast: Kilauea
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 330
Senast: cherie
·
Hemmet Det börjar dra ihop sig för lägenhetsrenovering, vilket varit på tal om sedan inflytt (flyttade in april -12). Jag bor i en etta på 45...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
19 522
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp