Balltramp!

m85

Trådstartare
*suck* nu har hästen fått ett balltramp, igen! För det är inte första gången det händer :(

Borde finnas någon mer som råkat ut för det här och jag undrar vad ni brukar ha för skydd mot det? Är någon som har testat eller vet om sådanna där kotringar (?) är bra? Jag brukar använda boots när han är vinterskodd, vad använder ni för boots? (om ni gör det)

Jag tycker att du ska ha hogre krav pa din hovslagare!!
Det maste finnas nagonting han/hon kan gora for att forhindra trampen. Sag till din hovslagare att korta tarna bak pa hasten, samt satta pa sidoclips pa bakskorna, sa att din hast inte slar sej extra for att du har clipen langst fram.

Det behöver ju inte ha med hovslagaren att göra. Hästen kan ju ha stor bakbensaktivitet som gör att han trampar sig. Kotringar fungerar superbra men det beror på vart han trampar sig, annars borde ju boots fungera. Lycka till!

min hade ibland innan,sen bytte vi hovslagare och nu ar han aldrig haft mer..

Han hade gummiboots i hagen och de hjälpte-hellre att bootsen pajade än att han tampade sig

Föredrar gummiboots för dom e de bara att spola av efter en dag i hangen

Skor med sidotåkappor är inte bra för hästens hov. De förhindrar hovens naturliga utvidgning och påverkar benen i hoven.
Bättre är att runda framkanten på framhoven så att överrullningen går lite snabbare, att framhoven "hinner undan", eller att helt enkelt ha boots på om inget hjälper.
Rådgör med en duktig hovslagare!

Min häst går med boots dygnet runt pga att hon trampar sig.

Hovis har gjort det han kan men det räcker inte.

Neopren boots är bäst, gärna med en plastig utsida som är lätt att skölja av. Globus har ett par kanonboots också med hal utsida, långa (räcker hela vägen ner) och insidan är nån slags tjock vadd.

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
672
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid... 2
Svar
21
· Visningar
2 705
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
827
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
572
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka