Glimfeather

Trådstartare
skulle höfodra nyss i hagen, då såg jaga tt mitt sto trampat sig på ballarna på ena framhoven och det blödde en del. tvättade ur såret och la på lite jodopax (ajaj, sa hon) och nu står hon inne. fast det blöder inte längre, det var ganska ytligt så jag, men hon hade fläkt upp skinnet.

vad tror ni? galoppbandage som gäller i hagen nu eller? och boots i fortsättningen? är eg lite anti utrustning i hagen, men i detta fallet är det nästan nödvändigt med tanke på att detta inte är första gången.

Sv: balltramp

Mjo..
Eftersom jag tror att det att det är ganska lerigt o jävlig över i princip hela sverige just nu, så skulle jag göra ett snyggt paket och sätta på en boots (heter det så?) innan det är dags att gå ut i hagen igen.
Dels för att såret ska hållas rent, oavsett om det är ytligt eller djupt och dels för att förhindra att det "går upp" och börjar blöda.

Det är iaf vad jag skulle göra ;)

Ja, det var ju det första jag också tänkte på!
min hage är inte superduperlerig, men de trä klart, lera finns ju där..
bara jag kan komma ihåg hur man lägger ett sånt bandage...

vad tror du om boots tills de tär läkt och sedan kotring? (hon har lätt för mugg).

se till att det inte finns några "fickor" där smutsen kan stanna kvar och gömma sig.Sen tvätta och ha på lämlig salva eller spray (det beror på hur djupt det är)

Det är ju en liten flik som sitter kvar precis där huden övergår i hov. men om jag tvättar och lägger på en kompress med jodopax eller alsolsprit (vilket är bäst?) och ett galoppbandage över medan hon är i hagen så kommer det väl inte in nån skot eller? och sedan boots över det.

Boots tills det läkt och sen kotring.
Det låter bra..!

Jag skulle inte oro mig särskilt för mugg, den säsongen är ändå snart över. ;)

här är det jämt lerigt, kanppt minusgrader på nätterna!

ush, såg att det var djupare än jag trodde en rätt stor flik :crazy:

Jag tror att såret får svårt att läka om man drar på bandage och boots. Jag skulle nog provat, om såret inte är gigantiskt, att göra rent ordentligt, och sedan ha på zinkpasta, då kommer det garanterat ingen lera in i såret. När man tar in hästen sedan så är det bara att skölja av leran och torka bort zinkpastan.

fast bootsen ligger ju inte på såret, och jag vill ju inte att hon ska trampa upp det mer. Det är rätt stort, större än jag först trodde, men inte så stort att det måste sys, man kan säga att yttersta delen av det som ligger mellan hud och hov har lossnat och det har blildat en hudflik. men jag tvättar med tvål och har på alsolsprit nu så det läker nog fint, det andra hon hade läkte jättefint.

men jag ska prova zinkpasta! det var ett bra tips. har förresten sån där skillingarydsalva, du tror inte det funkar så länge, dne lossnar ju aldrig när man lagt på den *s*

Liknande trådar

Hästvård Nu har min 12- åriga valack skadat sig, igen! Han har lyckats med att få ett rejält, vad hovslagare kommit fram till, är ett balltramp...
Svar
9
· Visningar
2 965
Senast: CK
·
Hästvård Jag har hand om en halvblodsvalack på 29 år. I regel är han frisk och kry, men är naturligtvis rätt stel av sig. För ca 14 dagar...
Svar
7
· Visningar
1 663
Senast: hallonmumrik
·
A
Hästvård Pållan lyckades skaffa sig ett härligt balltramp idag när hon lekte vildhäst, trots boots på, precis lagom tills vi skulle iväg och...
Svar
3
· Visningar
8 140
Senast: amanin
·
T
Hästvård Min kära polle har nyss fått på sig broddar på alla fyra som han har även i hagen då jag är livrädd för att han ska ramla eller få...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: Lilla Skutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck