Bandagera has på shettis

parfymflaska

Trådstartare
Min lilla shettis har en rätt stor sårskada på insidan av hasen, ganska långt ner på hasen. Den är ett par veckor gammal, hon har varit på Slöinge och fått såret rensat osv, och mår nu rätt bra. Hon står på boxvila tills vidare och ska på vettens inrådan ha bandage med en kompress som absorberar bakterier över såret som skydd. Men jag får ta mig f----n inte skiten att sitta kvar! Det bara kasar ner och korvar sig, jag har fått byta bandage+kompress i princip varje dag, istället för var tredje som vetten sa.

Det är alltså en kompress över såret som lindas fast med lite bomullslinda. Utanpå det rejält med bomull, sedan gasbinda och sist självhäftande flexlinda. Jag har testat allt jag kan komma på; jag har bandagerat ända ner till hoven, jag har bandagerat bara själva hasen och lindat med pad + fleecelinda under ner till hoven, jag har lindat i åttor runt hasen, jag har lindat så hårt jag bara vågar, jag har lindat långt upp på låret, jag har testat utan gasbinda för jag läste någonstans att det skulle hålla bättre, men INGET SITTER KVAR. Vi snackar alltså ett litet shettisben med måttlig svullnad. Benet är rakat.

Det viktiga i sammanhanget är alltså att skydda såret, det var för stort/öppet för att kunna sys, och det får inte bli infekterat igen. Bandage i sig är alltså ingen nödvändighet. Finns det plåster, tejp eller nåt man kan använda för att få kompressen att sitta på plats? Har någon ett "magiskt" knep?
 
Min lilla shettis har en rätt stor sårskada på insidan av hasen, ganska långt ner på hasen. Den är ett par veckor gammal, hon har varit på Slöinge och fått såret rensat osv, och mår nu rätt bra. Hon står på boxvila tills vidare och ska på vettens inrådan ha bandage med en kompress som absorberar bakterier över såret som skydd. Men jag får ta mig f----n inte skiten att sitta kvar! Det bara kasar ner och korvar sig, jag har fått byta bandage+kompress i princip varje dag, istället för var tredje som vetten sa.

Det är alltså en kompress över såret som lindas fast med lite bomullslinda. Utanpå det rejält med bomull, sedan gasbinda och sist självhäftande flexlinda. Jag har testat allt jag kan komma på; jag har bandagerat ända ner till hoven, jag har bandagerat bara själva hasen och lindat med pad + fleecelinda under ner till hoven, jag har lindat i åttor runt hasen, jag har lindat så hårt jag bara vågar, jag har lindat långt upp på låret, jag har testat utan gasbinda för jag läste någonstans att det skulle hålla bättre, men INGET SITTER KVAR. Vi snackar alltså ett litet shettisben med måttlig svullnad. Benet är rakat.

Det viktiga i sammanhanget är alltså att skydda såret, det var för stort/öppet för att kunna sys, och det får inte bli infekterat igen. Bandage i sig är alltså ingen nödvändighet. Finns det plåster, tejp eller nåt man kan använda för att få kompressen att sitta på plats? Har någon ett "magiskt" knep?

du kan inte få tag i ngt sånt där riktigt klisterkompress som finns numera för att fästas även i päls, på lokala områden? Finns ju ett par riktigt vassa såna varianter, men tyvärr kommer jag inte ihåg namnen på de för tillfället.
Eftersom du testat allt i fråga om bandage osv (lindat hela vägen ner osv som stöd var min första fråga innan jag läste hela redogörelsen) så tror jag kanske ngt sånt skulle funka bättre, dvs bara lokal liten lätt kompress som sen sitter satan typ i fråga om yttre klisterförband? fast kanske är det just att hästen är rakad som gör det svårt att få det att bita i? Googla, ring ngn av de större djursjukhusen, och fråga på apoteket är mitt råd ! om du kan hitta ngt som fäster någorlunda vettigt så kanske ett sånt där hasskydd a la back on track över, som komplement skulle kunna bidra att det sitter kvar?
 
@mackan
Klisterkompress låter ju intressant, har du någon aning om var man kan få tag på sådan? Apotek eller? Hasskydd har jag inte hittat i storlek shettis tyvärr...
 
@parfymflaska som sagt jag vet att det finns klisterkompresser som ska fästa på päls osv.... Jag kommer inte ihåg några märken tyvärr som jag skrev, men jag tror jag rentav kan ha ngt i förrådet (som jag iof isåfall inte testat utan bara införskaffat då jag vid ngt tillfälle ansåg att det kanske kunde behövas osv). Kan kolla.... men har jag så vet jag att jag definitivt googlade på det via apotek och även köpte från apotek!
men jag tror du kan googla eller ringa ngn större klinik eller som sagt fråga ett apotek som har stort sortiment av just djurvårdsartiklar utan att ens vänta på att jag ska gräva i mina gömmor.... skiljer sig ju rätt bra apotek emellan på den fronten numera, vissa nischar sig att ha sånt och andra inte, så ska du fråga där så fråga på ett med nisch mot djursortiment helt klart. annars kan du säkert googla även på apotek i fråga om sånt :)
 
Kolla på apoteas hemsida. På sorbact bakteriebindande plåster. Det är sorbactkompresser med "plåsterfilm" över så man kan klistra/tejpa på. 8*10 cm, räcker de?

Kompis satte sådana på häst som slagit sönder haserna och de satt tydligen kvar jättebra. (Själv har jag inte erfarenhet av de häftande sorbact utan bara av vanliga, och de är dyra men suveräna på sår)
 
Min lilla shettis har en rätt stor sårskada på insidan av hasen, ganska långt ner på hasen. Den är ett par veckor gammal, hon har varit på Slöinge och fått såret rensat osv, och mår nu rätt bra. Hon står på boxvila tills vidare och ska på vettens inrådan ha bandage med en kompress som absorberar bakterier över såret som skydd. Men jag får ta mig f----n inte skiten att sitta kvar! Det bara kasar ner och korvar sig, jag har fått byta bandage+kompress i princip varje dag, istället för var tredje som vetten sa.

Det är alltså en kompress över såret som lindas fast med lite bomullslinda. Utanpå det rejält med bomull, sedan gasbinda och sist självhäftande flexlinda. Jag har testat allt jag kan komma på; jag har bandagerat ända ner till hoven, jag har bandagerat bara själva hasen och lindat med pad + fleecelinda under ner till hoven, jag har lindat i åttor runt hasen, jag har lindat så hårt jag bara vågar, jag har lindat långt upp på låret, jag har testat utan gasbinda för jag läste någonstans att det skulle hålla bättre, men INGET SITTER KVAR. Vi snackar alltså ett litet shettisben med måttlig svullnad. Benet är rakat.

Det viktiga i sammanhanget är alltså att skydda såret, det var för stort/öppet för att kunna sys, och det får inte bli infekterat igen. Bandage i sig är alltså ingen nödvändighet. Finns det plåster, tejp eller nåt man kan använda för att få kompressen att sitta på plats? Har någon ett "magiskt" knep?
Djurapotek, alltså vanliga med utökat sortiment kan ha och likaså olika kliniker. Jag har för mig att det kallas för "snögg", märkligt namn. Jag har aldrig använt det själv men vet de som hade en häst med stort sår på magen som det funkade finfint på. :)

Ah, hittade, det heter snögg! https://www.google.se/search?q=snögg&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a&channel=sb&gfe_rd=cr&ei=SJS7U6bfJIiA4ASLj4C4Bg

173__hest_med_animal_2.jpg
 
Senast ändrad:
Det finns även en variant som heter Animal Soft som är "likadant men tvärtom", det klistrar bara ihop med sig själv men fastnar inte i päls! Om man lindar med det kommer det att klistra ihop till en figursydd, lite elastisk "strumpa".
 
Min lilla shettis har en rätt stor sårskada på insidan av hasen, ganska långt ner på hasen. Den är ett par veckor gammal, hon har varit på Slöinge och fått såret rensat osv, och mår nu rätt bra. Hon står på boxvila tills vidare och ska på vettens inrådan ha bandage med en kompress som absorberar bakterier över såret som skydd. Men jag får ta mig f----n inte skiten att sitta kvar! Det bara kasar ner och korvar sig, jag har fått byta bandage+kompress i princip varje dag, istället för var tredje som vetten sa.

Det är alltså en kompress över såret som lindas fast med lite bomullslinda. Utanpå det rejält med bomull, sedan gasbinda och sist självhäftande flexlinda. Jag har testat allt jag kan komma på; jag har bandagerat ända ner till hoven, jag har bandagerat bara själva hasen och lindat med pad + fleecelinda under ner till hoven, jag har lindat i åttor runt hasen, jag har lindat så hårt jag bara vågar, jag har lindat långt upp på låret, jag har testat utan gasbinda för jag läste någonstans att det skulle hålla bättre, men INGET SITTER KVAR. Vi snackar alltså ett litet shettisben med måttlig svullnad. Benet är rakat.

Det viktiga i sammanhanget är alltså att skydda såret, det var för stort/öppet för att kunna sys, och det får inte bli infekterat igen. Bandage i sig är alltså ingen nödvändighet. Finns det plåster, tejp eller nåt man kan använda för att få kompressen att sitta på plats? Har någon ett "magiskt" knep?

Snögg som någon sa, eller så finns det Tensoplast (dyrt dock), som är som en vet-flex men som klistrar, om det sätts på i helt torr päls sitter det också bra fast. Linda då som vanlig med vet-flex och lägg en omgång med tenso i överkanten (med överlapp på vet-flexen) och en i underkanten för att hindra att det glider ner.
 
Apoteket hade inte dessa produkter, ska åka och kolla hos distriktsvet och kanske hästkliniken idag, de borde ju sälja någon av dessa "specialprodukter". Tack för alla tips! :-)

(sorbact använder jag redan, fick med oss det hem från slöinge)
 
Apoteket hade inte dessa produkter, ska åka och kolla hos distriktsvet och kanske hästkliniken idag, de borde ju sälja någon av dessa "specialprodukter". Tack för alla tips! :-)

(sorbact använder jag redan, fick med oss det hem från slöinge)
Här har ATG-kliniken Snögg + att apoteken med lite inriktning djur också har.
 
Det tiotal apotek, hästaffärer samt distriktsvet hade aldrig hört talas om snögg, men det fanns på hästkliniken. De har egentligen inte butik, men jag bad så snällt att jag fick köpa lite ändå :) Den varianten som är som tunn skumgummi med klister på ena sidan, jag satte fast sorbact-kompressen med snögg som ett stort plåster och lindade med bara soffban och vetflex utanpå, blev myycket bättre än allt annat. Tyvärr var såret infekterat igen nu på kvällen, upptäckte det vid bdg-bytet. Blir till att ringa vetten imorgon, och höra om hon behöver komma in och rensa såret igen. Stackarn, hon har redan stått på boxvila i två veckor :/
 
Snögg används ofta till mjölkkor då dom fått sår på spenen så den borde du kunna hitta på granngården och liknande butiker med bondesortiment!
 
Jag använder Snögg ( den tjockare varianten, klipper ett hål där såret är. Lägger på en tunn kompress i de fall jag tycker att det behövs ( kan den heta Sorbact?) är i alla fall som ett tunt grönt nättyg över såret och sätter på sårtejp el plåster på Snögget över den klippta rutan på såret. Då kan såret lufta sig men är skyddat mot insekter.
 
Det tiotal apotek, hästaffärer samt distriktsvet hade aldrig hört talas om snögg, men det fanns på hästkliniken. De har egentligen inte butik, men jag bad så snällt att jag fick köpa lite ändå :) Den varianten som är som tunn skumgummi med klister på ena sidan, jag satte fast sorbact-kompressen med snögg som ett stort plåster och lindade med bara soffban och vetflex utanpå, blev myycket bättre än allt annat. Tyvärr var såret infekterat igen nu på kvällen, upptäckte det vid bdg-bytet. Blir till att ringa vetten imorgon, och höra om hon behöver komma in och rensa såret igen. Stackarn, hon har redan stått på boxvila i två veckor :/

Behöver du verkligen linda utanpå snögg? Du tycker inte att det sitter med enbart snögg om du klipper till så att det sitter en bra bit runt såret? Snögg är väl ändå gjort för att kunna användas som enda bandage över sår? Jag tänker att såret behöver ju kunna andas både för läkningens skull och för att värmen av bandaget bidrar till att det kan bli mer och lättare infekterat. Jag har tack och lov aldrig behövt använda snögg själv så det är rena frågor alltså. Hoppas att infektionen ger sig och att din lilla läker snabbt nu. Det är ju verkligen en svår tid på året med sår i värmen.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Iom att såret sitter där det gör är det svårt att få snöggen att sitta helt tätt. Så jag lindar ovanpå och runt om för att det inte ska komma in smuts. Snögg är dyrt, så jag lägger bara ett varv för att hålla kompressen på plats.
 
Granngården här hade tyvärr inte snögg, men kliniken ligger hyfsat nära så det funkar att handla där. Har hittat några nätsidor som har också.

Jag använder de tjocka Sorbact, inte de som bara är "ett grönt tyg".

Såret har sett bättre ut de senaste dagarna och vetten tyckte inte att vi behövde komma in, så än så länge verkar det gå vägen :-)
 

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 605
Senast: höstmåne
·
Hästvård Hej. Då jag upptäckte igår att "fröken tant" hade en mindre sårskada på höger bakkota (troligen trampskada) med lindrig svullnad och...
2
Svar
27
· Visningar
5 824
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Hjälp mig nu snälla bukare! Har fått akuta problem med mitt sto som har en ganska rejäl sårskada precis över kotan på höger framben...
2
Svar
27
· Visningar
2 809
Senast: Ayala
·
S
Hästvård Hästen ska vara bandagerad från kronrand upp till armbåge (bättre beskrivit som hela höger framben!). Jag har bomull, gasbindor och...
Svar
10
· Visningar
2 321
Senast: legendier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp