Q

Quell

Hur ofta och vid vilken tidpunkt brukar ni avmaska mot bandmask? Motivera gärna ert svar.
 
De år jag använder Pyrantelpreparat så tar jag dubbel dos första avmaskningen, alltså på våren/tidig sommar.

I övrigt ENDAST om någon häst är tydligt påverkad (och då alla såklart).

Detta för att undvika onödiga avmaskningar och resistensutveckling genom att hoppa mellan olika medel. Helst enbart efter konstaterad bandmask, men det är ju bara ca 25% av de som bevisligen HAR bandmask som uppvisar ägg... så träckprov känns inte säkert när det gäller bandmasken (om det nu inte visar att man har det, då är det ju säkert förstås).
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har aldrig sysslat med Fotoshop och liknande, men tänkte jag ska ta tag i att lära mig lite grundläggande hantering för husbehov. Klippa...
Svar
11
· Visningar
541
Senast: swemale
·
  • Omröstning
Hemmet I ett fall där man bor och sover ensam i en dubbelsäng, är det bäst med ett stort täcke eller två små (normalstorlek)? Tänker både...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 772
Senast: Flixon
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
759
Senast: Cattis_E
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
787
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp