Bandmasksavmaskning

P

Pälskling

För ett par månader sedan upptäckte jag att det fanns ett nytt avmaskningsmedel mot bandmask, Droncit. Det ska ta alla (?) stadier av bandmask, enligt de uppgifter jag har fått fram. Stämmer detta?

I sådana fall bör man kunna avmaska mot bandmask när som helst under året då man misstänker bandmask, och inte endast på vårkanten då flest larver ska vara färdigutvecklade och mottagliga för avmaskningsmedel såsom Banminth.

Dessutom undrar jag om det finns något annat avmaskningsmedel, förutom Droncit och Banminth som tar bandmask?
 
Ja det finns et medel som heter Droncit som tar alla stadier. Det är bara Banminth, Fyrantel och Droncit som tar Bandmasken...de 2 förstnämnda är ju dubbel dos samt tar bara vuxna maskar. en del veterinärer vill man ska maska mot bandmasken 2 ggr/år...alltså strax före betet och på hösten eftersom på hösten har dom utvecklas...och då anser en del att det är onödigt att dom ska gå med detta över ett halvår tills betet kommer. Fast man kan ju kolla med träckprov. Droncit tar ju som sagt enbart bandmasken och inga andra maskar..
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 122
Senast: super
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 939
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Hej! Min tik har under dräktigheten ätit PrimaDog chicken & potato och tanken är att även valparna ska börja äta detta om nån vecka men...
2
Svar
31
· Visningar
1 784
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Löss
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp