Bångstyrig häst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Arsozah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 872
A

Arsozah

Vad ska man göra när hästen vänder sig om och vill gå tillbaka hem igen om man är påväg ut på en ridtur och den kickar av en så fort man ska säga åt den att det är fel? :crazy: Är hon rädd för någonting eller är hon bara "dum"? Testar hon mig? Jag kan inte tänka mig att hon tycker att ritterna är obehagliga, hon älskar ju att röra på sig!

Sv: Bångstyrig häst

Ser ut som om din häst kommit på att det funkar att göra så;) Hästar är bekväma djur som ofta väljer vila och mat framför arbete. Prova att jobba hästen vid hand på utgåendet och rid hem ett tag. Sen sitter du upp efter halva utgåendet och fullföljer uteridningen ända hem...sen när det känns bra och hästen är framåt rider du ut redan från stallet. Funkar inte det backar du till där det funkade.

Min dam är lite likadan, hon älskar att joba och röra på sig. Men hon brukar testa mig när vi går ut. Vinterhalvåret har vi bara kommit ungefär 700 meter från stallet i alla riktningar, när vi varit ensamma. Med stallkompisar har det gått hur bra som helst och tog vi oss till paddocken ensamma kunde man rida hur länge som helst.

Nu i vår, när snön försvann och jag har läst massa böcker om "hästens beteende och problemhästhantering", så har jag hittat massor av bra tankar och tips att ta vara på.

Jag brukar numera rida ut, så långt det går bra.

När jag känner att hon tänker börja hitta på något tänker jag bara fram, fram, fram och inget annat. När jag känner att "luften liksom går ur henne" och hon slappnar av och lunkar vidare, vänder JAG innan hon hinner ändra sig, sno runt och hitta på något, för att hon vill.

Funkar inte ovanstående, utan hon vänder och drar iväg ändå. Ja, då hoppar jag av, vänder åt det håll vi tänkt gå från början och antingen leder jag henne vid hand de km extra jag tänkt. Eller också hoppar jag upp på henne igen, vid en lämplig stubbe eller sten i skogen. Jag har ju ryggmärgsskada och kommer inte upp utan "förhöjningspall", så ibland kan jag få bli fotburen hela vägen hem. Men då känns det ändå som att hon inte fått hela sin vilja fram och gången därpå brukar vi kunna gå ut dit jag tänkt mig.

Ibland har det ju hänt då, att damen inte brytt sig om vad jag önskat vare sig jag suttit på eller gått hem, utan balanstravat och drakblåst i två km hem... Då har jag låtit henne gå hem, men INTE in till kompisarna i stallet eller hagen. Utan jag har antingen hoppat upp vid stallet och ridit en kort runda, som jag vet att hon alltid går utan mankemang, ridit i hagen, eller på gräsplätt bakom stallet ett normalt dressyrpass, eller ledit henne ner till grannens paddock och dresserat där en stund.

Och de här sätten, har faktiskt börjat ge resultat, vi kommer längre och längre för varje gång nu och har helmysiga turer i skogen, eller trevliga dressyrpass i paddocken. :bow:

Hoppas att du hittar något sätt, som passar er. Men vad du gör, var konsekvent i din arbetstanke. Det din häst helst av allt vill är att du släpper in den i boxen eller i hagen, till sina kompisar. Och det ska du INTE göra, förrän ni har varit ute på ridpass eller arbetspass. Det är du som ÄR ledaren och det är DU som måste vara konsekvent. Det vinner både du och din häst på. :)

En bok jag varmt kan rekommendera, som jag köpte i GBG, är Monty Roberts "Från mina händer till dina".

Tack så jätte mycket för svaren :) :bow:

Man blir ju så himla ledsen när hästen håller på så, jag fattar bara inte vad det är jag gör för fel. Ett tag så var hon jättesnäll och jag trodde att hon började lita på mig och skulle sluta upp med dem där dumheterna, men idag var hon värre än värst! Man kom absolut ingenstans men jag ger mig aldrig, jag brukar inte hoppa av utan brukar vänta ut henne men det gick verkligen inte idag. Jag hoppade av men var väldigt noga med att jag skulle gå vid bogen och inte en millimeter längre fram utan hon skulle gå först och det blev väldigt många protester från henne men till slut gick det bra.
När vi kom fram till vårat mål (en stor uteridbana ca 2-3 km bort) så satt jag upp och sen så kände jag hur hon stretade emot och ville hem igen men då gjorde jag som du sa, tänkte framåt. Tänkte så mkt framåt att jag bad henne fatta galopp och det gjorde hon, men efter 20 meter gjorde hon en tvärvändning och kastade av mig... Det blev lite dramatiskt, hon sprang ut från ridbanan in på området och skulle visa upp sig men som tur var fick en tjej tag på henne och då satt jag upp igen och gick in på ridbanan en gång till. Denna gång kom jag faktiskt till änden av ridbanan (!) och arbetade henne en stund men hon drog sig fortfarande till utgången några gånger. Det hon inte visste var att det fanns en till utgång just vid den änden så när hon inte drog sig åt något håll en gång så gav jag mig och lät henne gå ut vid den utgången längst upp. Jag var så trött och ledsen så jag orkade inte göra något mer.

Påvägen hem var det bättre, men inte lika bra som jag trodde det skulle gå. Hon cvar fortfarande tjaffsig och bara motarbetade mig hela tiden... Jag fattar inte vad jag gör för fel :confused: :cry: Det slutar alltid med att jag får som jag vill, det är ju bra iof, men jag förstår bara inte...

Hm, detta påminner mig om en liten b-ponny jag red då jag var mindre. Ofta när vi skulle rida ut så vägrade han röra sig och det spelade ingen roll hur mkt man försökte få han att gå fram. Jag gjorde så att jag backade honom om han gick bakåt, gjorde volter för att "lura" fram honom och passade på att driva jättemkt när han väl gick framåt. Fick ofta hoppa av och leda han en bit och ibland funkade det och ibland inte. Men jag gav mig aldrig, hur less jag än blev på honom. Han gjorde det nog mest för att jävlas tror jag, för han var alltid jättepigg och glad att rida annars. Men duktig på att testa en.
Men jag vet hur det känns, man blir besviken och arg..

Jag skulle sluta vara snäll.

Med detta inte sagt att du för den skull ska vara dum, men hästar är flockdjur och söker ledare.
Är du den självklara ledaren?
För det verkar som om du kan ifrågasättas av din häst i tid och otid och i viss mån så fungerar det för hästen.

Jag skulle jobba stenhårt med mitt ledarskap, har du sagt två steg åt vänster, tack! Och du har bett vänligt och du inte får någon respons så måste du markera att detta inte är acceptabelt.

Nu framgår det inte om detta är din egen häst, eller hur ofta du rider den.
Men ett tips är att tömköra den i skogen, och om den tex försöker vända så kan du gå på den utan att du känner risken att trilla av.

Blandrastik skrev:
Är du den självklara ledaren?
För det verkar som om du kan ifrågasättas av din häst i tid och otid och i viss mån så fungerar det för hästen.

Jag skulle jobba stenhårt med mitt ledarskap, har du sagt två steg åt vänster, tack! Och du har bett vänligt och du inte får någon respons så måste du markera att detta inte är acceptabelt.

Men ett tips är att tömköra den i skogen, och om den tex försöker vända så kan du gå på den utan att du känner risken att trilla av.
Det är det jag inte riktigt är säker på att jag är, hon försöker bestämma över mig men jag tycker det är lite konstigt för att när jag hanterar henne ifrån marken är det inga problem det är just när jag rider. När hon inte vill gå dit jag vill när hon rider och hon blir väldigt jobbig så man inte kan sitta kvar (det är verkligen inte i första taget som jag hoppar av) så är jag noga med att hon ska gå före mig och inte tvärt om och det har nog gett resultat. Men ofta så övar jag på att få henne att respektera mig från marken och gör övningar som att hon ska backa när jag göra det och gå fram när jag gör det, och ska reagera på tryck etc. Lite enkla sådana saker. Det är väl bra, eller hur?
Jag har funderat på om det är utrustningen och framförallt sadeln med det har jag kollat med en sadelutprovare och hon tycker det sitter bra. Bettet/munnen tror jag inte det är någonting med eftersom att hon bara kan vända sig om och stegra när jag inte ens har kortat upp tyglarna...

Jaja, jag ska rida ut ikväll igen så vi får se hur hon är då(:eek: ), jag kan rapportera för er sen! :D

Arsozah skrev:
Det är det jag inte riktigt är säker på att jag är, hon försöker bestämma över mig men jag tycker det är lite konstigt för att när jag hanterar henne ifrån marken är det inga problem det är just när jag rider. När hon inte vill gå dit jag vill när hon rider och hon blir väldigt jobbig så man inte kan sitta kvar (det är verkligen inte i första taget som jag hoppar av) så är jag noga med att hon ska gå före mig och inte tvärt om och det har nog gett resultat. Men ofta så övar jag på att få henne att respektera mig från marken och gör övningar som att hon ska backa när jag göra det och gå fram när jag gör det, och ska reagera på tryck etc. Lite enkla sådana saker. Det är väl bra, eller hur?
Jag har funderat på om det är utrustningen och framförallt sadeln med det har jag kollat med en sadelutprovare och hon tycker det sitter bra. Bettet/munnen tror jag inte det är någonting med eftersom att hon bara kan vända sig om och stegra när jag inte ens har kortat upp tyglarna...

Jaja, jag ska rida ut ikväll igen så vi får se hur hon är då(:eek: ), jag kan rapportera för er sen! :D
Hej!
Jag tänkte bara påpeka att endel hästmänskor t.ex. K.F. Hempfling anser att om man går bredvid hästen vid bogen eller bakom, så placerar man sig själv där en ranglåg häst skulle befinna sig och alltså uppfattar hästen en som en ranglåg individ. Detta förstärker ju inte precis ledarskapet... Hempfling anser att man egentligen borde gå lite före hästen, och hästen måste följa på slapp tygel el. grimskaft. mvh Titti

TittiD skrev:
Hej!
Jag tänkte bara påpeka att endel hästmänskor t.ex. K.F. Hempfling anser att om man går bredvid hästen vid bogen eller bakom, så placerar man sig själv där en ranglåg häst skulle befinna sig och alltså uppfattar hästen en som en ranglåg individ. Detta förstärker ju inte precis ledarskapet... Hempfling anser att man egentligen borde gå lite före hästen, och hästen måste följa på slapp tygel el. grimskaft. mvh Titti
Det låter väldigt troligt, men det är nog olika för varje individ och vad saken gäller för något. Men jag har alltid blivigt lärd att att man ska gå vid bogen på hästen när man leder och att dem inte får gå förbi den gränsen. Har jag inte rätt?

Angående igår så gick jag upp till träningen och sedan satt upp där. Hon var lite bråkig emellan åt på träningen men jag var verkligen bestämd så det var inget problem efter ett tag. Sen red jag hem och det var vid ett ställe (en bro vi skulle över) som hon var väldigt kaxig vid, men jag satt av och sa åt henne ordentligt en gång och sen gick hon på och jag satt upp mitt på bron. Sen efter det var det inga problem!! Jätteroligt, hoppas hon fortsätter så! :)

Hej igen!

Men va kul att det gick bra, då är du säkert på rätt väg! Det låter enligt min uppfattning då som att hästen testar dig som ledare lite grann.

Min häst är en väldigt snäll häst i allmänhet, men ranglåg, och han har väldigt stort behov av en ledare. Om han känner att ryttaren inte har koll på situationen, och t.ex. inte är tillräckligt bestämd, så blir han osäker och rädd, och då kan han t.ex. bocka och göra rusningar, och "bli skrämd" för sånt som han vanligen inte bryr sig om.

Kanske det är nånting sånt det är frågan om i ditt fall också? Mvh TittiD

Jo det går lite upp och ner med henne! Men eftersom att jag är väldigt liten så har jag ingen chans mot henne, och när hon tycker nåt är jobbigt så åker man av direkt... Och jag brukar inte sitta ostadigt direkt, jag brukar få bångstyriga hästar för jag är duktig på att sitta kvar. Men på den här, det går bara inte!!

Om hon inte blir bättre får man kanske be någon sitta upp, jag går ju på Strömsholm så det är ju inget problem att hitta någon som kan göra det ;) Men det känns väldigt tufft just nu och detta tar ju ut över självförtroendet :( Får försöka bita ihop ett tag till...

Liknande trådar

Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
372
Senast: Cattis_E
·
Gnägg Var med om en hemskt obehaglig incident idag när jag och en stallkamrat var ute på ridtur på kommunala stigar. Plötsligt kommer en... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
4 736
Senast: animalasia
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 258
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka