Sv: Bångstyrig häst
Min dam är lite likadan, hon älskar att joba och röra på sig. Men hon brukar testa mig när vi går ut. Vinterhalvåret har vi bara kommit ungefär 700 meter från stallet i alla riktningar, när vi varit ensamma. Med stallkompisar har det gått hur bra som helst och tog vi oss till paddocken ensamma kunde man rida hur länge som helst.
Nu i vår, när snön försvann och jag har läst massa böcker om "hästens beteende och problemhästhantering", så har jag hittat massor av bra tankar och tips att ta vara på.
Jag brukar numera rida ut, så långt det går bra.
När jag känner att hon tänker börja hitta på något tänker jag bara fram, fram, fram och inget annat. När jag känner att "luften liksom går ur henne" och hon slappnar av och lunkar vidare, vänder JAG innan hon hinner ändra sig, sno runt och hitta på något, för att hon vill.
Funkar inte ovanstående, utan hon vänder och drar iväg ändå. Ja, då hoppar jag av, vänder åt det håll vi tänkt gå från början och antingen leder jag henne vid hand de km extra jag tänkt. Eller också hoppar jag upp på henne igen, vid en lämplig stubbe eller sten i skogen. Jag har ju ryggmärgsskada och kommer inte upp utan "förhöjningspall", så ibland kan jag få bli fotburen hela vägen hem. Men då känns det ändå som att hon inte fått hela sin vilja fram och gången därpå brukar vi kunna gå ut dit jag tänkt mig.
Ibland har det ju hänt då, att damen inte brytt sig om vad jag önskat vare sig jag suttit på eller gått hem, utan balanstravat och drakblåst i två km hem... Då har jag låtit henne gå hem, men INTE in till kompisarna i stallet eller hagen. Utan jag har antingen hoppat upp vid stallet och ridit en kort runda, som jag vet att hon alltid går utan mankemang, ridit i hagen, eller på gräsplätt bakom stallet ett normalt dressyrpass, eller ledit henne ner till grannens paddock och dresserat där en stund.
Och de här sätten, har faktiskt börjat ge resultat, vi kommer längre och längre för varje gång nu och har helmysiga turer i skogen, eller trevliga dressyrpass i paddocken.
Hoppas att du hittar något sätt, som passar er. Men vad du gör, var konsekvent i din arbetstanke. Det din häst helst av allt vill är att du släpper in den i boxen eller i hagen, till sina kompisar. Och det ska du INTE göra, förrän ni har varit ute på ridpass eller arbetspass. Det är du som ÄR ledaren och det är DU som måste vara konsekvent. Det vinner både du och din häst på.
En bok jag varmt kan rekommendera, som jag köpte i GBG, är Monty Roberts "Från mina händer till dina".