Banta via lätt-svält?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Zussami
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 673
Sv: Banta via lätt-svält?

Angående skrittmaskinen.
Varför skulle inte TS kunna sätta den där en stund varje dag? Hästen lär ju få mer motion där än om den står och trycker i sig mat i en hage. (Nu vet jag inte hur det ligger till egentligen, spekulerar bara.)
Och en häst som är överviktig måste ju inte bara träna upp kondition och muskler utan säkert också leder och senor m.m. Jag tror att en skrittmaskin kan vara till god hjälp då.
Givetvis behövs ju hårdare motion med, annars är det nog ganska lönlöst.

jag har inte sagt att TS inte bör använda skittmaskinen alls.. men skrittmaskinen skall inte räknas som motion.. dvs 40 min i skrittmaskinen istället för 40 min uteritt med travpass dvs..

Ah, tack så mycket för utredandet. :)

Att jogga med din häst är väl ett bra sätt att få upp ditt flås också :idea:

Om du av någon anledning inte kan springa så länge så kan du väl åtminstonde ta promenader med den.
Långa skrittpromenader i skogen är väldigt bra för fettbränningen (I skogen, inte på stigen).

Står också med ett fetto. 1.63 i manke och 600 kg. En grävskopa behövs för att hitta revbenen. Behöver få ner honom till straxt över 500. Han får minimalt med kraftfoder. Inget betfor. Måste få i honom biotin på något sätt och då jag inte kan blanda pulver/flytande i betfor får han mustang bas. Fri tillgång på hösilage på natten (inte fått analys svar ännu). Gräs i hagen på dagarna.

Jag har lyckats komma så långt att jag kan dra ett extra hål på var sida på gjorden. Funderar på detta med att proteinbanta hästen då jag vill omvandla fettet till muskler. Han är under ingångsättning.

Inget fel på överlinje. Kan inte klaga på den alls. Ryggen är fin och halsen bättre än den någonsin varit.

Hjälp!

Men underhållsenergin är väl för att de ska ha energi, för att inte frysa, och orka röra på sig. Leva helt enkelt... ? Men energin görs väl om typ till kolhydrater, fett mm, i hästen ? Så lite energi försvinner väl i den processen ?
Känns som att jag kanske kommit in lite på fel spår nu... :o
Det behövs ju även energi till muskelarbetet.

Men underhållsenergin är väl för att de ska ha energi, för att inte frysa, och orka röra på sig. Leva helt enkelt... ? Men energin görs väl om typ till kolhydrater, fett mm, i hästen ? Så lite energi försvinner väl i den processen ?
Känns som att jag kanske kommit in lite på fel spår nu... :o
Det behövs ju även energi till muskelarbetet.

Enkelt förklarat (det finns egentligen flera olika indelningar på den energi som kroppen kräver):
Underhållsenergi är all den energi som kroppen gör av med för att kunna leva. Den kommer från kolhydrater, fetter, proteiner (viss del av dem) från fodret och omvandlas till "energipaket" i kroppen. Dessa kan sedan användas till de mängder av kemiska processer som sker i kroppen. De flesta av dessa kräver energi för att de ska kunna ske. Det går alltså energi till det mesta som sker i kroppen.
Sedan lägger man till energi för att hästen sedan ska kunna arbeta.

Proteinbanta???
... och "OMVANDLA fettet till muskler"??

Det går inte. Men det går att bygga nya muskler. Och minska övervikten genom att energin som går ut överstiger energin som kommer in.

Självklart vet jag att man inte kan omvandla fettet till muskler bara sådär genom mat. Men fett är en energidepå och den vill jag utnyttja till att bygga muskler. Protein har ju bevisligen en effekt av att höja förbränningen i kroppen = mer energi ut.

Så ja, jag vet att energi ut måste överstiga energi in. Men vad jag fattat det som, åtminståne hört ryktesvögen, så ska det gå att snabba upp processen genom att ge mer protein.

Typ atkins diet fast för häst.

Ett steg jag tagit är att jag varit elak och dragit av regntäcket. Han kan få gå och bränna mer energi i hagen och frysa. Jag åker väl på att klippa om någon månad som kompensation.

Protein har ju bevisligen en effekt av att höja förbränningen i kroppen = mer energi ut.

Så ja, jag vet att energi ut måste överstiga energi in. Men vad jag fattat det som, åtminståne hört ryktesvögen, så ska det gå att snabba upp processen genom att ge mer protein.

Typ atkins diet fast för häst.

Är du inte lite fel på det nu? Atkins diet går ut på att byta ut kolhydrater mot fett om jag har förstått den rätt. Det är nog så i och för sig att om du ger ett stort proteinöverskott så går det åt en del energi för att ta hand om detta.Men samtidigt omvandlas en del av proteinerna till energi så jag vet inte riktigt.

Naturligtvis ska man se till att hästen får proteiner även om den ska bantas.

Hur har du tänkt ge proteiner? Inte som koncentrat hoppas jag.

Jag tror inte att det är nyttigt att överskrida mängden protein en häst behöver för att den ska gå ner i vikt snabbare. Fungerar det ens? Protein omvandlas ju också till energi. Dra gärna ner på energin, men dra inte upp proteinet.
(Å andra sidan skulle jag ju heller aldrig banta genom någon "metod" såsom atkins eller GI heller, jag kanske är väl konservativ.)

Varför är det så viktigt att viktnergången sker snabbt förresten?

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan... 2
Svar
35
· Visningar
6 318
Foder & Strö Min valack äter kvällsgivan ur slowfeedingnät sedan i somras. Detta för att han äter ungefär 2kg/timmen när han får höet löst, och då...
Svar
16
· Visningar
4 712
Senast: Nominous
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter... 2
Svar
22
· Visningar
6 839
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka