J

Jet

Nu börjar mitt sto, kbltravare, bli VÄLDIGT fet!! :eek:
Har liksom inte tänkt så noga på det förrän idag, då jag longerade henne och verkligen SÅG vad tjock hon har blivit!

Nu hör ju till saken att hon fortfarande ger di åt sitt 5½ månad gamla hingstföl. Dock bara på dagtid.
Hon äter ENORMT mycket hö. Mest får hon på natten i boxen, eftersom hon annars börjar äta på väggarna... :crazy: 15 kg kan hon slänga i sig då!
Så på natten har jag börjat ge henne av fjolårshöet som har både mindre energi & protein. 6,7 MJ och 36 g Smrp.
På dagen i hagen får alla hästarna av årets hö: 7,2 MJ och 46 g Smrp. Vet inte hur mycket hon petar i sig då. :confused:
I krubban får hon ½ l Lusernpellets + mineraler/ dygn bara för få något när de andra hästarna får.

Hon rids/ motioneras 5-6 dagar i veckan, nästan alltid så hon blir svettig. Rids mest i skog & mark ca 1 timme per gång. Hon är väldigt pigg & framåt.
Dock har hon ju varit helt "mammaledig" hela sommaren.

Så vad gör jag? Är det så bra att ge henne mindre mat/ banta henne, medans hon fortfarande ger di åt fölet?
Fölet är för övrigt mycket fin i hullet och växer som han ska.

Hmmm... Detta blev väl lite långt, men jag vet inte riktigt hur/ vad jag ska göra. Kanske någon här vill hjälpa? :)
 
Ge henne inte fri tillgång om hon blir för tjock, begränsa höet till vad hon behöver. Har du inte under en tidigare digivningen gett mer proteiner än lite lusernpellets? :confused:

Räkna ut vad hon behöver, och så ger du så många kg hö som hon behöver, inte svårare än så.
 
Jo, hon har ju fått mera kraftfoder tidigare. Men under betet fick hon inget extra.
Men det är just det att hon käkar upp boxen om hon inte har höet... :crazy:
Sen var det ju funderingen på om det gör något att banta henne när fölet fortfarande diar? Fast mjölken innehåller väl detsamma ändå...
Så det kanske bara är att stoppa boxen full i grenar och trädstammar blandat med lite hö och låta fölis dia så mycket han bara orkar!? Så kanske hon tappar lite i vikt!! :rofl: ;)
 
Jo, jag har funderat på det oxå. Men risken är väl att hon bara får en enorm halm-mage då? Förra året strödde jag ett tag med halm och spån. Men det vart ju bara spån kvar eftersom hon åt upp all halmen! :D

Men alltså, det är ingen fara för fölets del att jag sätter henne på bantningskur då?? Någon som vet?
(Jag har ju haft det motsatta problemet med tidigare ston & föl. Att stoet har gått ner en del i vikt vid digivning, men det har ju bara varit att öka på foderstaten då...)

Tack för svaren hittills iallafall! :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 564
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 275
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 935
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 841
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp