Bara barockt?

Re: Undrar..

Jag blandar mig inte i er debatt, utan ville enbart fråga dig om varför du anser att man måste dunka in hälen i hästen för att få den att vakna? Hästen kanske är oengagerad för att den tycker det ni gör är tråkigt?!

Men nu vet jag vad du tycker, och det var det enda.
 
Re: Undrar..

Frida_s jag förstår dig!
En häst som ofta blir felriden av mindre bra ryttare kan behöva "väckas", återfå respekten för hjälperna. Att gasen betyder framåt osv. Självklart ber man först, men om hästen inte lyssnar så måste man säga till! Sen när hästen lyssnar får den beröm/eftergift och arbetar villigt. Detta är ju inget som upprepas dagligen och inget som görs av vem som hellst. Och har man en egen häst som man bara rider själv borde det aldrig behövas, då får man anpassa ridningen så att hästen alltid lyssnar och tycker det är kul.
Kan tillägga att jag själv aldrig rider med spö om jag inte blir tvingad och då har jag det bara i handen. Jag kan inte använda spö korrekt och då ska jag inte ha något!
 
Re: Undrar..

Jo, faktum ar att det ar precis det du gjort, blandat dig i debatten :)

Hade du last ett par inlagg hogre upp sa kanske du hade forstatt varfor i detta fall det var befogat att "dunka in haelen" i hasten for att fa honom att vakna, men jag tanker inte vara sympatisk nog att upprepa mig da jag antar att du inte ar intresserad av att veta.

-" Hästen kanske är oengagerad för att den tycker det ni gör är tråkigt?!"

Som sagt, hade du velat ta reda pa hur det lag till sa hade du sluppit undra. Och hade last lite nogare sa tror jag inte jag nagonstans har skrivt att det skulle vara "nodvandigt", utan snarare att jag tycker det kan vara den losning som ligger narmast till hands och ar acceptabel att anvanda i en speciell situation.

Menmen all heder at dig och ovriga godhjartade manniskor som kampar for en battre varld :)

Frida
 
Re: Undrar..

Thank YOU :bow:

Kanns forovrigt valdigt ovant att ha hamnat i en situation dar folk ser det som att jag foresprakar anvandande av spo, och hellre tycker att man ska piska hastarna till arbete an att motivera dom och anvanda andra satt att komunicera. I den verkliga varlden har jag snarare vant mig vid att "forsta-sig-pa-folket" skrattar at mig for att jag ar for snall och forvanas over att jag lagger tid och pengar pa kurser i horsemanship och akademisk ridkonst nar det finns sa mycket battre att lagga dom pa ;)

Men det ar val det som ar det roliga med ett diskussionsforum antar jag!

Frida
 
Re: Undrar..

Okej, jag ska ta mig igenom alla inlägg :crazy: ;)

Men jag tycker fortfarande att det inte är befogat att dunka in hälen i hästen sida. Nu ska jag lus läsa :)
 
Re: Undrar..

Det skulle vara mycket roligare att läsa om
hur NI gör för att motiverar era hästar istället
för att bara påpeka vad ni tycker är fel eller dumt :)
(de e ju inte så dumt å läsa fler inlägg av den person
man tycker gör fel heller ;) )
Förhållandet häst/människa måste ju bygga på ömsesidig respekt! Sen kan ju både häst och ryttare ha en dålig dag då och då.....men det e ju en annan sak än att vara elak som ryttare eller lat som häst.

Shasta
 
Re: Undrar..

Det ligger en del i det! :)

Jag ar inte pa nagot satt enkelsparig i mina matoder att trana hastar, utan tvartom valdigt oppen for andra satt som verkar sunda, bra och forstaeliga.

Hade nagon kunnat ge ett konkret exempel mer an "sitt av och jobba hasten fran marken for att fa tillbaka arbetsgladjen och framatbjudningen.."

Alla hastar trivs inte med att jobbas fran marken, sa det ar inte alltid den optimala losningen. Hasten i fraga ar inga problem att jobba fran marken, men det ar samma sak dar, han gor inget utan att vara saker pa att det ar nodvandigt att gora det. Jag menar, varfor skulle det vara roligare att gora skolorna fran marken, varfor skulle det vara roligare att ga fram och svara pa sma signaler fran marken? Han ar val arbetad fran marken och beharskar alla grundlaggande ovningar, sen lange tillbaka, men det ar inget vi sysslar med ofta da han tycket det ar trakigt och han med latthet utfor allt med ryttare pa, nar han ar pa det humoret ;)

Satt och funderade pa en sak, ang att jobba hastar fran marken och att enbart anvanda spoet som en forlangd arm utan att nagonsin anvanda det med nagon styrka bakom. Hur gor "ni" den dagen ni far en hast som inte reagerar pa spoet, kanske en lite envis och okanslig islanning (ingen ska kanna sig traffad..) som med latthet skulle sta och sova nar ni petar med spoet pa hans kropp. Finns det nagot annat satt att bygga upp en kanslighet och ett intresse for vad spoet betyder, an att ett par ganger anvanda det med lite kraft bakom? For att sedan sjalvklart ge ordentlig eftergift och aterga till att enbart anvanda det som en forlangd arm..?

Som sagt, kan nagon ge ett konkret tips sa ar jag den forsta att lasa och ta till mig :)

Frida
 
Re: Undrar..

Jag kan gärna berätta hur jag motiverade min unghäst .

Kanske hade jag extremt tur med henne vad vet jag.. Hon tyckte allt var roligt bara det var omväxling i arbetet.

Exempel.
Att rida dressyr två dagar i sträck var absolut inga problem bara jag inte gjorde det i ridhuset båda gångerna, visst hon gjorde det jag bad henne om även andra dagen men med mindre motivation därav lärde jag mig att rida omväxlande dressyr i skogen och på banan. ( finns ju undantags fall som heter snöstorm :) )

På det viset tröttnade hon aldrig på vad vi gjorde, jag gav henne och mig nya utmaningar och växlade det med bara lek och bus, tömkörning , löshoppning m.m

Med andra ord så slog jag aldrig hälaran i sidan för att få henne att lyssna, då det bidrar till mindre respekt ( tycker jag )

Istället försöker jag få hästen jag rider att tycka det är roligt att jobba med mig, och inte att den gör det för annars får den spö eller en dunk i magen ..

Spöt har jag använt någon gång på henne då jag behöver förlänga mina hjälper ex vid inlärning av sidförelse.

Sedan var/är hon en dam med mycket humör så skulle jag dunka hälarna i sidan på henne så skulle hon visa mig att hon vist var vaken med att se till att jag landade mjukt på sidan om henne. :smirk:
 
Re: Undrar..

Jag tror att många har för hög uppfattning om hästars tankeförmåga.
"Istället försöker jag få hästen jag rider att tycka det är roligt att jobba med mig, och inte att den gör det för annars får den spö eller en dunk i magen .." - Jag håller med om metoden att motivera för att det är roligt. Men jag tror inte att hästen kan tänka att det är bäst att göra si eller så för annars händer något otrevligt. - Vad tror ni?/T_B :)
 
Re: Undrar..

Nej kanske inte i den utsträckningen...

Men däremot tror jag att en häst som fått spö många gånger för en sak undviker att göra just den saken ..

Men det är ju något helt annat
 
Re: Undrar..

Tack for ditt svar, haller med dig i det du skriver. Sjalvklart vill man i storsta mojliga man ha kul med sin hast och undvika situationer dar man maste tvinga fram nagot.

Tror inte du har haft extremt tur med just din unghast, de flesta unghastar jag ridit in har varit villiga att lara sig och verkligen gjort sitt yttersta, sa langt allting gott.

Islanningen ar nojd med sitt liv, han tranar inte mycket, han springer runt med ungarna och har kul, hoppar, leker pa marken, promenerar i skogen, arker i vag pa kurser..

Vad han inte tycker ar sa kul ar att ga pa banan och trana skolor, han tycker det ar jobbigt, och meningslost. Han forstar inte att det ar for att bygga upp styrka. Det ar ett slags dilemma, samtidigt som han inte far vara for kanslig da manga nyborjare rider honom (ingen risk..) sa maste han fortfarande lyssna pa korrekta signaler, annars kommer ryttaren aldirg lara sig att rida en rorelse genom att anvanda latta signaler.

For att behalla en form av reaktionsformaga och kanslighet maste jag ibland sitta upp och paminna honom. Det ar inte fraga om massa piskande och bankande, utan en kick med haelen (vilket du inte gillade) for att saga "halla dar, nu koncentrerar vi oss!" Det ar fullt tillrackligt, sen lyssnar han och anstranger sig, jag kan rida igenom alla rorelser, eller lata en elev sitta upp for att prova, och han kommer att lyssna och forsoka gora ratt.

Det handlar alltsa inte om att utbilda unghastar med metoden "Nu lyder du, annars.." Utan mer att korrigera och bygga upp en kanslighet for hjalperna pa en redan utbildad, men nagot ointresserad hast. Detta pa snabbaste, enklaste tankbara satt. Varfor han ar ointresserad behover jag inte ga in pa igen va?

Ar du med pa hur jag menar?

Frida
 
Re: Undrar..

Japp jag är med :)

Syftet med mitt inlägg var inte att smutskasta dig på någotvis, tror heller inte att du är den sortens ryttare som spöar på hästar för att få dom dit man vill.

Jag menar bara att det finns andra sätt, men du har kanske redan provat allt?!.
Kanske kan ni rida dressyr mer i skogen för att bygga hans muskler, om han tycker det är tråkigt att gå på banan låt honom slippa det för ett långt tag kanske kommer gnistan åter? :idea: ( så gjorde jag med en häst som gått som ridskolehäst :smirk: )

Men jag är helt med på vad du menar nu :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp