Bara barockt?

Re: Arbetsgalopp och piruett??

jag ska glädja dig med att berätta att min häst kan inte piruetter inte ens en klockren arbetsgalopp, men jag kursar för en intruktör på hennes hingstar.dom gör både piruett
terreAterre ,självklart inte sammtidigt... :rofl: :confused:
jag sa inte att vi skulle göra allt samtidigt det var eran slutsats.
jag sa inte heller att jag kan det, jag sa vi skulle träna olika rörelser för att man ska veta hur rörelsen känns och veta vad man ska söka efter.
jag är väldigt långt i från mitt mål rider min egen häst på vad jag kan tycka är måfå.
men det finns hästar hos kunnigt folk så man kan få känna rörelserna. och så småningom ochså bemästra det själv. :confused:man ska inte dömma så snabbt.
 
Re: Arbetsgalopp och piruett??

Skriv tydligt då så att man förstår.

Det verkar i alla fall knepigt att på samma lektion träna arbetsgalopp och galopp piruett, arbetsgaloppen har ju hästen från början, den tränar man inte in. Hade varit vettigare att träna samlad galopp och sen piruett, tycker jag.
 
Re: Undrar..

Förstår inte riktigt hur du resonerar Spider.
Vilken del av kommenatren är det som du vänder dig emot?
Om du ber din häst om t.ex en halvhalt och han/hon inte svarar...ser du inte till att få igenom halvhalten? Oavsett om du arbetar vid hand eller uppsuttet. (Förutsatt att den förstått uppgiften). I annat fall måste väl detta leda till att du får använda starkare och starkare signaler.

MVH Shasta
 
Re: Arbetsgalopp och piruett??

ursäckta Bambe jag :bow: har skrivit ett fel till,,,,
inte arbetsgalopp SKOLGALOPP. ska det va... jag är verkligen dålig att skriva ,, min lära är verkligen inte i att förklara .det ska jag nu överlåta till er proffs,
ha det gott i livet .jag rör mig vidare.
:banana:
 
Re: Undrar..

Jag undrar inte fullt lika mycket, tror mig snarare ana..
Ledsen om jag gjort dig upprord Spider, det var aldrig min avsikt.

Men jag anser mig inte heller har nagot att forklara. Det ar skillnad pa att leva i verkligheten eller inne pa ett forum..

/Frida
 
Re: Undrar..

Det var att hon skulle ge hästen ett rapp med spöt om den vägrade gå framåt (ursäkta om det blev lite fel i citatet orkade inte kolla).

Frida_S
Jo jag förstår att du tycker så, men eftersom jag aldrig varit i en sådan situation där jag tyckt att det varit enda utvägen så kan jag inte hålla med. Jag hoppas också att jag aldrig behöver känna så utan att jag hittar en annan utväg. Den dagen jag slår en häst för att den vägrar gå då har jag misslycktas med min "livsteori".
Okej för att man kan ge dom en dask med handen, en rätt rejäl sådan ibland, om de skulle försöka bitas eller sparkas och bara är allmänt dominanta, men då ligger den bestraffningen bara där för stunden och sedan får man se till att lösa det hela så att man slipper ha den oenigheten med sin häst. Kan dock påpeka att jag aldrig behövt göra något sådant med mitt sto. Min unghäst kunde dock få en hand på rumpan när hon var som värst i trotsåldern.

Men aldrig med ett spö! Jag har en häst som är spörädd tack vare någon före detta ägare och det räcker gott och väl!! Nu, efter 5år och mer än det, så accepterar hon spöt såpass att jag kan peta på henne för att visa vilket ben hon ska lyfta och istället för att blir rädd kan hon reagera med att slänga ut ett ben mot spöt, men hellre den reaktionen i början innan hon förstått än att hon blir rädd. Hon ska ju inte behöva vara rädd för det är ingen som tänker slå henne och ett sånt sätt att lita på spöt tycker jag att alla hästar förtjänar att ha annars är man orättvis om man sedan ber hästen att arbeta "med" spöt.

Sen om några år till så har hon förhoppningsvis accepterat spöt så mycket att hon förstår vad man vill direkt.
 
Re: Undrar..

Ingen av de unghastar jag ridit in har behovts piska fram eller ens bankas fram tack o lov. En unghast blir vad du gor den till :)

Helt riktigt, men även en gammal "förstörd" häst blir vad du gör den till.

Daremot har min kara mor kopt sig en islanning, sju ar och utbildad enligt de akademiska principerna av en mycket duktig van innan han hamnade hos oss. En superfin hast att rida nar han samarbetar, men ocksa en ganska lat, obekymmrad och okanslig herre rent allmant ;)

Lat och okänslig :confused: :confused: Menar du verkligen att den är lat och okänslig som individ och inte dåligt motiverad av sin ryttare :confused:

Jag tror inte att någon häst (eller annan levande varelse heller för den delen) ÄR lat, okänslig etc. Det skiljer bara på motivationen mellan olika senarion. Om man ser till att belöna hästen med det den vill ha, i utbyte mot vad vi vill ha kan man ändra inställningen till ett visst sorts arbete totalt.


Om en någon som gör ett jobb åt dig är "lat och okänslig", ger du då människan ifråga en örfil eller en lämplig lön för att öka arbetsinsatsen? Om straffet är tillräcklligt obehagligt kommer förvisso arbetet att bli gjort, men bara så länge som minnet av det är färskt. Blir belöningen stor nog kommer arbetet inte bara att bli gjort denna gång, utan nästa gång det behöver göras har du villig arbetskraft. Det borde vara självklart att även hästens inställning till arbetet påverkas av vilken förstärkning vi ger.
 
Okej..

Later som om det ligger i mitt intresse att vara lite djupare o tydligare for att undvika ytterliggare missforstand.

Jag rider sallan med spo, det tar plats i handen och hindrar att man vinklar tummen utat. Det har sin fasta plats i ett horn av ridbanan, for att vara tillgangligt om jag behover trana en speciell rorelse och inte kommer at med de vanliga hjalperna, eller om jag behover korrigera lat eller omotiverad hast vilket ni blev upprorda over...

Det ar inte fraga om vald, inte fraga om bestraffing. Hastar gor inte fel och kan darfor inte heller straffas (undrar vilkens ord jag snodde nu ;) ) Det ligger inte heller i min personlighet att straffa folk i min omgivning, sa oroa er inte, jag ar en sympatiskt person for det mesta :p

For att spinna vidare pa hasten i fraga.. Trolli rids mest av ungar, han ar en superpalitlig nyborjarhast, till saval syrrans kompisar, pojkvannen och mina elever. Detta tack vare sin okansliga och obekymmrade installning till livet.
19 av 20 ganger i Trollis varld betyder en liten signal med saetet ingenting, annat an att ryttaren kommit ur balans. Okar tempot gor man om ryttaren bankar med skankeln (ifall man orkar, annars vantar man tills de skriker o viftar med spoet ;) )

Den tjugonde gangen ar det dock jag som sitter pa, och jag bankar inte med skanklarna eller viftar med spoet farligt ofta i min ridning, vad jag an har fatt er att tro :devil:

Det handlar inte om att piska eller sla, det handlar om att lagga till spoet om det rakar befinna sig i narheten, eller en hardare kick med underskankeln som direkt respons pa hans uteblivna reaktion. Ett satt att saga "Kom igen Gosse, dags att arbeta" och han svarar "Okej, jag ar med, vad ska vi gora?" genom att spetsa oronen och lyssna. Mer an sa behovs inte, ytterst odramatsikt, ger inga sporadda hastar, inte ens ett marke i harremmen.. Om det inte hade funkar sa hade jag hallt med om att det var fel metod i sammanhanget, men nu gor det ju det, so what's the problem?

Nu ar Trolli i fraga en relativt valutbildad herre och vi kanner varandra sen tidigare. Med en unghast hade situationen varit en helt annan, fast aven dar kan en knackning med spoet, tygelandan, eller en latt dask med handen bak pa rumpan vara ett utmarkt satt att fa dem att forflytta sig framat. Far de sen sin eftergift, sitt berom och de far kanna att de har de har forstatt, da ar ju allt frid o frojd. En lycklig hast ar en hast som far klara direktiv och far kanna att den gor ratt, det ger en hast som gillar sitt arbete och finner det meningsfullt.

Jag har med tranat sporadda hastar, det kan ta tid o komma till ratta med det problemet sa jag har full forstaelse for din avsmak for spon. Men att forstarka en hjalp mer spoet ger ingen sporadd hast, det far man av att rappa upp en hast samtidigt som man haller fast den i en situation dar hasten inte fattar ett uns av vad man menar.

Alla mina hastar star lugnt ovh avslappnade utan att jag behover halla i dom medan de later mig rora dom overallt over kroppen med spoet. Att man kan gora detta ar en forutsattning for att man sedan kan anvanda spoet till vad det ar, en hjalp i komunikationen. Mina hastar ar inte heller radda for mina skanklar eller mina hander, aven om ocksa dessa kan bli precis sa harda som behovs for att sedan kunn foljas av en eftergift. Det ar alltid en eftergift hasten lar sig av, men for att den ska kunna ges maste hasten forst lyda en signal. Man far inte vara radd for att ta hasten till den nivan att det fortjanar sin eftergift.

Sen skulle jag kunna gora en djup utlaggning om vikten av att ta varje individ for vad den ar och anpassa traningen darefter. Min otroligt fina och kansliga Macke har jag aldrig behovt rida med ett spo i handen, men han skulle heller aldrig klara av att ha en obalanserad ryttare pa ryggen, det blir tillrackligt manga missforstand med de brister som finns i min ridning.

Jaha.. annu ett kapitel ridlara skrivet, ledsen att jag inte kan fatta mig kortare an sa har, ar val or sent pa dygnet for det ;)

Jag hoppas ni inte tar detta som att jag vill idiotforklara er genom att vara overtydlig, tror sakert vi vet allt detta jag skrivet lika val som jag sjalv. Vill bara vara tydlig med vad jag star.

Gillar det mjuka sattet att trana hastar och beundrar dom som kan genomfora det i praktiken, stravar ditat sjalv.

Men, och har behover ni inte halla med mig, alla hastar gillar inte alls att jobba eller trana. En del ar av naturen lata, en del har bara trakiga erfarenheter. Jag ar sjalv en lat manniska som allt som oftast behover en push for att utfora ett bra arbete. Och jag uppskattar nar jag far det, for jag ar en javel pa att jobba nar jag maste och mar valdigt bra efterat :D

En del hastar skulle helst bara vilja ha kul, ut o springa i skogen med kompisarna, hitta nya stigar, ga i hagen o ata gras, dessa hastar kan man inte med pa nagot givet enkelt satt motivera till att tycka det ar kul att ga pa en ridbana och trana skolor. Men de behover det likval! For att bygga upp den styrka som ar nodvandig for att kunna dra ut i skog och mark och flanga runt. Det ar dessa hastar som man ibland behover ta lite langre for att slutligen kunna ge den dar eftergiften som motiverar att lyda kvickare nasta gang. Mer dramatiskt an ett rapp med spoet ar det sallan.

Forstaelse for den enskilda individen..

/Frida
 
Re: Okej..

Missförstånd verkar det omöjligt att klara sig utan...vill man missförstå istället för att förstå så går det alltid! :D

Jag uppskattar inte att rida med spö och gör det sällan, i så fall för att förstärka hjälpen i en rörelse där hästen inte förstår. Spöet kan hjälpa till att förstärka böjningen, sidförande skänkel, undertramp med ett bakben etc. Då handlar det inte om våld, inte om att missbruka spöet etc utan om att helt enkelt peta med spöet: "här vill jag ha en reaktion". :)

Men jag vill hellre ha en häst som reagerar på fina signaler än en som man behöver sitta och truga med skänklarna. I det läget väljer jag hellre att använda spöet (och då petar jag inte :p) för att få hästen uppmärksam. Det behövs sällan mer än ett par sådana påminnelser, så kommer hästen alltid att vara uppmärksam på hjälperna. Hellre det ett par ggr än skänkelbankande resten av livet. :( Men tack och lov har jag en häst som är enormt känslig, så just nu har jag inte det bekymret.

Att vissa hästar är spörädda är ju beklagligt, då har någon utbildat/behandlat dem fel. Att dra paralleller utifrån det till att aldrig använda spöet är lite enkelspårigt tycker jag, man måste ju vara flexibel utifrån vilken häst man rider. Hur en häst fungerar gör inte att man kan generalisera det till alla hästar. (Det var mer till Spider, inte till Frida_s).
 
Re: Okej..

Det jag vänder mig mot i ditt tankesätt är att du tycker att hästen är lat, och därför behöver ett rapp för att gå bra. För mig betyder en oentusiastisk häst att jag har misslyckats med motivationen för arbetet. Alla levande varelser utför en aktivitet som en reaktion på något. Om hästen är hungrig äter den, törstig så dricker den. Finns det något tillräckligt intressant på andra sidan diket i hagen övervinner unghästen sin rädsla att hoppa, trots att den i sig tycker att hoppning är läskigt och ingen piska finns. Om bara motivationen är rätt kan hästen uträtta det mesta vi ber om. Jag föredrar att få hästen att göra det jag ber om för att den tycker att jag har så trevliga idéer, istället för att visa att här bestämmer jag.

Jag tror inte att du skrämmer skiten ur hästen eller misshandlar den, men det går att få hästen att jobba på annat vis än med ett rapp. Det tar längre tid att komma dit, men fördelen är att hästen sedan VILL och tycker att det är KUL att jobba. Den kommer att assosiera arbetet med något positivt istället för något tråkigt. Arbetet i sig blir blir en belöning för hästen när man har motiverat rätt.

Jag använder f.ö spö när jag rider - för att förklara och hjälpa hästen i dressyrarbetet.

Mvh
Duvan
 
Re: Okej..

Okej, jag svarar garna, aven om det inte ar nagot klokt svar jag kan ge dig.

Du skriver:

"Lat och okänslig ? Menar du verkligen att den är lat och okänslig som individ och inte dåligt motiverad av sin ryttare ?"

Mitt svar: Ja uppenbarligen ar det just det jag menar, han ar lat och okanslig som individ och inte (enbart) daligt motiverad av sin ryttare.

Han tillhor, som jag tidigare skrivet, den kategorin hastar vars mal i livet inte ar att trana och bli stark utan att njuta av livet, ga i hagen och lata sig, kanske ta en galopp i skogen en och annan gang. Han ar inte pa nagot satt daligt inriden eller tranad. Det kan tillaggas att personen som ridit in och utbildad honom har ett flertal hastar, bade egna och pa traning som avgudar henne och mer an garna skulle lagga halva dagen innne pa ridbanan for att trana och lara sig nya saker. Men Trolli har alltid varit den som man behovt overtyga om att "Jo, vi ska visst det jobba en stund" Han ar som jag namnt inte svarovertalad men du kan inte be honom eller muta honom utan du maste saga at honom, da finner han sig genast i det. Det ar inte sa att du gang pa gang under traningspasset maste ga pa honom, utan har du val fatt med honom sa anstranger han sig resten av passet och kan tillochmed tycka det ar riktigt intressant med en ny ovning dar han kanner att han gor bra ifran sig. Skulle jag kontinuerligt sitta upp och rida honom dag efter dag och trana honom enligt mina principer skulle jag antagligen inte behova vara sa "brutal" mot honom utan med gardagens traning i minnet skulle han antagligen vara trevlig med en gang.

Men han ar fortfarande inte den hasten som gar och langtar efter att jobba, han gor det for att han blir ombedd att gora det och ar alltid nojd nar traningspasset ar slut. Han kan helt enkelt inte tanka sig latas motiveras till att arbete skulle vara kul och "JAG VILL".

Varfor gora en "big deal" av det hela och lagga timmar av lekar, stora beloningar och annat skojjigt motivations shit for att fa honom med pa noterna utan att behova ta till nagon form av "du maste" signaler, han skulle anda inte gilla att jobba den dagen man ber honom gora det.

"Jag föredrar att få hästen att göra det jag ber om för att den tycker att jag har så trevliga idéer, istället för att visa att här bestämmer jag."

SJALVKLART foredrar aven jag detta :D, i vissa fall far man dock inse att allt inte kan motiverad fram. Sakerligen beror min oformaga att motivera fram detta pa att min kunskap inte ar tillrakligt stor. Men jag arbetar hellre med de metoder jag beharskar och som inte skadar hasten pa nagot satt, an att bli kvar pa ett stadie dar vi inte far nagot gjort och dar hasten inte blir tranad, det skulle ingen av oss ma battre av..


Detta ar ju bara ett antagande da jag omojligt kan veta, men jag har svart att tanka mig att det var nagot daltande med hastarna hos de stora mastarna som grundade skolan. De var helt klart suverana hastmanniskor, men jag tvivlar inte pa att hastarna hade klart for sig vem som bestamde och vems order man skulle lyda. Ar detta bara faststallt sa kan arbetet bli givande och trevligt for bada parter utan att behova bruka nagon form av vald..

I've got your point, och jag begar inte att du ska halla med mig, jag gillar snarare att du star pa dig, jag skulle gora det samma i din situation. Vilket jag aven gor nu :)

Frida
 
Re: Undrar..

Jag anser att ett spö kan ha sin funktion, även framåtdrivande. Nu talar jag inte ridskolehästar som blivit avtrubbade av alla olika ryttares sitsar och hjälper - ofta då motstridiga, då det är just det som är att vara nybörjare.
Istället talar jag om hästen som är känslig och lyhörd för hjälperna. Denna känslighet anser jag kan byggas med ett spös hjälp. Om hästen inte svarar på sätet i framåtdrivning, eller lätt skänkel, så tar jag spöpet på rumpan som nästa steg. Allt för att aldrig behöva ta i hästen hårt med skänklar. Hästen lär sig snabbt att bli lyhörd för sätet, när det vet vad som kommer härnäst. Hästen skall ju givetvis inte vara rädd för spöet, men alert och redo för att flytta sig undan för minsta pet. Så hellre pet på rumpan med ett spö än att skänkla hårt.
 
Re: Undrar..

Jag tycker man har tre alternativ pa en hast som behover "vackas upp" Spo, sporre eller en hard kick med haelen. Inte fel nagot av det att anvanda nar det ar befogat att ga ett steg langre for att fa reaktion. Vilket ar en fraga om vad man sjalv trivs med och hur hasten funkar.

Frida
 
Re: Undrar..

eller en hard kick med haelen.
Lät som en ganska elak uppväckning! Om hästen går och sover är det kanske för att h*n inte är motiverad = uttråkad ..
Kanske krävs en annan taktik än spö sporre eller hård spark i sidan !!
 
Re: Undrar..

Elak ar den som har en elak avsikt med det den gor. Jag ar sallan elak, men lamnar denna diskusionen nu da jag inte tycker jag har mer att saga..
 
Re: Undrar..

Elak ar den som har en elak avsikt med det den gor

Jag hoppas du inser hur dum den meningen lät!

För övrigt så har jag inte läsat dina övriga inlägg, blev bara lite "förvånad" över hur du "väcker" en häst
 
Re: Undrar..

Nej, det inser jag inte, men det ar ju alltid fritt att tolka :)

Ska du blanda dig in i debatten kan det vara en god ide att lasa tidigare inlagg, sa att jag slipper skriva om samma saker igen.. Vad jag menade var att jag inte alls anser det "elakt" att kicka till hasten med halen for att fa en reaktion, =kunna beromma. Sjalvklart bara om det ar befogat, i en situation dar hasten mycket val vet vad jag menar men av nagon anledning inte ar sugen pa att svara. Jag trivs inte med att ha ett spo i handen, och rider sallan med sporrar, rider jag 15 timmar pa en vecka sa kanske jag bara har anledning att anvanda dessa hjalpmedel for att forstarka en hjalp sammanlagt ett par sekunder. Halen anvander jag inte i ovrig ridning, men den finns dar utan att stora mig (som tur ar ;) ) betydligt lattare att plocka upp och anvanda precis i det ogonblick det behovs.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp