Bara bli utsläppt på tomten?

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare JusticeGirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 5 087
J

JusticeGirl

Hej!
Jag har under två månader bott hos min syster med man, och dom har en fin liten Jack russel herre.

Något jag har reagerat på är att dom näst intill ALDRIG är ute och GÅR med sin hund, det enda dom gör är att släppa ut honom på tomten så han får kissa lite..

Jag har aldrig ägt en hund, men det känns som att bara släppa sin hund på tomten kan väl inte räcka? Vill inte en hund nosa omkring lite, kanske få lite aktivitet.

Hunden kissar inne väldigt ofta. Det spelar ingen roll om han är ensam 20 min eller 4 h, det finns alltid en kisspöl när man kommer tillbaks.

Jag har försökt att prata lite fint med dom, men det känns som dom inte lyssnar..
Sagt att han kanske kissar inne som protest? "Jaa, kanske det" får jag tillbaks då.. Men så händer inget mer med det.

Nu när jag ändå är igång och skriver, så måste jag även berätta att en gång så tog hundens mat slut, och dom köpte ingen ny på 2 dagar!!! Han fick lite rester så länge..

Usch, jag vet inte.. kanske jag som över reagerar men själv är jag väldig petig med mina djur. Att dom ska få rätt foder och vård.

Har lust att ta med mig deras hund nu när jag flyttar nästa vecka.
Han vill iaf bara vara hos oss hela tiden. Trots att min ena misse är elak mot han, så envisas han med att ligga inne hos oss..

Sv: Bara bli utsläppt på tomten?

Det låter inget vidare. Alla hundar bör ju få sig en liten promenad utanför tomten varje dag. Städar de tomten? När min hund är med mig på landet så är hon på tomten och vi går bara på promenad ca tre gånger i veckan. Men vi har en tomt som inte har någon direkt tomtgräns och alla känner alla i gårdarna omkring så hon går runt och hälsar på lite här och där. Dessutom följer hon med oss ner till sjön och simmar varje dag och vi tränar lydnad dagligen.
Jag får ändå däligt samvete för att jag inte promenerar henne oftare då vi är där.

Någon typ av aktivering krävs helt klart, en Jack Russel är ju dessutom en ganska krävande ras.
Angående maten så är jag ingen matfanatiker. Så länge hunden inte blir dålig i magen eller verkar må dåligt tror jag inte att det är så farligt med rester. Min förra hund levde bara på rester och hon blev i alla fall 13 år. Då tror jag att det är värre med understimulans. Fortsätt att påpeka detta för dem och ge dem dåligt samvete ;-)

Det låter ju inte alls bra!! Eftersom det är din syster kan du väl prata med henne om detta lite mer öppet och rakt på sak(nu vet jag dock inte vilket sorts av relation ni har)!!?? För hundens skull också.

Om tomten är stor och han får springa lös där mycket och vara med dem när de är ute så hade jag inte hängt upp mig så mycket just på promenaderna men aktivering! Han måste ju få aktivering varje dag av något slag. Hans hjärna måste ju få jobba och få utmaningar.
Jag tror att du har rätt i att han kissar inne för att han är uttråkad eller för att han helt enkelt inte har lärt sig att man inte kissar inne.

Han är 11 år, så han vet att man inte ska kissa inne, i har diskuterat hurvida det kan vara "sjukdoms relaterade" problem, eller understimulans. Eftersom han i flera år innan, när dom faktiskt var duktiga på att gå ut och gå och aktivera honom, inte kissade inne. Utan det har börjat sen min syster började jobba igen efter mamma ledigheten, och dom helt enkelt inte orkade gå ut och gå med honom, utan bara släpper ut han på tomten. Visst, han springer ett varv där, kissar och gör sitt.. men 3 min senare går han in igen.

Jag har framfört min åsikt, men det är i slutändan upp till dom..

Tycker mest bara synd om hunden..

Och jag kan ju bara hoppas på att dom städar tomten efter hans högar, med tanke på att dom har två små barn som ska krypa omkring där.
Men inget förvånar mig när det gäller dom..

Det där är tyvärr inget ovanligt. Jag vet flera människor som nästintill aldrig promenerar med sina hundar, utan istället tränar sök eller spår. För att sedan kasta boll eller släppa ut på tomten.

För mig handlar det inte om någon form av vanvård, men jag som människa vill gå med mina hundar. Det skapar en mysig relation och man gör något lugnt tillsammans.

Jag kan inte ens räkna hur många gånger människor sagt; "Äsch, orkar du inte ta en promenad; släpp ut dom på tomten bara. Du har ju faktiskt en tomt." Min tomt är ingen hundbajskisslåda :grin:

Jag kan inte ens räkna hur många gånger människor sagt; "Äsch, orkar du inte ta en promenad; släpp ut dom på tomten bara. Du har ju faktiskt en tomt." Min tomt är ingen hundbajskisslåda :grin:
Fast en gång är ingen gång. Att man ibland inte orkar ta en promenad och istället släpper ut hunden i trädgården innebär inte att man alltid är en dålig hundägare.

Det går att plocka upp bajset i trädgården också liksom.

Jag tycker att det är jättetråkigt att folk inte går promenader med sina hundar. Men samtidigt är jag tyvärr lite för härdad för att bli upprörd så länge hundarna verkar må bra. Tyvärr verkar ju inte denna JRT må bra då han kissar inne, men frågan är varför han kissar inne. Jag känner massor med hundar som inte går några promenader utan bara är ute i trädgården och de kissar inte inne. Jag tror att det är någonting annat än mentalt med hunden. Han kanske har urinvägsinfektion som aldrig blivit utredd?

Sen maten hade jag inte hetsat upp mig över så länge hunden fick mat. Rester ett par dagar spelar ingen roll i längden. Bättre rester än ingenting alls. Så länge hunden inte verkar påverkad av foderbytet är det inga konstigheter. Mina hundar hade inte reagerat alls över en sådan sak eftersom de är vana att äta allt möjligt. Däremot hade min JRT blivit skogstokig ifall hon inte fick några promenader eller aktivering. Men alla hundar är ju individer och måste bedömas som så också.

Fast en gång är ingen gång. Att man ibland inte orkar ta en promenad och istället släpper ut hunden i trädgården innebär inte att man alltid är en dålig hundägare.

Det går att plocka upp bajset i trädgården också liksom.

Fast nu pratade väl TS om människor som rastar hundarna på tomten regelbundet? Och du vet att jag avskyr att rasta mina hundar på tomten, så en gång är en jobbig gång för min del!

Det kan finnas många orsaker till att de gör som de gör men en orsak kan ju vara att han är 11 år. Hans behov av fysisk aktivitet är sannolikt inte lika stort längre och det kan tom vara så att han inte orkar. Du berättar inget om vilken annan aktivitet han får t ex söka efter något men även där kan det vara så att han inte behöver så mycket längre. Även en JR blir lugnare när den blir gammal och även om han sannolikt kommer att leva några år till så är 11 år en ganska hög ålder även på en liten hund.

Jag kan tycka att det är läge att dels kolla hur han mår hos en veterinär - det kan vara så att han kissar inne för att han har en förstorad prostata och behöver kissa oftare nu då han börjar bli gammal eller så kan han ha en infektion.

Tycker det är bättre att prata med din syster istället för att - som jag uppfattar det - spekulera varför hon gör si eller så.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
440
Senast: tanten
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 292
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
575
Senast: movi
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka