Bara ge hästen grovfoder..??

Blomskan

Trådstartare
Hur tänker ni angående att bara fodra hästen med grovfoder?
Självklart efter att man säkerställt näringsvärdena i fodret.

Läste en gång en artikel i ridsport där någon hade gjort en studie i ämnet och kommit fram till att hästar mycket väl skulle kunna klara sig på bara grovfoder.

Det skulle vara intressant att veta vad buke-folket tycker i frågan!

Själv skulle jag kunna tänka mig att göra det med undantaget att hästen får en skvätt betfor när de andra hästarna fodras.

Sv: Bara ge hästen grovfoder..??

Självklart! Jag tycker att man helst bara ska ge grovfoder om det är möjligt. Kraftfoder är ju för att ge mer energi och protein utöver vad hästen genom grovfoder kan få i sig. Kanske behöver högpresterande hästar lite mer kraftfoder ibland för att vara lite mer tända men det är ju diskuterat hur mycket som är lagomt. Vissa får alldeles för mycket och vissa har dragit ner till ett minimum och det går ju bra ändå. Om grovfodret behöver kompletteras så kan man ju ge det i betforn som du ändå tänkt ge. Är hästen blank och fin och pigg så är det ju det bästa du kan göra för den -att få äta så som naturen tänkt att den ska göra! :bow:

Hästen klarar dessutom bättre om det är lite felbalanserat med energi och protein om det kommer från grovfoder än om det kommer genom kraftfoder. :)

mina hästar får bara grovfoder och har fått det i snart ett år nu. innan gav jag några deciliter musli, men eftersom de är rätt så överviktiga och inte rids så mkt slutade jag med det också. de får morötter och äpplen istället som en liten "gottehink" på kvällen. raserna är fjordhäst, shettis och russ.

Jag är väldigt positiv till att bara ge grovfoder (dock med tillskott av selen) om det har bra värden förutsatt att hästen orkar äta tillräckligt mycket för att hålla hull/muskler. Detta är normalt sett inget problem om man har en lätt-normalfödd hästar.
Fördelen är ju att man kan ge längre ättider vilket är bra för hästen mag- och tarmsystem.

Nu fodrar jag ju själv redan efter den principen men eftersom det har varit lite lägre proteinvärden i vårt grovfoder i år så har jag fått lägga till extra protein.

Är grovfodret bra och räcker för hästens behov så ser jag ingen anledning att ha något kraft foder. Jag ger endast min häst lite havre och mineraler eftersom endast höt inte räcker för hans behov.. men skulle höt vara riktigt bra och räcka så skulle han inte få någon kraft alls.

Jag ger i stortsett bara mina hästar grovfoder då fri tillgång både dag som natt :) Och dom klarar sig jätte bra på det. Har en häst som är behov av kraftfoder de e bara för att han faller ur i hull annars så när han få mat så får mina andra hästar ca 2 dl kraftfoder :) Dom Klarar sig utmärkt på det :)
Raserna är halvblod/fullblod ( den äter kraftfoder) Varmblod och nordis travare och dom två sista klarar sig utan kraftfoder :)

Ja om hästens näringsbehov täcks upp genom att endast ge grovfoder så fungerar det utmärkt.
Flera av tävlingshästarna i stallet äter endast hö och hackad lucern.

Min egen får aldrig kraftfoder när de andra hästarna utfodras.
Jag ger henne dock några dl sojamjöl eftersom att hon inte får i sig tillräckligt med protein av halm och hö.

Ja är det möjligt så gör jag det absolut. Det är ju det hästen egentligen ska äta och inte massa tillskott och kraftfoder.

Så länge man har grovfoder som tillgodoser hästens näringsbehov så tycker jag det funkar bra att bara ge grovfoder. Min häst har ätit enbart hö, lusern och halm de senaste två åren.

Har man en svårfödd häst kanske det kan vara svårt att få hästen till att orka äta den mängden grovfoder som krävs, och då är det en fördel att ge kraftfoder som komplement istället. Men funkar det med grovfoder, så varför konstra till det?

Enbart grovfoder + salt och selen + under vintern vitamin (eftersom det behovet inte kan tillgodoses på annat vis) har varit, är och förblir målet för mig. Då har jag lyckats helt enkelt. Idealet är att kunna ge det i fri tillgång eller iaf konstant tillgång, dvs maximal, fri ättid.

Sen får man av olika anledningar tumma på både mål och ideal ibland, men jag brukar lyckas rätt väl nå målet genom att välja rätt silage (läs värden) redan vid inköp. Det där med konstant tillgång däremot är svårt med tjockisar ;)

Så, de allra flesta hästar och de allra flesta år äter de bara grovfoder här, + en slatt lucern att blanda ev mineraler, ev vitaminer samt selen i. Sen, jag är inte rabiat på ngt vis, behöver en svårfödd kraftfoder med får de det. Men först efter att FRI tillgång på grovfoder inte räcker.

Det jag däremot inte gör är accepterar (numera, sen många år iofs men inte alltid) att behöva proteinkomplettera ett hö/silage med kraftfoder. Utan där vill jag köpa rätt grovfoder från början.

säger som övriga, ser ingen anledning till varför det inte skulle gå ifall bara grovfodrets värden täcker upp för hästens behov.
folk verkar ofta glömma bort att det inte är något speciellt i kraftfoder egentligen, det är fortfarande energi, protein och lite olika näringsämnen, precis som i hö..
ändå ser jag ofta hästar vars ägare tycker att hinken med kraftfoder är grunden i hästens foderstat, och sen verkar den få lite hö att tugga vid sidan av...

Min häst äter bara hö. Han får en deciliter betfor och lite mineraler utöver. Nu är det ju bete också.

Lånar din knapp..

Tack så jätte mycket för alla kanonbra inlägg!!

Trodde kanske det skulle bli värsta påhoppen om att lilla brunte minsann måste ha 6 kg kraft om dagen för att överleva. :)

Men då verkar jag inte vara inne på ett så tokigt spår.

Hur tror ni att det fungerar med en stor häst + en ponny på fritillgång på grovfoder??
Min erfarenhet sedan tidigare är att när de väl vant sig vid att det är fritillgång så äter de inte mer än de behöver.
Så även matglada småhästar som har en tendens att bli lite korpulenta..

Någon som har erfarenhet ang detta?

Min häst äter bara hö. Han får en deciliter betfor och lite mineraler utöver. Nu är det ju bete också.

Hur gör du nu när betet börjar växa till sig?
Drar du ner på fodret allt eftersom h*n lämnar kvar hö?

kl

Mitt mål har oxå varit att bara ge grovfoder,med ev. tillskott av mineraler lr vitamin.
Dock har jag en häst som har svårt att hålla hullet (fullblod) så jag måste ge kraft,+ lucern iaf över vintern, annars ser han ut som en käpphäst:crazy:

De andra får bara grovfoder + mineral och vitamin

Vill skriva jag självklart bara den får extar vitaminer och mineraler.

Men det beror på häst och hur mycket den jobbar den måste ju orka trycka i sig det höt den behöver under dyngnet vilket oftast inte är några störe problem för en häst upp till medlhårt jobb men betydligt mycket svårar på en högpresterande häst, avels sto eller växande unghäst.

Kram

Hur tror ni att det fungerar med en stor häst + en ponny på fritillgång på grovfoder??
Min erfarenhet sedan tidigare är att när de väl vant sig vid att det är fritillgång så äter de inte mer än de behöver.
Så även matglada småhästar som har en tendens att bli lite korpulenta..

Någon som har erfarenhet ang detta?

Beror HELT på vilket grovfoder du ger och individens behov. Det går finemang för vissa, de blir feta som små julgrisar för andra.

Om man har 2 med olika behov så får man välja grovfodret MJ-mässigt utefter den med MINST behov, och sen plussa på det som saknas via kraft/lucern till den som behöver mer, om den inte orkar äta tillräckligt.

Jag ger alltid bara grovfoder så långt det går.
Tyvärr är det ju inte alltid så enkelt som att bara ge grovfoder, utan många gånger behövs det ju kompletteras.
Alla kan ju inte få tag på grovfoder med perfekta värden tyvärr.
Såvida man inte buntar ihop hästar med samma näringsbehov i samma stallar och byter foder med varandra vid behov :p

Själv ger jag just nu begränsad (men rätt stor) mängd grovfoder och sen lite kraftfoder på det, ffa soja då hon har högt proteinbehov.

Personligen tycker jag det är viktigast att man så gott det går ger fri tillgång eller åtminstonde en stor mängd grovfoder, än att man bara ger grovfoder/inte ger kraft.
Alldeles för många ger sina hästar några kg hö för "de blir så tjocka annars", sen står hästen utan mat halva dygnet...

Kom att tänka på en sak...
Jag vill ju helst ha hästen på lösdrift..
Men om det inte funkar och man skall ha hästen på stall.

Hur funkar det då med att bara fodra med grovfoder?
Hur mycket ger ni i varje giva?
Känner att det kan bli svårt att ha fri tillgång rent praktiskt.
De andra i stallet kanske inte vill ha det och då måste ju min häst stå själv i hagen t.ex..

Såå.. Hur gör ni??

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
934
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 468
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 313
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 755
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka