Bara jobbigt temperament?

Sv: Bara jobbigt temperament?

Och sedan så finns det ju hästar som inte tycker vissa saker är så roligt. Kanske är det ingen dressyrhäst du har? Kanske tycker hon att det är dödens tråkigt att tralla runt på ridbanan? Kanske är det en eldig hopphäst du har som hade passat bra med en hoppryttare? Eller kanske är det en allroundhäst för en ryttare som vill göra lite av varje på lagom nivå?

Fundera över din situation! Vad vill du göra? Vad vill du få ut utav din häst? Lämpar sig din nuvarande häst till det du vill? Om inte, sälj och leta upp en mer passande häst.


helt klart en stark +1 på denna ...
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Ja, jag tycker mycket i tänket i AR verkar trevligt och framför allt så sätter det hästen i första rummet (åtminstone låter det så när man läser om det). Jag tycker absolut det är rätt att plocka godbitarna från olika inriktningar så länge det funkar! Tack för tipset oavsett om jag kommer tillämpa det eller ej, det är absolut intressant filosofi bakom. Men nu tycker jag inte vi skall bråka mer här i tråden. Alla vill väl, alla brinner vi för våra hästar och vill göra ett så bra jobb som möjligt. Vi borde klappa varandra på axeln lite mera :).

AR är en bra grund till all slags ridning tycker då jag :) Red ett halvår dagligen på min häst och tränarens hästar i AR och la även in hoppning och dressyr .. allt ballanserar upp varandra om man plockar ut de bästa av de hela.. Och att börja träna igen en massa från backen och i skritt till att börja med är aldrig helt fel när man "kört fast" .. Kämpa på för din tös du och pröva dig fram... man lär så länge man lever.. Lyckas de endå inte kompa mellan er så är de ingen som kan påstå att du inte försökt iaf och kanske hon då funkar bättre med en annan ryttare eller inom avel.. Lycka till iaf !! :)
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Hej!
Har läst en del av kommentarerna, men inte alla....
Min erfarenhet av ett live med hästar handlar om att göra rätt i alla lägen och jag tycker verkligen det låter som om du anstränger dig till det yttersta. Men, ibland räcker inte det.
Kan jag säga att det oftare gäller ston? De har ofta lite mer vilja och är lite mer specifika känslor för personer.
Vissa personer kan i princip göra allt fel med sin häst. Ändå går det galant.
Andra gör allt rätt, men ändå händer inte det där magiska, den där följsamheten, samarbetet och viljan infinner sig liksom inte.
Min uppfattning är att det handlar om "person"kemi. En häst som bestämmer sig för att hanteraren är okej, och att han eller hon är respekterad tål väldigt mycket fel och brister hos oss denna. Allt blir bra ändå - och stoet är en vän som går att lita på i alla lägen.
Sedan kan en mycket kunnigare, mycket mer noggrann person gå totalt bet på samma häst.
Ibland stämmer det bara inte - i känslan. Det är inget fel hos någondera part. VI måste ärligt tycka om varandra för att fungera ihop, och vissa individer tycker om de flesta, medan andra är mer restriktiva i sina val. Det har inte något med att göra hur vi egentligen är som personer - utan kemin emellan människa och häst.
Kan det ha att göra med hur du känner tro???? Gnistan saknas?
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Hej! Ja det var tänkvärt. Men jag tror kanske att jag inte lyckats förmedla mig i så fall. För allt är fantastiskt med min häst förutom ibland, när hon av någon anledning inte vill jobba i paddocken eller ridhuset. Då jag skrev denna tråden var en sådan dag. Men idag tex var jag förundrad över hur fantastiskt snäll och samarbetsvillig hon var. Hon älskar mig, gnäggar när jag kommer, kommer alltid fram med öronen framåt i hagen (även om det är första dagen på gräs) och hon har lärt sig känna igen min bil. När jag kommer med bilden så står hon och tittar mot mig :). Hon ser även till att andra hästar inte kommer i närheten av mig i hagen, för jag är 'hennes'. Vi kan som sagt rida ut överallt, närsomhelst, bara hon och jag och hon är med mig 100%. Jag kan leda henne utan att hålla i henne, hon går med mig. Har testat i ridhuset några gånger och hon går dit jag går :). Jag skulle snarare säga att vi har en bättre kontakt än många andra - men klart att det har strulat till det att hon var tvungen att opereras och sedan sättas igång efter lång konvalecens. Jag har förlikat mig mig tanken att det är någon hon försöker säga mig. Kanske har hon helt enkelt träningsvärk eller något annat, de dagar hon protesterar. Idag longerade jag henne och hon gick först i en väldigt konstig volt då hon tyckte det var läskigt på ena sidan, men jag bara ignorerade och gav mkt beröm och det tog inte många minuter förrän hon struntade i det och gick fint. Andra dagar är det värre, men jag tror faktiskt det hänger ihop med att det är jobbigt för henne pga spänningar eller träningsvärk. Jag får inte ihop det annars. Hur hon kan vara så välvillig och lydig vissa dagar och så protesterande andra. Men det här är 'min' häst. Kemin stämmer absolut.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Hej, Hon gillar inte dressyr, svårt att hitta motivationen.
Rid bara 15 min dressyr och bara 2 ggr/vecka ett tag. Prova dressyr i skogen!

Om du vill kan jag försöka "prata med din häst" Kan ta emot info från hästar,
Suzanne 070-2707578
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 305
Senast: tuaphua
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 190
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp