Bara jobbigt temperament?

Sv: Bara jobbigt temperament?

Det är inget att bry sej om, tycker jag, strunta i de svaren,:idea:
(Hoppas du förstod att första delen av mitt svar var till CBoggie, förresten)


En sak till är att min häst kräver olika framridning för ett dressyrpass, ena dagen att galoppera, gärna ute, det ger lite mer avslappad häst, andra gånger är det helt fel och triggar bara, då är skritt i början och mängder av övergångar det som behövs, det är olika, man får känna av lite.

Jadå det förstod jag :). Ja jag känner igen det du säger ang. framridning. Oftast skrittar jag men om hon känns extra laddad kan det hjälpa att låta henne galoppera ur sig ute en dag, på raksträcka - då brukar hon inte vara lika 'elektrisk' dagen därpå :). Hur mycket jag än älskar min häst så får det nog bli en lugn valack nästa gång ;).
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Varför ber du inte någon annan duktig ryttare rida henne lite för att se hur hon går då? Då kan man ju genast utesluta att det skulle vara ryttarproblem kanske?
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Varför ber du inte någon annan duktig ryttare rida henne lite för att se hur hon går då? Då kan man ju genast utesluta att det skulle vara ryttarproblem kanske?

Jag har gjort det men ingen vill rida henne hehe. Jag bad en i stallet som har en bror till min häst som hon ska vara med i dressyrlandslaget med i år. Hon kikade lite på oss när vi red och jag sa till henne att om hon kunde rida så kunde man ju se om det berodde på mig eller inte. Hon tittade på oss, kom med sina tips som främst handlade om att jag inte skulle ge mig utan fortsätta tills hästen ger efter. Hon ville inte rida henne. Har även bett ett par andra men de vill inte, vissa är lite rädda för henne. Jag vill heller inte att vem som helst ska hoppa upp. Och så lyssnar jag på Karolin som ju tävlar svår dressyr och tränar folk. Hon tittade på oss och uppmuntrade mig att fortsätta och inte ge upp och det har jag följt och det har gett resultat. Det var även Karolin som sa till mig att hon inte fattade att jag hade sånt tålamod med min häst. Hon kallade henne för kärring ;). Jag försökte även få träna för henne, men det fanns inte tid. Nu är dock min häst 100 ggr bättre än hon var då!
 
Senast ändrad:
Sv: Bara jobbigt temperament?

någon som kan tipsa om en mjuk, lyhörd och psykologisk dressyrtränare i Göteborgstrakten?
 
Senast ändrad:
Sv: Bara jobbigt temperament?

Den tränaren jag har på unghästen idag, tränade mitt sto i 1 ½ år innan. Men då kraven höjdes blev hon mer lynnig. Fram till dess har hon gjort ett toppen jobb med både mig & hästen.

Så snart tränaren tappade tålamodet så exploderade hon. Minsta lilla hon blev "för" irriterad så blev mitt sto likadan, noll samarbete. Det går inte att bråka med henne, utan tålamod med silkeshandskarna på "vänlig men bestämd" är våran röda tråd.
Läsa dessa "känsliga ston" är A & O, då dom beter sig olika dag för dag. Vilket kräver tålamod.

I höstas fick jag tag i en orädd & duktig tjej som äntligen fick fason på galoppen efter 2 års slit. Hon fixade det på 2-3 pass, vilket min andra jätte duktiga tränare inte klarade av, dvs. att få henne i samlad galopp, & bära sig i galoppen. Hon tappade oftast balansen & då åkte man lätt av.

Förstår att tränaren inte vill riskera att få skador då hon tävlar jämt.

Haft flertalet ryttare på henne som inte klarar av henne så snart krav ställs på henne, alla udviker att galoppera henne.Men vill man bara skritta runt så är hon jättesnäll.

I Göteborg borde det finnas många duktiga tränare, är uppväxt där :)

När man läser inläggen är det inte viktigt att märka ord för mycket & ta saker personligt. Känns som du gör det. Jag upplever inte det du säger i inläggen:confused:

När jag skrev att jag inte är så duktig som du, så MENADE jag inte att du var proffsryttare.Men duktigar än mig är du vare sig du vill el. inte.....;)

Jag menade bara att hur duktig man än är så behövs ALLTID hjälp med en sådan häst du har. Bara för att du inte hittat någon som kan hjälpa dig på bästa sätt ännu, betyder inte att det du gjort är allt. Du har bara inte hittat rätt hjälp, behöver inte vara en utbildad tränare, utan det kan vara en duktig & djärv tävlingsryttare som är van att rida ston.

Det är ingen som ifrågasätter dig, utan vi vill alla bara ge dig goda råd & se det ur andra synvinklar.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Mitt sto är inte alls på det sättet som du beskriver måste jag säga här, hon blir inte sur över krav, hon är samarbetsvillig, men rejält känslig och starka reaktioner som sagt, och explosiva, elektriska. Men inte dum på något sätt, försöker aldrig bli av med ryttaren eller våldsamma protester, det är det aldrig tal om.

Andra drar sig för att försöka (inte tränaren hon sitter på henne ibland) eftersom de ser att hon är rätt svår, och stämmer det inte med ryttaren blir hon sur och uppjagad, det är inte så mycket idé att hålla på och testa, hon reagerar mycket på fel ryttare.

Det är en häst som har varit stark i sina reaktioner sen hon föddes, och varit speciell. Det är inte för att någon är rädd för henne som de inte gärna rider utan mera att de ser att det inte är så lätt och inser att det är inget man hoppar upp och fixar;)

Men som sagt, hon är också helt underbar och känslan på träningen igår tex var helt fantastisk:bow:
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Det är en häst som har varit stark i sina reaktioner sen hon föddes, och varit speciell. Det är inte för att någon är rädd för henne som de inte gärna rider utan mera att de ser att det inte är så lätt och inser att det är inget man hoppar upp och fixar;)

Det här är antagligen närmre sanningen även för mig. Som svårklassryttare med en häst som är 10 cm högre än min så var hon nog inte rädd för min häst, utan kände nog mer att det kanske inte var ett så lätt case.

Jag har haft problem med galoppen, att få henne att slappna av men det fungerar faktiskt nu :) De senaste gångerna har hon gått jättelugnt och fint.

Kul att det gick bra på träningen igår :).
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Såldes hon som avelssto pga skada eller humör? (nyfiken :). Lite intressant det du nämner om AR. Jag är inte alls insatt i det - ska genast läsa på lite.


jag sålde henne som ridhäst för att jag inte hade tiden att ge henne det hon behövde och de som köpte henne ställde henne sen i fölboxen.Tydligen har avkommorna blivit bra.

Ar är ett jätte bra komplement till annan ridning så jag kan verkligen rekomendera dig att kika lite mer på det och kanske ge det en chans.

Mina hästar som varit lite knepiga har svarat väldigt bra på ar ridningen.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Hej! Ja jag har börjat läsa lite om AR och håller med om det mesta. Det påminner om mitt eget sätt att tänka och träna hästen. Så om AR har till syfte att göra hästen stolt, rörlig, lätt i handen och lyhörd - så kan man ju undra vad andra inriktningar har för syfte? :)
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Du har nog inte ridit så många olika sorters hästar kanske?:o
Menar du att genetiska faktorer saknar betydelse på hästar? Gäller det människor också?
Du är naiv och inte särskilt trevlig i ditt svar.

Spelar det någon roll hur många hästar jag har ridit? Blir mitt svar mer eller mindre "rätt" om jag har ridit 100 hästar eller bara 50?

Självklart saknar inte genetiska faktorer betydelse på hästar, det har jag heller aldrig påstått. Men däremot hör och ser jag väldigt många försöka skylla på hästen när det går dåligt. Om det är naivt - fine, det kan jag leva med. Och att jag inte sticker under stol med det och kommer med förstående inlägg istället kan säkert uppfattas som otrevligt. Det är sällan roligt att erkänna egna tillkortakommanden.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Du svarar inte som att du har träffat på alla typer av hästar, eftersom du inte tycks förstå ts frågeställning. Tydligen kanske inte så många heller att döma av svaret. Men det är ok, alla får säga sin mening.

Har hon sagt att hon inte har del i det hela:confused: Jag har i alla fall inte sagt att det är bara hästen däremot är denna häst mera svårriden än mina tidigare och de flesta andra jag har ridit. Jag har en del att jämföra med. När mina tränare i både hopp och dressyr säger samma sak så tror jag man kan påstå att hästen är lite knepigare än genomsnittet;) Därmed inte sagt att allt är hästens fel:cool:
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Nej jag tror verkligen inte AR är lösningen......för nån, om jag ska vara ärlig.

AR är ett påhitt för bekväma ryttare som inte orkar jobba utifrån den klassiska utbildningsskalan och hitta alla kvalitéer med allt jobb det innebär, utan gå genvägar och ändå känna sej som om de är fantastiska ryttare - smart affärskoncept.

Men jag tror däremot en riktigt bra klassisk tränare som jobbar med grunderna som takt, balans, lösgjordhet är bra för de här hästarna. Sen tror jag numera att de behöver ordentlig massage flera gånger i veckan, jag har sett hur min svarat på det, de samlar spänningar i sina muskler genom sitt sätt att vara och reagera och det blir en ond cirkel.
Tror man behöver arbeta på olika fronter s a s.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Jag är inte så insatt i AR, men när man läser här: http://www.akademiskridkonst.se/ar_rorelser.html#grunden så låter det ju bra tycker jag?? Alltså att man börjar lära hästen från marken, att den ska kunna gå i lång, låg fram och söka sig framåt nedåt, vara avspänd osv. Om man bortser från de annorlunga 'konsterna' som inte ingår i klassisk dressyr så låter ju i alla fall resonemanget bra. Men det kan hända att det inte beskriver AR helt och hållet, att det är något jag missar.
 
Senast ändrad:
Sv: Bara jobbigt temperament?

Om du vill veta mera så finns ju forumet klassisk ridkonst, i några trådar diskuteras just bristen på kvalitet i den ridningen, i och med att man bortser från utbildningsskalan, och fokuserar på andra saker, ja du kan läsa själv på forumet. :laugh:
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Om du vill veta mera så finns ju forumet klassisk ridkonst, i några trådar diskuteras just bristen på kvalitet i den ridningen, i och med att man bortser från utbildningsskalan, och fokuserar på andra saker, ja du kan läsa själv på forumet. :laugh:

Ja, men det låter inte så lockande ;)
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Mitt sto är inte alls på det sättet som du beskriver måste jag säga här, hon blir inte sur över krav, hon är samarbetsvillig, men rejält känslig och starka reaktioner som sagt, och explosiva, elektriska. Men inte dum på något sätt, försöker aldrig bli av med ryttaren eller våldsamma protester, det är det aldrig tal om.

Andra drar sig för att försöka (inte tränaren hon sitter på henne ibland) eftersom de ser att hon är rätt svår, och stämmer det inte med ryttaren blir hon sur och uppjagad, det är inte så mycket idé att hålla på och testa, hon reagerar mycket på fel ryttare.

Det är en häst som har varit stark i sina reaktioner sen hon föddes, och varit speciell. Det är inte för att någon är rädd för henne som de inte gärna rider utan mera att de ser att det inte är så lätt och inser att det är inget man hoppar upp och fixar;)

Men som sagt, hon är också helt underbar och känslan på träningen igår tex var helt fantastisk:bow:

Dåligt förklarat av mig, men jag hittade inte orden, då jag skulle förklara. Mitt sto är precis som NI (flashlight & insearchof) beskriver.
Hon har aldrig kastat av någon , utan hon tappar balansen i galoppen så det är svårt för dom flesta att sitta kvar då (gjorde rättare sagt) el. om kommunikationen med ryttaren inte stämmer för henne ,så samarbetar hon inte. Spänner sig & blir låst.
Angående AR så tillämpar jag bara själva markarbetet, ej från ryggen. Är inte heller överrens med hur dom rider hästen i AR. Plockar godbitarna bara , dvs det som passar min dam bäst.
När du kritiserar folks inlägg & ifrågasätter, så upplevs du negativ. Är du försvarsadvokat för trådskaparen ?
Är det någon som har tråkig attityd i denna tråd, så är det du. Det kan man vara utan.Trådskaparen frågade om råd, då får man räkna med att få blandad kompott & tåla det.
Det kanske inte var din avsikt, men så uppfattas det.............

citat från dig : "Tydligen kanske inte så många heller att döma av svaret. Men det är ok, alla får säga sin mening
"
- tycker inte det var snällt skrivet mot alla som försöker ge råd !

Du borde gå en charmkurs, hoppas du har trevligare inställning mot dom hästarna du rider :cool:.....pease :rofl:
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Dåligt förklarat av mig, men jag hittade inte orden, då jag skulle förklara. Mitt sto är precis som NI (flashlight & insearchof) beskriver.
Hon har aldrig kastat av någon , utan hon tappar balansen i galoppen så det är svårt för dom flesta att sitta kvar då (gjorde rättare sagt) el. om kommunikationen med ryttaren inte stämmer för henne ,så samarbetar hon inte. Spänner sig & blir låst.
Angående AR så tillämpar jag bara själva markarbetet, ej från ryggen. Är inte heller överrens med hur dom rider hästen i AR. Plockar godbitarna bara , dvs det som passar min dam bäst.
När du kritiserar folks inlägg & ifrågasätter, så upplevs du negativ. Är du försvarsadvokat för trådskaparen ?
Är det någon som har tråkig attityd i denna tråd, så är det du. Det kan man vara utan.Trådskaparen frågade om råd, då får man räkna med att få blandad kompott & tåla det.
Det kanske inte var din avsikt, men så uppfattas det.............

citat från dig : "Tydligen kanske inte så många heller att döma av svaret. Men det är ok, alla får säga sin mening
"
- tycker inte det var snällt skrivet mot alla som försöker ge råd !

Du borde gå en charmkurs, hoppas du har trevligare inställning mot dom hästarna du rider :cool:.....pease :rofl:

Ja, jag tycker mycket i tänket i AR verkar trevligt och framför allt så sätter det hästen i första rummet (åtminstone låter det så när man läser om det). Jag tycker absolut det är rätt att plocka godbitarna från olika inriktningar så länge det funkar! Tack för tipset oavsett om jag kommer tillämpa det eller ej, det är absolut intressant filosofi bakom. Men nu tycker jag inte vi skall bråka mer här i tråden. Alla vill väl, alla brinner vi för våra hästar och vill göra ett så bra jobb som möjligt. Vi borde klappa varandra på axeln lite mera :).
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Jag tycker det är typiskt att folk ska tala om att "så här är det" fast dom har haft typ en häst och den drar man alla slutsatser från och sätter sej ovanför andra....

Det var inte till dej f ö.

AR från marken, tja vad är det egentligen? Undrar om ni blandar ihop saker? Att jobba från marken kan man göra i alla inriktningar och jag vet inte vad AR har specifikt, utom att dom tex försöker få hästen att piaffa ;) Men inte vet jag.
Jag kan inte se ett alternativ i en inriktning som helt är till för att vara ett alternativ för ryttare som har gott om pengar att betala dyra kurser, för att höra att dom kan lunka runt utan krav på ens de mest grundläggande kvalitéer för att att hästen ska kunna bära ryttaren på ett hälsosamt sätt:cool:
Man inbillar folk att det går lika bra utan allt det grundläggande arbete som man enligt många många generationer har arbetat fram för utbildning av ridhästar. Man får prova på lite "piaff" fast det är ju inte piaff men kanske känns så:cool: Väldigt trevligt - för ryttaren.

AR är inte gammal klassisk ridning som man säger utan påhittat med egen utbildningstrappa och allt (som går tvärtemot den klassiska) av en nu levande smart dansk som insett marknaden för "laternativ" där ryttaren slipper allt det svåra;)

Jag har följt diskussionerna på det forumet och sett lite mer irl med åren och framför allt sett filmer och bilder som säger allt. Trots att det i flera års tid efterfrågats någon enda film där man visar de kvalitéer som man säger sig också vilja arbeta för har inte en enda film visats, av förespråkarna, inte en enda, på bra ridning. Däremot har skaparen tydligen lagt upp mängder med filmer som enligt förespråkarna måste visa hur det INTE ska vara:confused: Märkligt:cool:

Så nej jag köper inte att det finns alternativ och defintivt inte AR. Inte på en sån här häst och inte på andra heller. Alla hästar har samma behov i grunden.

Det blev lite OT men jag vill förklara varför jag inte anser att AR är något alternativ, min häst skulle inte må bra av det alls. Däremot kan man mycket väl arbeta i skritt även i klassisk dressyr.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Låter ju sådär. Det här med massage håller jag med om är otroligt kraftfullt. Min häst kan vara laddad och rastlös när jag ställer upp henne i gången, men det försvinner snabbt när jag tar fram min lilla 'massageborste' som jag kör över hela kroppen på henne. Det är så roligt att se för hon böjer sig åt alla möjliga håll för att hjälpa till, man bara ser hur hon älskar det. Ofta visar hon var hon vill att jag ska massera och det är ofta där det är stelt. Efter 15 min eller så börjar hon jäspa och är glad och harmonisk. Detta är kanon att göra innan ridning då hon slappnar av innan. Sedan skritta ett bra tag så att kroppen kommer igång ordentligt innan man börjar trava. Och då trava helt utan krav i början för att successivt trappa upp träningen. Rekommenderas till spända hästar!
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Jag tycker det är typiskt att folk ska tala om att "så här är det" fast dom har haft typ en häst och den drar man alla slutsatser från och sätter sej ovanför andra....

Det var inte till dej f ö.

Snarare till mig, gissar jag. Ledsen att göra dig besviken, men jag har haft betydligt fler än en häst och ridit många andra under årens lopp. :grin:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Cattis_E
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 468
Senast: tuaphua
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 240
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 133
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp