Bara jobbigt temperament?

Sv: Bara jobbigt temperament?

Dagen då jag skrev tråden kan jag hålla med om att mitt fokus var på problemet. Men på det stora hela så gör vi ju egentligen väldigt mycket annat än det. Om man sysslar med hoppning så är det bra att hästen är uppmärksam på omgivningen och reagerar snabbt. Eg vore min häst en perfekt hopphäst om det inte vore för att hennes ena framben alltså är lite skört efter den tidigare skada hon haft, därför är jag väldigt försiktig med hoppningen. När man rider dressyr är det ju däremot en förutsättning att hästen kommer till arbete och fokuserar på uppgiften och inte det som händer runt omkring. Vi lyckas med det en stor del av tiden, men ibland får hon alltså sina 'återfall' och bråkar, fejkar faror etc. Det tror jag dels handlar om pigghet som jag tidigare sagt - dock skall det tilläggas att jag rider denna häst 1-1,5 t/dag av just det skälet. Skulle jag låtit henne vila så hade det inte gått så bra alls :). Kraftfodret är som jag tidigare sagt noga utprovat och detta är vad som hon funkar allra bäst på. Hon får väldigt lite kraft. Gurkmejan hjälper till att hålla infl. borta i benet och moody mare och magnesium tar udden av stoigheten. Jag har testat olika grejer och detta funkar bra. Över lag har jag en väldigt glad och trevlig häst så jag ska inte beklaga mig. Vi kan göra allt tillsammans som jag tidigare beskrivit. Hon är med mig ute, om vi skulle hoppa och vad det än är jag ställer henne inför. Det kan köra förbi en bulldozer och hon förblir lugn. Jag känner mig väldigt trygg med henne, hon reser sig inte med mig eller annat för att slänga av mig. Jag har gjort lite efterforskningar på hennes stam och har förlikat mig med att många (inte alla) ceylon-hästar har mycket energi, vilja och stora reaktionsmönster. Det är sån hon är, lite av en dramaqueen. Det har sin charm, men är inte alltid kul. Vi är under igångsättning och det går framåt, men det är helt naturligt att det går i etapper. Allt är inte färdigt från dag 1. Och denna dam har argumenterat med mig inför varje nytt inslag, tills hon kännt sig trygg med uppgiften. Jag testade ju som sagt att rida inför instruktör, men det var för tidigt i utvecklingen då min häst inte var i comfort-zonen, utan reagerade med stress på den nya situationen i ridhuset. Folk som rider dressyr kan säkert hålla med om att det är ganska lönlöst att sitta och träna dressyr på en häst som inte är i comfortzonen, då måste man backa först. Folk som satt igång en häst efter en lång tids konvalecens kan säkert oxå känna igen sig i att det är betydligt svårare än att tex träna en unghäst, eftersom hästen har stelheter i kroppen, minnen av skadan mm mm. Sällan får man tillbaks samma häst som innan skadan. Med det i åtanke är jag ändå glad för på många sätt har jag en trevligare häst nu, än innan skadan. Jag har kunnat forma henne från grunden denna gång och sett till att hon fått en regelbunden och varierad träning. Jag håller på och undersöker vilka tränare som finns där vi är och många av dem känner jag mig inte helt lockad av. Det finns en som skall vara bra, men jag vet att hon inte gillar ston - så frågan är hur bra det är. Som sagt - instruktör är nästa steg. i övrigt skall jag testa att ignorera problemet och lite andra saker såsom att lägga in lite bommar, småhinder etc som belöning. Jag tror det kommer vara löst inom kort, och att jag måste acceptera och leva med att denna damen har den personlighet som hon har. En otrolig karisma men baksidan på myntet är oxå att hon tar mycket plats och inte bara fogar sig bara för att. Tack för era tips.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Det var absolut inte min mening att låta som om jag tycker du är en idiot. Men faktum kvarstår; har hon inte ont så är det ju ridningen det är fel på (på ett eller annat sätt), eftersom det inte fungerar för er. Därmed inte sagt att jag tror att du är en dålig ryttare, men av någon anledning så har du inte hittat knappen till just den här biten på just den här hästen.
I det läget spelar ju stam, temperament och färg liksom ingen roll, även om det kanske är en tröst att det finns andra fuxägare med problem. ;) Det går liksom aldrig att skylla på hästen, hur gärna man än skulle vilja ibland.

Jag är hundra på att tränaren jag tipsade om kan lösa det här med dig, och ge dig en massa aha-upplevelser. (Vet dock inte hur det ser ut med träningar i din del av landet, ring och hör efter.)

:bow::bow:

Jag tycker att det verkar som att TS inte vill ha någon hjälp.. :angel:
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Min förra hästar hade Ceylon som morfar och jisses, det låter som min häst du beskriver....;)

har nu ett fullblod som är lite knepig och hans räddning har varit lösdrift och akademisk ridkonst.Efter några år nu så tar han ridningen positivt och är lätt att ha att göra med.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Fram med lite bommar när du rider i paddocken så att det blir lite variation! Klart hästen är trött på dressyr om den aldrig får ta ett endaste litet språng av en eller annan anledning när hon nu verkar tycka att det är kul.
Cavaletti måste hon ju klara iallafall om hon klarar en hel del dressyrövningar.

Det tror jag på. :)
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Yes tack för allt engagemang och pepping :). Man sliter o sliter så det behövs verkligen ibland :).
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Min förra hästar hade Ceylon som morfar och jisses, det låter som min häst du beskriver....;)

har nu ett fullblod som är lite knepig och hans räddning har varit lösdrift och akademisk ridkonst.Efter några år nu så tar han ridningen positivt och är lätt att ha att göra med.

Jaså? Intressant. Vad gjorde du med Ceylon-hästen? Dressyr eller hopp?
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Jag testade ju som sagt att rida inför instruktör, men det var för tidigt i utvecklingen då min häst inte var i comfort-zonen, utan reagerade med stress på den nya situationen i ridhuset. Folk som rider dressyr kan säkert hålla med om att det är ganska lönlöst att sitta och träna dressyr på en häst som inte är i comfortzonen, då måste man backa först.

Jag håller inte med, utan tycker tvärtom att man borde rida för tränare redan dag 1! Dressyrträning för mig är inte bara att öva rörelser, utan så mycket annat också. En bra tränare är med från början och hjälper till att hitta comfortzonen (eller vad man vill kalla den), och hjälper ryttaren att hitta en helhet.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Det tror jag dels handlar om pigghet som jag tidigare sagt - dock skall det tilläggas att jag rider denna häst 1-1,5 t/dag av just det skälet. Skulle jag låtit henne vila så hade det inte gått så bra alls :).

Allt är inte färdigt från dag 1. Och denna dam har argumenterat med mig inför varje nytt inslag, tills hon kännt sig trygg med uppgiften. Jag testade ju som sagt att rida inför instruktör, men det var för tidigt i utvecklingen då min häst inte var i comfort-zonen, utan reagerade med stress på den nya situationen i ridhuset. Folk som rider dressyr kan säkert hålla med om att det är ganska lönlöst att sitta och träna dressyr på en häst som inte är i comfortzonen, då måste man backa först.

Folk som satt igång en häst efter en lång tids konvalecens kan säkert oxå känna igen sig i att det är betydligt svårare än att tex träna en unghäst, eftersom hästen har stelheter i kroppen, minnen av skadan mm mm. .

Jag skulle nog inte välja att rida en häst 1 -1.5 h om dagen om hon är under igångsättning :O

Jag vet precis hur det är att ha en häst med temperament. Har en unghäst (sto) efter Quite Easy som emellan åt kan vara väldigt okoncentrerad, vilket många Quite Easy-avkommor kan vara. Men det är bara att rida på, ju mer man bråkar ju mer bråkar hon tillbaka - det gäller att trycka på rätt knapp vid rätt tillfälle samt vara lite smart.

Och det är precis där tränaren kommer in! Naturligtvis ska man ha tränare direkt, eftersom du uppenbarligen inte fått bukt med problemet själv - då är det alltid bra med input från en tränare. Det betyder inte att du är en dålig ryttare, världscupsryttarna tränar också för någon...:grin:
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Jaså? Intressant. Vad gjorde du med Ceylon-hästen? Dressyr eller hopp?


Vi försökte oss på dressyr.Hennes papap var Napoleon och morfar Ceylon...ett fuxsto med bläs 170 cm hög eller så.
hade jag vetat om ar då hade jag nog provat det som ett komplement till dressyren men tyvärr var ar inte så stort för 10 år sen.

Hon såldes som avelssto sen.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Vet inte hur mycket det påverkar egentligen, men det kanske kan vara intressant för några att veta att det rör sig om en fuxmärr med bläs.

Har inte läst hela tråden nu, men så här långt påminner det enormt om min:D (fuxmärr med bläs och mycket vitt....)

Nej men allvarligt, det är delvis nedärvt på henne, från mamman. Man kan inte jämföra men några saker som jag har märkt är:

Mycket utevistelse i stor hage gör stor skillnad på henne hur hon är jämfört med perioder då hon är ute mindre pga väder osv.(förstås)

Massage flera gånger i veckan har gett henne ett annat "grundlugn" som är svårt att beskriva, men hon älskar den massagen och släpper spänningar som hon lätt samlar på sej som den typ av häst hon är, vaken, kvick, snabb att reagera, vill ha koll osv.

Hon behöver mycket styrning som nån skrev i början. Hon är kaxig och tuff men har samtidigt någon slags osäkerhet som gör att hon inte får lämnas att fatta egna beslut för mycket, man måste ligga före.

Hon är faktiskt ofta bättre borta än hemma, det vana behöver hållas mer kontroll över än okända omgivningar;)

Jo rid för tränare men en bra tränare som förstår sig på damen, det kan behövas för att man inte ska sitta och prova och prova olika förhållningssätt på en sån häst. Dom behöver mycket mera fokuserad och bestämd ridning än man tror, och det är svårt att hålla det när hästen varvar upp och sätter en "ur spel" varenda varv, emellanåt.......man tappar och det är skitsvårt att vara bara still och rida på.

Hon blir kanske aldrig någon bra dressyrtävlingshäst pga sin benägenhet att bli spänd, jag har inte dom ambitionerna riktigt, men ja jag vet inte. Men det är en underbar personlighet om än något tålamodprövande ibland:rofl:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bara jobbigt temperament?

Dom kan vara väldigt hårda i huvudet och mycket egensinniga och nerviga, men också intelligenta, lättlärda, reaktiva. Det beror ju förstås både på hur man tar hand om dem och hur man uppfattar deras temperament. Jag är så gammal att jag ridit avkommor till Jovial, men inte till hans pappa Boheme xx. Jag tycker mig se stora likheter mellan Ceylon- och Jovialavkomor, och när jag bett de som ridit avkommor till Boheme beskriva dem så beskrivs de så som jag beskrivit Ceylonavkommor :D Ska också tillägga att de är kända för att ha vitögon :crazy:

Om man gillar hästar som är snabba i huvudet och inte skräms av hästar som kan vara lite stora i sitt reaktionsmönster rekommenderar jag absolut en Ceylonavkomma!'

Tja utan att ha minsta Ceylon nånstans kunde det där passa min ändå:D
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Har inte läst hela tråden nu, men så här långt påminner det enormt om min:D (fuxmärr med bläs och mycket vitt....)

Nej men allvarligt, det är delvis nedärvt på henne, från mamman. Man kan inte jämföra men några saker som jag har märkt är:

Mycket utevistelse i stor hage gör stor skillnad på henne hur hon är jämfört med perioder då hon är ute mindre pga väder osv.(förstås)

Massage flera gånger i veckan har gett henne ett annat "grundlugn" som är svårt att beskriva, men hon älskar den massagen och släpper spänningar som hon lätt samlar på sej som den typ av häst hon är, vaken, kvick, snabb att reagera, vill ha koll osv.

Hon behöver mycket styrning som nån skrev i början. Hon är kaxig och tuff men har samtidigt någon slags osäkerhet som gör att hon inte får lämnas att fatta egna beslut för mycket, man måste ligga före.

Hon är faktiskt ofta bättre borta än hemma, det vana behöver hållas mer kontroll över än okända omgivningar;)

Jo rid för tränare men en bra tränare som förstår sig på damen, det kan behövas för att man inte ska sitta och prova och prova olika förhållningssätt på en sån häst. Dom behöver mycket mera fokuserad och bestämd ridning än man tror, och det är svårt att hålla det när hästen varvar upp och sätter en "ur spel" varenda varv, emellanåt.......man tappar och det är skitsvårt att vara bara still och rida på.

Hon blir kanske aldrig någon bra dressyrtävlingshäst pga sin benägenhet att bli spänd, jag har inte dom ambitionerna riktigt, men ja jag vet inte. Men det är en underbar personlighet om än något tålamodprövande ibland:rofl:

Hej! Låter onekligen väldigt likt min häst, och jag har ungefär samma upplevelser som du. Därför får min häst massage ofta, därför rider jag 30-40 min skritt ut i naturen innan jag ev rider i paddock eller ridhus i 20 min ca. (eller så lång tid det nu behövs för att hon skall bli lösgjord). Nu har hon varit igångsatt i 10 månader och i början när jag inte kunde trötta ut henne var det extra spännande :). Första gångerna i ridhuset, mitt i vintern, asmycket överskottsenergi och en instruktör som inte förstod min häst = ingen bra kombo. Det tog säkert 1-2 månader innan hon ens vilade på steget och var lösgjord och eftergiven i ridningen. Sedan kom ett genombrott, men jag behövde rida ganska frekvent för att hon inte skulle bli stelare och piggare igen. Nu har vi kommit såpass långt att hon oftast inte spänner sig alls ens i början utan går relativt avslappnad i låg form ganska snabbt. Förutom ibland då som sagt och då beror det ofta på att hon inte är lösgjord i huvet alt kroppen eller både ock. Jag förstår hur du menar med ledarskapet. Min häst är likadan, tuff och kaxig - men klarar inte riktigt av att fatta egna beslut, utan blir tryggare med ledning. Jag känner att jag behöver bli bättre på att finna en balans mellan att vara för snäll alt för hård och det övar jag på. Man tror att när hon accepterat en som ledare ska man inte behöva strida för sin sak längre, men jag har förstått att hästar alltid kommer försöka klättra i hierarkin och att man därför behöver visa vem som bestämmer ständigt. Fast samtidigt så känns det som att jag sakta men säkert lyckas med min 'ledarskapsmodell' eftersom hon fogar sig mer och mer i de moment vi hållt på med länge. Jag lägger en bred bas som tar tid för att ge resultat men om man ser det som en pyramid så är det ju mer jobb i botten och mer finslipning i toppen - jag tror vi kommit till 70% av pyramiden ungefär :). Ang instruktör så håller jag med dig. Kemin måste stämma och de måste förstå situationen. Jag håller på att leta efter en sådan.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Har inte läst hela tråden nu, men så här långt påminner det enormt om min:D (fuxmärr med bläs och mycket vitt....)

Nej men allvarligt, det är delvis nedärvt på henne, från mamman. Man kan inte jämföra men några saker som jag har märkt är:

Mycket utevistelse i stor hage gör stor skillnad på henne hur hon är jämfört med perioder då hon är ute mindre pga väder osv.(förstås)

Massage flera gånger i veckan har gett henne ett annat "grundlugn" som är svårt att beskriva, men hon älskar den massagen och släpper spänningar som hon lätt samlar på sej som den typ av häst hon är, vaken, kvick, snabb att reagera, vill ha koll osv.

Hon behöver mycket styrning som nån skrev i början. Hon är kaxig och tuff men har samtidigt någon slags osäkerhet som gör att hon inte får lämnas att fatta egna beslut för mycket, man måste ligga före.

Hon är faktiskt ofta bättre borta än hemma, det vana behöver hållas mer kontroll över än okända omgivningar;)

Jo rid för tränare men en bra tränare som förstår sig på damen, det kan behövas för att man inte ska sitta och prova och prova olika förhållningssätt på en sån häst. Dom behöver mycket mera fokuserad och bestämd ridning än man tror, och det är svårt att hålla det när hästen varvar upp och sätter en "ur spel" varenda varv, emellanåt.......man tappar och det är skitsvårt att vara bara still och rida på.

Hon blir kanske aldrig någon bra dressyrtävlingshäst pga sin benägenhet att bli spänd, jag har inte dom ambitionerna riktigt, men ja jag vet inte. Men det är en underbar personlighet om än något tålamodprövande ibland:rofl:

Förresten kanske du då kan tänka dig vad 4,5 månaders konvalecens inkl viss boxvila, och därefter sjukhage gjorde med min hästs psyke? Hennes stoighet mångdubblades, hon höll på att riva stallet vid några tillfällen och personalen i stallet vågade inte leda henne till och från hagen :/. Jag var i stallet flera ggr om dagen för att låta henne beta och bli ompysslad. Det är pga att detta som jag säger att blir hon halt någon längre tid någon mer gång så blir det nog avel för hennes del :).
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Vi försökte oss på dressyr.Hennes papap var Napoleon och morfar Ceylon...ett fuxsto med bläs 170 cm hög eller så.
hade jag vetat om ar då hade jag nog provat det som ett komplement till dressyren men tyvärr var ar inte så stort för 10 år sen.

Hon såldes som avelssto sen.

Såldes hon som avelssto pga skada eller humör? (nyfiken :). Lite intressant det du nämner om AR. Jag är inte alls insatt i det - ska genast läsa på lite.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Ensam om ditt problem är du inte som du förstår *ler*
Har en likadan komplicerad dam hemma som hittar spöken & har nerverna utanpå. Men i ridningen är hon fantastisk, NÄR HON MÅR BRA..........vill säga.

NUMMER 1 är att skaffa en tränare som förstår sig på ditt sto , som kan utveckla Er. Det är inte det lättaste, har gått igenom några själv. Har idag en tränare på mitt sto, & en annan på unghästen, som är under utbildning. Det borde säga en del om hur viktigt det är att passa ihop individer med varandra.
Jag tog bara hem tränare förut då mitt sto var ordentligt genomarbetad & att jag mådde bra, har lite krämpor som gör att jag får ha pauser i min ridning. Men det resulterade i att hon fick rida igenom mitt sto mer regelbundet, då jag gjorde massor av fel efter uppehållen.

Men nu efter 2 år har jag insett att tränaren behövs vid starten, så det blir rätt från början så att säga. Hon ser det jag inte tänker på då jag har full sjå med mig själv i ridningen. Nu är jag inte i närheten så duktig som dig , så min tränare får rida igenom henne då jag inte kan rida, & när hon är besvärlig så ringer jag tränaren, som då rider igenom henne, Vilket ger mig en lydigare häst nästa gång jag rider.
Jag har tränare 1 ggr/veckan, då det flyter på blir det var 14:e dag.

Besvärligheten består i att hon inte är focuserad & balanserad i sin kropp, vilket resulterar i att hon rusar runt lite.
Mitt sto är mycket känslig, hög ridbarhet ( gör det du tänker), vilket kräver 100% koncentration från min sida då vi tränar. Hon är såpass intelligent att om jag inte ger allt, så gör hon inte det heller. Dom dagarna lägger jag ner & ringer tränaren, som får mig på rätt spår igen.

Om du vill behålla ditt sto så måste du ha tränare livet ut på henne, för dessa känsliga ston kräver all våran uppmärksamhet & skärpa. Det går inte att tänka på annat då man sitter på dom.

Förstår inte att du tar vissa inlägg som kritik ? Har läst igenom hela tråden & jag tycker att ALLA menar väl !! Det är faktiskt sant att det är vårat fel om hästen krånglar, oavsett om hästen är under igångsättning efter skada el. inte.
Även ELITRYTTARNA har tränare. Vill man inte lägga pengar regelbundet på en sådan häst som kräver tränare, så ska man sälja.................tycker jag.

Detta är ingen kritik utan ett konstaterande av faktum. Ingen är utan fel...............

Sedan så ska man inte rida en häst som är så känslig varje dag, då musklerna behöver minst 24 timmar på sig att vila, för att utvecklas & växa. Även om du skrittar ut så blir det en belastning på ryggmuskelaturen varje dag, då du sitter på henne.
Ibland musklar sig inte hästen tillräckligt trotts intensiv ridning, just för att hästen inte får återhämta sig emellan passen, istället bränner man musklerna. Mitt sto mår oxå bättre av att ridas varje dag, men hon musklar sig inte lika bra då.......been there............Lite akademisk markarbete (10-15 min) skulle göra din fröken gott, dom dagarna hon bör vila från ridningen.

Jag lösgör mitt sto från marken 10 min innan uppsittning i paddocken & 20 min lösgörande arbete i skritt innan vi sätter igång passet. Annars funkar inte hon.
Idag älskar hon det, hjälper till att sträcka ut nacken & halsen, njuter verkligen :love: Men det har tagit 2 år att lösgöra henne & lära henne att hjälpa till, då hon var ett vanvårdsfall då jag köpte henne. I början högg hon efter mig då vi gjorde dessa markövningar, eftersom det gjorde ont att sträcka ut musklerna. Övningar stärker ledarskapet ,vilket du har nytta av under passet sedan.
Vem som helst kan inte rida henne heller då man måste läsa henne HELA tiden & vara väldigt lyhördig för hennes signaler. Min styrka är att jag är tålmodig & lyhörd.

Vet att hon är för svår för mig, köptes på falska premisser.
Då hon har lymfangit på ena bakbenet håller hon förmodligen inte för tävling , så duktigare ryttare har ingen nytta av henne . Men det är "just" dom ryttarna som skulle kunna utveckla henne som hon behöver, & jag inte kan.
Så jag gör det bästa av situationen, anlitar tränare, fysioterapet osv..........men så mycket jag lärt mig tack vare henne.

Just nu har hon fått ett underbart föl, som jag hoppades skulle ge henne lite inre frid & trygghet. Men nu en månad efter känns det som att hon är som vanligt. Fasar mig för att börja rida henne, då jag måste skilja dom åt. Hon kommer bli alldeles galen, hoppas hon är ridbar & kontaktbar bara. Longerat henne några gånger & då har hon bara skrikit efter fölet & sprungit som en dåre, ej arbetsbar alls *ler*
Det är hon i ett nötskal :banana: Min tanke var att om hon inte blir bättre av att få ett föl så skulle jag sälja henne som avelsto, då hon är en underbar mamma. Men tyvärr så blir separationsångesten för henne för stor, så hon kanske inte lämpar sig för det heller. Så jag får ge det några år till så kanske hon landar mentalt allt som hon åldras *ler*
Hoppas min historia kan vara till någon nytta för dig & ditt sto :idea:
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

:bow::bow:

Jag tycker att det verkar som att TS inte vill ha någon hjälp.. :angel:

Visst hade det varit lättare om man kunnat skylla på temperament/färg/vikt/stam/utbildningsnivå etc? :D Eller fått en patentlösning i stil med "ta lite mer i yttertygeln".

Jag har själv varit där, och vet att det är motigt att faktiskt inse att det är en själv som inte räcker till alla gånger, fast man verkligen försöker och vill väl! Då gäller det att komma ihåg att hästar bråkar inte, de dummar sig inte och de fejkar inte. Däremot händer det väldigt ofta att vi inte hittar balans och harmoni i ridningen och hästen därmed inte förstår vad vi menar och reagerar med spänningar.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Du har nog inte ridit så många olika sorters hästar kanske?:o
Menar du att genetiska faktorer saknar betydelse på hästar? Gäller det människor också?
Du är naiv och inte särskilt trevlig i ditt svar.

TS

Vilken snygging hon är:love:

Min mardröm är att min skulle få en längre boxvila:eek: Vet inte hur det skulle gå. hon är en klok häst men ändå.... I vintras fick hon några dagars boxvila efter en spark vi misstänkte var griffelbenet, inte ens en veckas boxvila i väntan på klinikbesöket.......Hon blev ju som en tickande bomb bara av det.

Hon är aldrig dum så att man inte kan rida, jag skulle aldrig dra mej för att sätta mej på henne, tex, men hon blir otroligt explosiv och överreaktiv:cool:
Stora reaktioner var en bra beskrivning. Stora och superblixtsnabba skulle man kunna säga....Fattar inte hur ett fullblod kan ha smusslat in Ceylon i stammen:angel:

JAg tycker att jag ändå har kommit en bra bit även om det kan variera mellan passen, det kräver mycket av en själv att kunna sitta kvar och inte låta sej påverkas så mycket så funkar det mycket bättre.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bara jobbigt temperament?

Jag har aldrig sagt att jag är perfekt ryttare och att jag inte kan eller vill bli bättre. Jag har heller aldrig sagt att jag inte vill träna för instruktör, vilket jag också kommer göra så snart jag finner rätt person som förstår min häst. Grunden till allt gott ledarskap är att förstå individen som man skall leda. Hästar, precis som människor är individer med olika personligheter. När man av någon anledning inte lyckas leda en individ vid en viss situation är det ju A och O att man försöker ta reda på hur individen fungerar. Det är en grundförutsättning för att man sedan skall kunna nå resultat. Men det ena utesluter inte det andra - bara för att jag intresserar mig för hur min häst fungerar och varför, innebär inte att jag slutar fundera på hur jag kan bli bättre på att hantera och kommunicera med min häst så att hon förstår. Jag har som sagt fått en hel del bra tips och råd här och förståelse från människor som har liknande erfarenheter, men sedan finns det svar som känns anklagande och lite irrelevanta - då man tar upp saker som jag redan förklarat. Jag förstår och uppskattar att folk vill hjälpa till, men det är ju trots allt så, att oavsett hur mycket jag vill förklara helheten i denna tråd, så är det omöjligt att förmedla hela situationen. Då blir det ju kanske så att alla svar, tips osv inte är tillämpbara och då måste det ju vara upp till mig som hästägare att sålla bland tipsen :). Jag blir förvånad över hur svart eller vitt saker verkar vara för vissa, och hur de utan att egentligen ha hela situationen klar för sig (uppenbarligen), talar om exakt hur man SKA göra. Jag är övertygad om att den situation som jag befinner mig i har flera olika anledningar. Nu har jag skrivit så mycket om hur jag resonerar att jag kommer inte ge mig in i det igen. Jag har läst många andras trådar här på Bukefalos och tycker det finns en tendens att gå på TS lite för hårt när han eller hon bara har en fundering eller tanke kring sin häst. Det blir lätt en trist ton och jag kommer nog inte posta någon mer tråd här, av den anledningen. Dock vill jag verkligen tacka alla som engagerat sig och svarat, hoppas ni inte missförstår. Och det fina i kråksången är att jag faktiskt fått en hel del ideer, matnyttigt och inspiration, det sistnämnda var nog vad jag behövde allra mest i detta. Så tack ska ni ha! :)
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Det är inget att bry sej om, tycker jag, strunta i de svaren,:idea:
(Hoppas du förstod att första delen av mitt svar var till CBoggie, förresten)


En sak till är att min häst kräver olika framridning för ett dressyrpass, ena dagen att galoppera, gärna ute, det ger lite mer avslappad häst, andra gånger är det helt fel och triggar bara, då är skritt i början och mängder av övergångar det som behövs, det är olika, man får känna av lite.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
643
Senast: Cattis_E
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 442
Senast: tuaphua
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Ajda
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp