Bara senskydd fram?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 034
T

Tjalfe

Var på hopptävling idag och upptäckte att alla hade senskydd i fram på sina hästar men väldigt få hade i bak. Kom själv på att jag oftast bara använder skydd i fram för det är ju inte speciellt många skydd som skyddar senan i bak? Eller?
Är det inte lika lätt hänt att senan på bakbenen slår i nånstans och skadas? Varför skyddas oftast bara frambenen?

Sv: Bara senskydd fram?

Vanligtvis när en häst skadar sig bak slår de oftast i kotan och ner. Det är större risk för frambenen att få slag från bakbenen än att bakbenen ska få slag från frambenen.

Jag har ibland skydd runt om bara för att det är snyggare att ha på alla ben. Men i övrigt så har jag ingen häst det behövs på (kan ha de få gånger jag hoppar oxå för att skydda lite mot islag i bommar)

Av de 4 hästar jag har som rids brukar en aldrig ha skydd han är oskodd och bara 4-år har hittills aldrig slagit på sig.

Fullblodet har endast skydd vid hoppning och uteritt i lite snårigare terräng.

En kallblodstravare har endast skydd vid hoppning

En varmblodstravare har alltid skydd fram och ibland bak för syns skull. Har en tendens att bilardera så behöver skydd fram.

Som flera sagt, fram så löper senan stor risk att åka på ett påslag av bakhoven, och sitter 'allmänt' sämre till säkerhetsmässigt för att få påslag av bom etc. Bak så är risken för smäll på böjsenan liten, där är det mer strykning, slag mot kota och skenben etc som är risken.

Jag har skydd runt om alltid när jag rider, så även när jag hoppar. Har fälttävlansskydd (NEW) fram, och Professional Choice SMB Elite bak. Boots fram och bak.

Uteritter, dressyr etc så SMB Elite runt om och boots fram.

Du har redan fått förklaringar så jag tänker bara skriva hur jag själv gör och varför. Jag skyddar runt om därför att min häst stryker sig i bak (kraftigt också) och trampar över rejält med bakbenen och kan därmed skada frambenen (sena, ballar osv - han går alltså m boots också).

Dock hade jag nog haft skydd runt om även om han inte hade strykt sig + trampat över rejält åtminstone i hoppningen - pga. risken att de KAN slå sig. Sen är det också snyggare att ha runt om - men det är ju en annan femma! :p

Men annars är väl risken att dom slår i senan i en bom ungefär lika stor i fram och i bak? Eller?

Den är nte riktigt lika stor... Eftersom ofta är den största risken att bakhovarna slår i framsenan än att den slår på sig så kraftigt att baksenan får sig en smäll av en bom

Dessutom när man använder Senskyd bak så retar man sparkreflexen som gör att hästen går med väldigt höga bakben och i hoppningen öppnar upp mer vilket gör att hästen kan få allvarliga Korsfel...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 246
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 512
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 893
Senast: Emuliiaa
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad vill han ?
  • Eurovision 2025
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka