Barbacka gjord

Aliil

Trådstartare
Hur e det att rida med berbakagjorden? E det lönt att investara i en sådan eller e det bara att kasta pengarna i sjön?

Sv: Barbacka gjord

Om du menar sån som man kan fästa stigläder i så får man absolut inte stå i byglarna/rida lätt/sitta upp. Allt tryck hamnar då på en liten punkt på hästens rygg = inte alls bra. Så då har du ju ändå ingen nytta av dom om det inte är enbart för stödet.

Jag rider mycket barbacka och kör alltid med fårskinnspad + täckesgjord.:laugh:

Tycker inte man ska använda sådana ö.h.t. Trycket hamnar på en mycket liten yta, och även om man inte rider lätt eller står upp kommer man inte ifrån att man ändå tar stöd i stigbyglarna, speciellt när man för övrigt sitter barbacka och inte har stödet från sadeln som hjälper till med balansen, speciellt i trav och galopp.

Tycker du ska skippa det och lägga pengarna på något annat.

Det ver möjligheten att rida lätt som jag var ute efter (annars gör jag som du;)). Men tänkte inte på anlägningsytan:o Tur att jag hörde mig för innan:D

Tycker oxå du ska spara dom pengarna. En vojlock/schabrak och en täckgjord runt. Mycket billigare.

Man kan rida lätt barbacka oxå, det gäller bara att ha bra knip i musklerna!

Schabrak, fårlull padd och täckesgjord funkar utmärkt :D
Om det inte vore för att min ponny inte har ett "bra barbacka läge" Går inte att galoppera utan att sitta på halsen och inte att skritta uppför för du ligger raklång och håller dig om halsen x) Så vi får galoppera upp och undvika raksträckor. Trava går bra iaf :D

Det är bara bortkastade pengar om du inte vill ha den endast som gjord för att ha något att hålla i dej i om det blir bocksprång eller liknande då kan den vara till hjälp.:)

Haha nä när det gäller bocksprång e det inga prob med ponyn. Hon har en perfekt man att hålla sig fast i:p

Utan det var möjligheten att rida lätt som jag ver ute efter. E helt kass att rida lätt utan stigbyglar:o

fast hur trevligt är det för hästen att man kniper hela tiden?

Min skulle iaf inte gå framåt o bli märkbart irreterad....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 342
Senast: Masse
·
Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
891
Senast: Fibusen
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
510
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag... 2
Svar
21
· Visningar
1 945
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka