Bukefalos 28 år!

gummisnodd

Trådstartare
Ska rida min första lektion för en "AR-person" idag, tänkte att jag ville göra detta barbacka :love:.

Vad tror ni kan man det, eller är det konstigt :confused:.
 
Det är väl lämpligt att du har sadel med dig i alla fall och frågar instruktören hur h*n vill ha det. Det är ju olika från person till person om man tycker det är bra att rida barbacka :)
 
Jo, det verkar ju smart.
Hon kommer hem till mig så sadel har jag ju tillgänglig.

Jag får fråga henne :idea:.
Är det dåligt att rida barbacka?

Jag fattar ju att trycket från mig ligger på en mindre yta än med sadel. Fast vi ska bara hålla på en halvtimme mest i skritt, vad jag förstår.

Ska kolla om det finns någon barbackatråd.
 
Jag red barbacka de första månaderna jag red för min tränare, det var mycket nyttigt :). Red därefter i en allround mot hopp och tycker därför att min nyinförskaffade portrera är rena himmelriket... ;)
 
jag rider min valack med bara en padd mamma har sytt,för dressyrsadeln e så fuktansvärt okänslig,ja känner ingenting :D

mitt sto har ja sadel på.


har hästen bra ryggmuskulatur tycker ja att du kan rida barbacka och om du har balans till det :rofl:
 
Jo då, det har jag, balans alltså. Brukar rida barbacka med helt långa tyglar i alla gångarter bara för att han ska lyssna på vikt och sånt, mycket kul :d.

Red i 1,5 timme barbacka ute i vintras i vild galopp emellanåt :rofl:, och han är jättebekväm.

Det är just det jag tycker också, att sadeln gör mig slarvig och okänslig.

Om han inte hade muskler skulle ryggraden stå upp eller???
Kan han vara omusklad fast han har en rund rygg med en "inbakad" ryggrad??
Han kanske bara är fet :confused:.
 
  • Hahaha limpor kallas det när dom blir så tjocka att det är en stor skåra i ryggen,annars kan det bli så när hästen har mycket ryggmuskler

    känn längs ryggen om du känner muskler m.m sen får ju du avgöra vad din häst klarar av :D

    jag tycker också man blir lite okä'nslig o klumpigare med sadel, förutom eponan,som ja ska köpa när ja emiljonär som ja snart kommer bli :angel: :rofl:
 
Jag är ju inte så rutinerad på det här området, vad är en eponan :confused:. Finns det på någon trevlig hemsida eller nåt kanske, jag fattar ju att det måste va nån sorts sadel :angel:.

Själv rider jag i en dressyrsadel men har ögonen öppna för något annat alternativ. Tycker det verkar vara så svårt att avgöra om de blir för trånga och dyl.

Min pålle är så "hård" så han visar i princip aldrig om han nte är helt nöjd med något, vill alltid vara till lags på nåt sätt :love:. Så jag måste vara uppmärksam (jobbigt ;)).
 
Epona är en av BB´s sadelmodeller - endast för de rika :D
Hur den ser ut kan du se här länk
Ska du köpa ny sadel så ta hjälp av en (helst oberoende!) sadelutprovare. Det är värt varenda krona att få en sadel som verkligen passar hästen.
 
Jaha, tack så mycket :bow:.
Min "AR-person" säljer visst sånna, dyrt var det visst ja :eek:.

Jo, jag har en sadel som passar perfekt. Men jag måste ju ändå själv/amatör avgöra när den ev inte passar längre. Kan ju inte åka till sadelutprovare en gång i månaden... :angel:.

Är ju inte så jätterik direkt.

Om min lektion kan jag säga att det var svårt, jag sitter i vanliga fall alltid i belastningssits tydligen :o.

Hästen var duktig och fattade ganska bra, har fuskat lite själv innan. Han är dock obalanserad :(, men han arbetar korrekt med en bra hals :). Matte därimot arbetar inte så korrekt, sätter mig hela tiden på vänster sittben av någon anledning :devil:.

Han puttar tydligen dit mig, och jag är visst väldigt lättputtad :crazy:. Ska träna själv nu som en galning, roligt var det i alla fall, och nyttigt med all den här kroppskännedomen.
 
Det låter i alla fall som om du fick ut en hel del av lektionen! Grattis!!
Och visst är det intressant med alla konstiga spänningar osv som man plötsligt hittar i sin kropp?!? :D
 
Ja, och tack det var mycket givande. Håller med fullständigt, tänker på ett helt annat sätt med min kropp än jag gjort tidigare. Exempelvis är jag väldigt stel när jag ska vrida axelparti åt vänster märkte jag idag :crazy:.

Vi gjorde i alla fall ganska många bra öppna igår när vi tränade på egen hand (jag hade det jättejobbigt men pållen han traskade på helt rätt :) när jag fick ihop det och gjorde rätt). Totalt utan form :o dock, han går lågt och böjt i alla fall :).


Till alla här:
Skulle vilja starta en LC tävling i höst men jag vill inte återgå till min vanliga ridning, hur kan man kombinera? är det någon som har erfarenhet av detta? Så här tidigt i vår utbildning.
Känner att jag får hålla ihop honom så mycket när jag rider "vanligt" och driva in i någon slags form. Formen framifrån alltså :o.

En fråga till, i "Rida på kandar" av BB står det skänkel på många ställen men inte sittben, menar han sittben/överskänkel när han skriver skänkel eller? Vad jag förstår ska man inte använda nedre skänkel alls i början, utan senare när man börjar med piaff....eller rider på rakt spår...Alltså att hästen ska flytta (eller hållas kvar) för sittben... :confused: , vet inte riktigt själv hur jag menar.

Som sagt var har bara fått en lektion än, ska ha fler :love:.

Går ifrån min egen tråd massor, men vill inte starta ny, bara diskutera(/fråga) med alla kunniga barock-personer som kommit betydligt längre än jag själv :bow:.
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 669
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 004
Senast: linlar1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 345
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp