Sadeltvång

Jag hade nog testat med att bara rida ut och kanske i samband med det, efter ett tag, bara gått in i ridhuset/på banan och skrittat en stund på lång tygel. Sedan om/när hästen är bekväm med det testat att öka intensiteten där inne. Men det vill ju till då förstås att man vet att det inte beror på faktisk smärta, fel utrustning etc.
Det är det vi gjort nu i över 3 veckor. Skrittade i paddocken något varv på lång tygel, och så när jag skulle svänga stannade han och sparkade…
 
Det är inte alls ett på något vis ovanligt problem vid KS att de blir ”stoppiga”.
Viktigt att då de ska sättas igång går korrekt formgivna så att man minimerar ”tryck” på KS-området.
Jag jobbar alltid såna hästar för hand i träns först och formger dem och balanserar dem.
När man kan formge dem direkt eller rent av innan man hoppar upp så att hästen lyfter upp underhalsen och korrekt välver halsen till en lätt kontakt i handen brukar även många med mer allvarliga tvång-reaktioner kunna hållas symptomfria/tvångfria/icke-stoppiga.
Många med KS och tvång av det trycker gärna ner underhalsen/spänner den och blir då stoppiga/tvångar. Formas de korrekt och inte spänner underhalsen/lyfter halsbasen brukar de bjuda/bli villiga till jobb.
Tänker du att tömkörning funkar då? För det jobbar vi med några gånger i veckan. Annars har jag nog för lite kunskap om hur man formen hösten från marken, är bara 18🥹
 
Tänker du att tömkörning funkar då? För det jobbar vi med några gånger i veckan. Annars har jag nog för lite kunskap om hur man formen hösten från marken, är bara 18🥹
Jag tycker jobb för hand i träns är oerhört mycket mer effektivt. Tömkörning blir väldigt mycket mer begränsat IOM att tömmen blir fixerad i en viss position.
Sen är det ju så med all hästträning och framför allt rehab och problemlösning att man bör ha en del kunskap för att göra stora förändringar. Oavsett om man tömkör, tar för hand eller rider.
Tråkigt svar, jag vet! 😅
Kan vara guld värt att leta upp en bra tränare för att få hjälp genom det här. Alla har vi ju varit unga, börjat från 0 och behövt lära oss mer. 😊
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 958
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 146
Senast: Liten
·
Hästvård Okej hörni, nu behöver jag verkligen ALLAS hjälp! Min D-ponny som jag har haft i nästan 3 år har blivit behandlad ett flertal gånger...
2
Svar
20
· Visningar
2 345
Senast: pulkaskurk
·
L
Hästvård Mitt sto är fem år och diagnostiserad med kot- och knäledsinflammation båda fram. Jag köpte henne i slutet av förra sommaren då hon...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 641
Senast: lasseman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp