Barbackagjord/Ridgjord?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dunderklumpsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 790
D

Dunderklumpsan

Hej, undrar om det är någon här som har en sådan där ridgjord som dyker upp lite varstans (finns tex. på sista uppslaget i Hööks-katalogen)... Har lite funderingar över hur den funkar...
Tycker att den verkar vara grym mot hästen, då det måste bli en extremt liten tryck-yta vid ridning och uppsittning, å hur blir igentligen ryttarens position, för man sitter väl inte på gjorden... hmm stolsits?
Men är det nån som har eller har sett gjorden, å det inte alls är så kan kan ni ju gärna få rätta mig om jag har fel...

Sv: Barbackagjord/Ridgjord?

Ett tips är att söka i forumet för ämnet har varit upp flera gånger

Sv: Barbackagjord/Ridgjord?

En ridgjord är väll inte direkt till för att man ska använda den som en sadel. Snarare säkrare barbacka ridning. Jag använder inte stigbyglarna vid uppsittning och rider som om det vore barbacka, dvs ingen tyngd i stigbyglarna. Stolsits får jag inte om jag har tillräckligt långa läder.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 437
Senast: Edla
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 676
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 619
Ridning Hej alla! Jag är en vuxen nybörjare som just börjat med en medryttarhäst, jättespännande! Men det gör också att jag stöter på massor av...
Svar
18
· Visningar
1 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka