Barbackagjord??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare BaahWretched
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 510
B

BaahWretched

Jag har tittat på en barbackagjord i hooks katalogen och kom på att man kunde göra en själv. Vi har ju en tömkörningsgjord med två ringar på, då satte jag i stigläder i dom ringarna.

Tror ni att detta kan vara skadligt?? :eek: Vill ju veta för säkerhets skull... Tänkte nämligen rida med den idag så de vore bra med svar snarast

Mvh Blomman

Sv: Barbackagjord??

Barbackagjordar är väl okej, om de inte används med stigläder :) Blir extremt punkttryck där gjorden ligger an, nämligen. Du bör nog inte rida med den regelbundet, i vilket fall inte tillsammans med stigläder.

Du kanske borde investera i en barbackapadd istället? Då sitter man lite stadigare, fast utan stigläder och -byglar.

Som barn red vi ofta med barbackagjord och stigbyglar o stigläder. Detta p g a brist på pengar. Gjorden var en slags fattigmanssadel.

Det fungerade jättebra. Hästarna blev inte tryckta eller ömma eller på något annat sätt lidande av det.

Jag det kan vara väldigt skadligt! Man ska INTE ha stigbyglar i en sådan gjord, punkttrycket som blir på hästens rygg är INTE bra.

Red med stigbyglar så ett tag. Men tömkörningsgjord gick sönder :S i dom där ringarna. Sen köpte jag även en barbacka gjord, och när jag red ute så gick även en av dom ringarna sönder. Så litar inte riktigt på sånna längre. Men tycker det är ett bra alternativ när man inte har en sadel som passar och håller på att leta en ny.

Jag har ridit så vid något tillfälle för att sitta lite stadigare om häten hoppa till (ingen lättridning eller fältsits alltså, pga tryckpunkter) men ringarna gick sönder :angel: Tycker man sitter rätt bra med bara gjorden, har satt ett handtag i min ifall pållis busar.

Ja frågade samma sak till min syrra... hon sa också att inte trycket är bra... :/ Jag som inte sitter kvar utan stigläder

Jag har ridit så vid något tillfälle för att sitta lite stadigare om häten hoppa till (ingen lättridning eller fältsits alltså, pga tryckpunkter) men ringarna gick sönder :angel: Tycker man sitter rätt bra med bara gjorden, har satt ett handtag i min ifall pållis busar.

Men vad hjälper det med bara gjorden?? är ja helt paff eller borde ja inte veta?? :confused:

du kan ju ha stigbyglar o stigläder som säkerhet när du rider men då inte stå i fältsits eller rida lätt utan ha dem mest för stödet om hästen skulle göra något så har jag gjort...

Jag brukar ha en vojlock eller schabrak, det är stabilare än att sitta direkt på hästen, man kan fästa ett handtag i gjorden och gjorden i sig ger lite stöd åt benen precis som en sadel men ordentliga knästöd

tycker nog det verkar konstigare att ha stigbyglar, då kan man ju lika gärna rida med sadel

Hörde av en annan här på buke att hennes kompis hade haft gummi band eller nått,För att hålla balansen.
Om man försöker ställa sig upp i dom så kommer man inte långt.:rofl:

Jag har en sån när ja ska ut på mysiga skrittturer...har stigbyglarna bara för balansens skull! Ingen lätt ridning eller fältsits! Hästen har inte tagit nån skada av det...

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 147
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 456
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
24 669
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka