Barbackagjord?

Maira

Trådstartare
Kan en sådan verkligen vara bra för hästens rygg? Tyngden måste väl bli väldigt koncentrerad på ett litet område på hästryggen, när man reser sig i stigbyglarna?

Nån som har provat? Jag blev nämligen sugen på att "bygga" en sån där "kameldrivarkudde" som flera här på Buke har pysslat med!

Sv: Barbackagjord?

Men det finns ju barbackagjordar att köpa som man kan ha stigbyglar på. Såg en på Tradera. Hööks har haft.

Tänkte att man kan utgå från en sån gjord när man bygger kameldrivarkudden. I den tråden finns det också en del som har stigbyglar.

Hej!
Om du tillverkar en själv kan du ju se till att vikten i stigyglarna föredelas någorlunda.
Paddarna som säljs i affären är ju inte gjorda för att användas dagligen utan bara ibland eller tllfälligt så de skadar nog ingen häst.
Själv tycker jag att det kan vara bra att använda dem som omväxling till den vanliga sadeln eller om jag vill rida barbacka men ändå träna ordentligt. Ska jag bara rida ut så sitter jag på en vanlig pad ev med täckesgjord.
Ha det!

Du ska inte ha stigbyglar på en barbacka pad...

men det är väl en barbackagjord hon menar? alltså en sån gjord som man ska fästa stigbyglar på.

ts: jag har en sån, men använder den aldrig för jag tycker inte heller att den verkar vara bra för hästen. all ens tyngd hamnar ju på de två små putorna. väldigt konstig uppfinning :crazy:

Men det finns ju barbackagjordar att köpa som man kan ha stigbyglar på. Såg en på Tradera. Hööks har haft.

Tänkte att man kan utgå från en sån gjord när man bygger kameldrivarkudden. I den tråden finns det också en del som har stigbyglar.

Nu svarar jag mig själv... ;)

Jag ska sätta igång och konstruera min "kudde" nu. Ska ut i förrådet och rota efter gamla vojlockar osv.

Jag sk*ter i stigbyglar. Tycker som många andra att det verkar förkastligt att ha när man inte kan fördela trycket!

Tänker dock ha D-ringar med resårbrösta. Annars kanar det nog bakåt. Det gör schabrak med resårgjord när jag försökta rida med det. Min häst skrittar med HELA kroppen...

Men han har bra sadelläge så jag hoppas att den inte kanar i sidled. Har märkt det när jag missat att dra gjorden ordentligt, :angel::angel: sadeln ligger still ändå...

Återkommer....

En barbackagjord är inte gjord för att rida lätt i. Den är skapt för att man ska ha stigbyglar att ha fötterna för att hjälpa till att hålla balansen. Inte rida lätt eller stå upp o fältsits.

men det är väl en barbackagjord hon menar? alltså en sån gjord som man ska fästa stigbyglar på.

ts: jag har en sån, men använder den aldrig för jag tycker inte heller att den verkar vara bra för hästen. all ens tyngd hamnar ju på de två små putorna. väldigt konstig uppfinning :crazy:

Jag som skrev fel...menade barbackagjord...men som sagt ska man inte använda den med stigläder+byglar...inte bra för hästen sen att de finns att köpa betyder ju inte heller att det är något bra för hästen.
Använder man sökfunktionen kommer det fram trådar där detta disskuterats.

citat:Kan en sådan verkligen vara bra för hästens rygg? Tyngden måste väl bli väldigt koncentrerad på ett litet område på hästryggen, när man reser sig i stigbyglarna?

Jag tycker o tror precis som du. :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 276
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 890
Senast: Emuliiaa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 449
Senast: Otherside
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 987
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka