Barbackapad/bomlös sadel

Vill man ha gratishjälp till en bra, lodrät sits hade jag definitivt kollat på Filzsattel! Blir lika förvånad över hur den bara hjälper och hur bra man sitter utan att den är det minsta ivägen varje gång!
 
  • Gilla
Reactions: MML
Vill man ha gratishjälp till en bra, lodrät sits hade jag definitivt kollat på Filzsattel! Blir lika förvånad över hur den bara hjälper och hur bra man sitter utan att den är det minsta ivägen varje gång!

Den ser ut att vara mer plan/öppen i sitsen? Jag är ute efter något som har ett mer markant stöd/"inramning" både framför och bakom ryttaren.
 
Ju mer jag tittar och letar, desto mer lutar jag åt en barbackapad. Något i stil med Barefoot Ride-on med fårullssäte, eller Horsedream Iberica eller Cloud. Finns det några egentliga nackdelar att välja en sådan framför en bomlös sadel?

Kvarstår också problemet med storlekar. Jag kanske är dålig på att leta, men jag hittar just inga barbackapadar i mer "uppbyggd" modell, som ska passa både en storlek ca 36-bak och en 40-42-bak. Om man behöver välja "det minst dåliga", så gissar jag att det är bättre att mindre ryttare rider i en lite för stor barbackapad, än tvärt om?
Om det är en nackdel eller inte att inte ha en sadel är ju upp till var och en. Väljer du en ridpad som avlastar så inget tryck hamnar på ryggraden och du inte använder stigbyglar bör det iallafall inte vara någon nackdel för hästen.

Sensation ride har bra lösningar för det här med olika rumpstorlekar så kolla deras hemsida så kanske du kan fixa liknande på den pad eller sadel du väljer? På Sensationsadlarna är nästan allt isärtagbart vilket gör att man kan lägga i diverse ilägg för att få sitsen (eller undersidan mot hästen) exakt som man behöver. Jag har Sensation hybrid och det sätet fungerar lika bra för ett litet barn som för byxstorlek 42-44. Mitt ena bonusbarnbarn har ridit i den sedan hen var riktigt liten men säg från 3-4 år har hen suttit riktigt bra i den. Det sätet är westerninspirerat i bakre delen och åt dressyrhållet i den främre delen och kanske är det därför det fungerar för så olika storlekar. Skulle det behövas kan man lägga i så att sitsen blir mindre men det har jag inte haft behov av. Enda problemet för mindre barn är att hen inte kan använda stigbyglar eftersom hen behöver ha ben som är minst så långa som kåpan (om man använder originallösningen som avlastar ordentligt och inte ger punkttryck) men de barn som har ridit i mina sitter bra och behöver inte dra sig framåt/bakåt vilket gärna blir fallet i en för stor bomsadel. Skulle det handla om mer seriös ridning hade jag dock ändrat om för absolut bästa stöd för en bra sits men att rida lite då och då är inga problem.
 
  • Gilla
Reactions: MML
Den ser ut att vara mer plan/öppen i sitsen? Jag är ute efter något som har ett mer markant stöd/"inramning" både framför och bakom ryttaren.

Så är min pfiff bomlösa ger stöd både fram och bak så man sitter djupt- mor min som ridit ibland har ms och därmed påverkad balans men den i kombination med hennes fina sits har fungerat toppen. En nära vän har en modell av Ghost och jag är inte imponerad- är verkligen en smaksak och så hitta lämplig till både sig själv och hästen :)
 
  • Gilla
Reactions: MML
De flesta bomlösa har koppjärn. Så därför passar inte alla bomlösa på alla ryggar/mankar.
Förr fanns det bomlösa utan koppjärn som krävde stor inpassning med rejäl pad delvis för att inte trycka på manken.
Sensation har inga koppjärn eller latexbossor, dessutom skön att rida i.
Min sensation är 13- 15 år och fortfarande lika skön att rida i.
Latexbossor har ofta en skarp bak som är obekvämt för hästen.
Kan bli ostabila med tjocka svampiga latexbossor.
 
  • Gilla
Reactions: MML
Den ser ut att vara mer plan/öppen i sitsen? Jag är ute efter något som har ett mer markant stöd/"inramning" både framför och bakom ryttaren.

Ja fast man sjunker liksom ner i den typ. Den känns nog så stadig eftersom bäckenet hamnar väldigt neutralt och bra så benen bara hänger avslappnade längs sidorna istället för att tryckas uppåt/framåt som breda ryggar gärna gör (min häst är platt bakom manken 😅) och att den ligger väldigt stilla på hästen.
 
  • Gilla
Reactions: MML
Ja fast man sjunker liksom ner i den typ. Den känns nog så stadig eftersom bäckenet hamnar väldigt neutralt och bra så benen bara hänger avslappnade längs sidorna istället för att tryckas uppåt/framåt som breda ryggar gärna gör (min häst är platt bakom manken 😅) och att den ligger väldigt stilla på hästen.

Jag förstår. För mig/oss är det dock viktigt med en sadel eller barbackapad med tydligt stöd, och inte "bara" hjälp till en bra position.
 
Jag blir inte riktigt klok på det här med bomlös sadel, barbackapad, eller andra alternativ.

Vad jag har läst mig till ger även en bomlös sadel ett punkttryck, vilket får mig att tänka att det bästa kanske är att inte använda stigbyglar i en sådan heller? Vikten bör ju rimligtvis bli fördelad över en större yta om man enbart sitter i sadeln, och inte rider lätt/står i lätt sits etc. Stämmer det, eller tänker jag helt tokigt?

Jag förstår också att en bomlös sadel behöver provas ut ordentligt, precis som en bomsadel. En barbackapad känns mer "riskfritt", eller? Kan även det bli lika fel som en dåligt sittande sadel (med eller utan bom)?

Det är ju väldigt viktigt att en bomsadel inte är för lång, ligger för långt fram och trycker på bogbladen etc. Gäller detsamma för barbackapadar och bomlösa sadlar? Jag tycker att de allra flesta modellerna ser avsevärt längre ut än en bomsadel, men det kanske är själva formen och utseendet på dem som lurar ögat lite?
 
En barbackapad känns mer "riskfritt", eller? Kan även det bli lika fel som en dåligt sittande sadel (med eller utan bom)?
Jag använder min barbackapad på både shettis och storhäst, visst är den stor på shettisen men rumpan som sitter i är ju inte det, brukar jag tänka. Placeringen av barnet är alltså viktigare än placeringen av sadeln, om du hänger med hur jag tänker :)
Barn får även ha stigbyglar i den, som lite hjälp (inte mitt barn, han måste rida utan 😅).
Jag har haft på shettis, c-ponny och min känsliga storhäst med kissing spines utan problem.

Min sadel (Christ Iberica Horsedream) är helt mjuk, det är fårskinn under och fårskinn i sitsen så ingenting som kan klämma eller hamna fel direkt. Ett schabrak med kuddar typ.
 
Vad jag har läst mig till ger även en bomlös sadel ett punkttryck, vilket får mig att tänka att det bästa kanske är att inte använda stigbyglar i en sådan heller? Vikten bör ju rimligtvis bli fördelad över en större yta om man enbart sitter i sadeln, och inte rider lätt/står i lätt sits etc. Stämmer det, eller tänker jag helt tokigt?
Jag tror man måste tänka lite annorlunda när man funderar på det här med punkttryck och bomlösa. Det finns så oerhört många olika typer och modeller av bomlösa att det blir lite för brett att bara prata om bomlösa som en homogen grupp sadlar. Jag får nog hålla med om att trycket kan bli annorlunda jämfört med en väl tillpassad bomsadel, en bomlös är ju per definition annorlunda i sina egenskaper. Därmed inte sagt att det är något som nödvändigtvis påverkar hästen negativt, eller åtminstone tillräckligt mycket för att det ska skapa problem eller vara skadligt. Det man måste kolla på är hur den aktuella sadeln är uppbyggt, vilka strukturer som finns i sadeln för att motverka just punkttryck och hur tillverkaren löser problemen kring tryckfördelningen. Alla bomlösa är inte uppbyggda likadant utan man måste titta på varje enskild tillverkares modeller.

En annan sak man måste ta med i beräkningen är hur bra är ens egen balans och styrka som ryttare? Visst skulle det i teorin kunna vara bättre ur tryckfördelningssynpunkt att sitta på rumpan hela tiden, men är jag som ryttare stark och balanserad nog för att kunna sitta ned hela tiden i alla moment jag och hästen utför? Klarar jag att sitta ned under långa perioder i trav utan att det påverkar min häst negativt? Är min häst tillräckligt stark och balanserad för att ryttaren ska kunna rida enbart sittandes i alla gångarter? Jag tror inte att verken jag eller min nuvarande häst är tillräckligt starka och balanserade för att jag skulle kunna rida sittandes hela tiden genom alla pass i alla gångarter utan att hon får problem någonstans.

Jag förstår också att en bomlös sadel behöver provas ut ordentligt, precis som en bomsadel. En barbackapad känns mer "riskfritt", eller? Kan även det bli lika fel som en dåligt sittande sadel (med eller utan bom)?
En barbackapad är i princip bara en något formad kudde mellan ryttaren och hästen. Det jag ser som risker med en barbackapad är främst en obalanserad ryttare som hästen påverkas mer av barbacka än med en väl tillpassad, stabil bomsadel samt en barbackapad som inte har tillräckligt med ryggradsfrihet för hästen. En ryttare med vassa sittben som sitter väldigt hårt ned på sina sittben kan även skapa obehaglig tryck i hästens rygg.

Det är ju väldigt viktigt att en bomsadel inte är för lång, ligger för långt fram och trycker på bogbladen etc. Gäller detsamma för barbackapadar och bomlösa sadlar? Jag tycker att de allra flesta modellerna ser avsevärt längre ut än en bomsadel, men det kanske är själva formen och utseendet på dem som lurar ögat lite?
Generellt sett ja. Det kan däremot ska tänka på är att det är skillnad mellan var sadeln ligger an mot hästen och var den viktbärande ytan är. Där är det samma som för vilken bomsadel som helst, du ska inte ha viktbärande strukturer på sadeln som ligger över skulderbladen eller bakom revbenen på hästen.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Förstår om detta kan vara en självklar fråga för många men vill veta vad ni tycker då jag känner mig något osäker här. Jag har då...
Svar
5
· Visningar
1 774
Senast: Yrja
·
Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
3 924
Senast: mily
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 747
Senast: lillamy73
·
Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
2 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp