Barbackasadel eller rida utan stigbyglar i "vanlig" sadel

Jättesvårt att förklara...
Med stigbyglar hamnar jag "rätt" i sadeln, men utan får jag inte alls samma känsla. Känns betydligt bättre att rida barbacka än utan stigbyglar.
Har du provat rida ut utan stigbyglar i alla gångarter? Skritta går utmärkt, men i tölt, trav och galopp är "känslan" helt fel...
Sent svar men... Ja, jag rider mycket utan stigbyglar i alla gångarter i vanlig dressyrsadel och upplever absolut inte det som något problem. :)
 
Jag är sugen på att köpa en sån här! Men har ingen erfarenhet av barbackapaddar sen innan. Min ponny har rätt rejäl manke, tror du att det skulle kunna funka då? :)

Är du nöjd med din?

Min har faktiskt ganska mycket manke för att vara en ponny av kallblodsmodell, men inte extrem så klart. Och det funkar bra :) är ju fickor i underpadden så man kan ju lägga i ännu tjockare inlägg om man behöver.
Har ridit väldigt lite i sommar så kan inte utvärdera den så mycket än men hittills är jag väldigt nöjd 🙂 och då har jag som sagt haft andra paddar innan att jämföra med.
 
Grandeur barbackasadlar kan du ha stigbyglar på och du kan öppna fickor och ändra/fixa väldigt mkt. men de ger inte jättemkt stöd, enbart i sätet. Är man "liten" får man palla upp mkt, de är rätt öppna och stora i sätet. Jag har använd ihoprullade handdukar som fram/bakvalv.
Ghost Buttera ? ser ut att ge mkt stöd. Har inte provat själv.
 
Har du provat breda paddade distansstigbyglar? Jag har ett par EZ ride som jag inte kan vara uten, dem räddar verkligen mig. Med dem och en Sensation Hybrid kan jag rida hur länge som helst och får alltid ont i knän och fotleder annars, är dock ej skadad men skillnaden är enorm!
 

Liknande trådar

Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 299
Senast: Seabaz
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
942
Senast: ufot
·
Utrustning Ska man kunna det? Jag har ridit lite i en sadel, vet inte om den är dressyr eller island, och har svårt att stå i upp. För att inte...
2
Svar
25
· Visningar
2 400
Senast: Buck
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 728
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp