Bukefalos 28 år!

Barbackapad vs bomlöst

CA

Trådstartare
Kan en barbackapad ha samma funktion som t.ex en Barefoot? om man använder de paddar som finns till bomlösa sadlar?
vad är skilldnaden?
 
Sv: Barbackapad vs bomlöst

Stabiliteten.

En barbackapad är ju sladdrig, det är inte en bomlös sadel.

Sen är stigbygelfästena fästade så att trycket fördelas över så stor yta som möjligt.
 
Sv: Barbackapad vs bomlöst

Barbackapadar måste inte vara sladdriga, min är inte det.

Jag använder min barbackapad för att få extra grepp mot hästen när jag vill rida just barbacka, och för att fördela ut det värsta trycket från sittbenen när jag sitter i belastningssits.

De bomlösa sadlarna däremot, har mycket mer "sadelkänsla" och ger mer trygghet tycker jag. Jag törs göra mycket mer i en bomlös sadel än med en barbackapad. Det är också lättare att sitta i dressyrsits i dem.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 366
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
751
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Tjohopp. Sitter och försöker hitta mig någon stadig padd att använda under min TCS. Nånting som ger kanal över ryggraden. Spanat lite...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: Shixle
·
Mat Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de...
2
Svar
25
· Visningar
1 328
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp