Matpaj utan äggstanning?

Roheryn

Trådstartare
Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de flesta recept på matpajer innehåller äggstanning, vilket min dotter tycker är typ det äckligaste som finns... Så undrar om bukefolket kan tipsa om hur man får till en bra fyllning i en matpaj utan att använda äggstanning eller liknande. Jag skriver "eller liknande" eftersom ersättningen inte bör påminna om äggstanning i smak o konsistens, för då lär hon ju inte heller äta av den :D
 
Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de flesta recept på matpajer innehåller äggstanning, vilket min dotter tycker är typ det äckligaste som finns... Så undrar om bukefolket kan tipsa om hur man får till en bra fyllning i en matpaj utan att använda äggstanning eller liknande. Jag skriver "eller liknande" eftersom ersättningen inte bör påminna om äggstanning i smak o konsistens, för då lär hon ju inte heller äta av den :D
Också nyfiken på svar, inget fan av äggstanning.
 
Tomatpaj med brie! Gör ett pajskal (behöver ej förgräddas), bre ett lager dijon i botten. Därefter tunna skivor brie över hela botten. Halvera färgglada körsbärstomater och fyll med, snittytan uppåt. Strössla över örter (basilika, dragon, mejram, oregano, vad du har hemma), olivolja, salt och peppar. Kör i ugn ganska länge, tills tomaterna är lite semitorkade.
(Funkar även med större tomater såg jag nu när jag letade efter en bild, men det blir godast med små tycker jag).
IMG_6347.jpeg
 
Jag har ett jättegott recept på en paj som jag tror är från viktväktarna. Där hackar och steker man lök, kassler, broccoli och blomkål och lägger direkt i pajskalet, sedan brer man bara turkisk yoghurt över och gräddar, det blir jättegott och känns väldigt fräscht och går säkert bra med vilken fyllning som helst :)
 
Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de flesta recept på matpajer innehåller äggstanning, vilket min dotter tycker är typ det äckligaste som finns... Så undrar om bukefolket kan tipsa om hur man får till en bra fyllning i en matpaj utan att använda äggstanning eller liknande. Jag skriver "eller liknande" eftersom ersättningen inte bör påminna om äggstanning i smak o konsistens, för då lär hon ju inte heller äta av den :D
Det enda jag kan komma på då är köttfärspaj som man ju bara har ost över.
 
Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de flesta recept på matpajer innehåller äggstanning, vilket min dotter tycker är typ det äckligaste som finns... Så undrar om bukefolket kan tipsa om hur man får till en bra fyllning i en matpaj utan att använda äggstanning eller liknande. Jag skriver "eller liknande" eftersom ersättningen inte bör påminna om äggstanning i smak o konsistens, för då lär hon ju inte heller äta av den :D
Jag gillar köttfärspaj, och då behövs ingen äggstanning, men det är ju rätt långt ifrån en spenat- och fetaostpaj :p
 
Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de flesta recept på matpajer innehåller äggstanning, vilket min dotter tycker är typ det äckligaste som finns... Så undrar om bukefolket kan tipsa om hur man får till en bra fyllning i en matpaj utan att använda äggstanning eller liknande. Jag skriver "eller liknande" eftersom ersättningen inte bör påminna om äggstanning i smak o konsistens, för då lär hon ju inte heller äta av den :D
Utan ägg kommer den ju inte stanna, så att säga, utan det blir en lösare fyllning. Men det går ju bra, blir inte lika snygga bitar när man skär bara. Stek spenat, blanda i lite grädde, koka ihop nån minut. Blanda med fetaost, fyll pajen. Grädda tills det ser färdigt ut.

Eller gör spenat/feta-piroger istället. Då slipper du problemet med att fyllningen är lös eftersom den är inuti pirogerna.

Eller gör en brittisk paj, men de är ju mer som en gryta med ätbart lock, egentligen.
 
När jag gör äggstanning så gör jag det med ägg, keso och smakrik ost, och kanske nån skvätt grädde, blandar i vald fyllning och kryddar.
Det handlar ju om 1-2 ägg som inte borde vara så svåra att byta ut eller bara testa att ta bort. I vissa veganska recept använder man en knapp deciliter vetemjöl, kikärtsmjöl eller mosade kikärtor.
 
Jag gillar köttfärspaj, och då behövs ingen äggstanning, men det är ju rätt långt ifrån en spenat- och fetaostpaj :p
Ja, jag var mer inne på att göra en "tillbehörspaj" att kunna ha ihop med t.ex. lax, skinka, ägg osv. så köttfärspaj känns inte riktigt som grejen just nu.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har sedan barnsben vägrat äta äggstanning. Jag förstår din dotter för det smakar snor. :wtf: Min mammas lösning var avrunnen keso. Det funkar helt ok och fungerar även istället för bechamelsås i lasagne (också en ingrediens som kräsna jag vägrade att äta).
 
Jag har sedan barnsben vägrat äta äggstanning. Jag förstår din dotter för det smakar snor. :wtf: Min mammas lösning var avrunnen keso. Det funkar helt ok och fungerar även istället för bechamelsås i lasagne (också en ingrediens som kräsna jag vägrade att äta).
Tyvärr så är keso ett annat hatobjekt i matväg för dottern (som egentligen inte är särskilt kräsen normalt sett), så det går nog bort dessvärre. Annars hade jag också tyckt att det vore en bra ersättning - ger lite fyllighet och krämighet utan att vara äggstanning :)
 
Annars kanske en slags spenatstuvning med fetaost och mycket vanlig ost i? Då "stelnar" det även utan ägg när den kallnar.
Röstar också på någon form av stuvning!
En av mina (totalt otippade) favoritpajer i USA var av halvfabrikatsvarianten; en mix där det bara behövdes en burk tonfisk förutom det som fanns i paketet.
Det blev en stuvning med ärter, morötter och tonfisk och jag kan sakna den emellanåt! :D
 
Jag som inte heller gillar äggstanning (Herregud konsistensen liksom!) brukar blanda creme fraiche med en hel massa riven ost. Äts den varm är den krämig, äts den kall är den lite stadigare.
Brukar göra på skinka, smakrik hårdost och broccoli som skärs i bitar och stoppas tätt i pajskalet. Sen blandar jag creme fraiche och någon annan ost och brer över och toppar med Örtagårds krydda. Gräddas til den för ordentlig färg.
Gör även svamppaj enligt samma devis.
 

Liknande trådar

Relationer Känns väl egentligen lite för personligt att skriva detta såhär öppet, då jag har tillräckligt mycket info ute här för att man lätt ska...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
16 005
Senast: TinyWiny
·
Mat Jag skulle vilja äta mindre kött (främst vill jag minska på det röda köttet och öka mängden vegetariskt och fisk) och för att göra det...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 730
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 009
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp