Barbackaridning...hur ligger det till??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 73
  • Visningar Visningar 4 290
J

jjeg

Ja... Hur ligger det till egentligen......det är nämligen så att Ibland hör jag att det inte är bra att rida barbacka för mycket och en del säger... nej nog är det bara rida barbacka....Så låt höra...vad har ni för åsikter? Med eller utan barbackapad och barbackagjord...

Sv: Barbackaridning...hur ligger det till??

Rider man barbacka har man ingen stötdämpning eller tryckfördelning, så jag tror det är skadlig i längden. Man har heller inget som avlastar ryggraden, så har man inte en välmusklad häst tror jag inte det är bra alls.

En väldigt välkänd sadelmakare sa en gång till mig:

Den bästa sadeln för hästen, är människans rumpa.

Vi är väldans mjuka på undersidan, dessutom rör man sig ju hela tiden lite när man rider så att det blir ju aldrig punkttryck på samma ställe någon längre stund. När man sitter barbacka fördelar man sin vikt över en ganska stor del av sina innanlår vilket är alldeles utmärkt för hästen.
Det man ska tänka på är att man inte ska sitta så att det blir tryck på själva ryggraden. Men det gör man väl inte? För om det blir obehagligt för hästen så lär det kännas ganska hårt och obehagligt för ryttaren också! Så, en väldigt smal häst kanske det inte är så lämpligt att rida barbacka så mycket. Men annars är det bara att köra på så länge hästen inte visar sitt missnöje. I alla situationer måste man vara uppmärksam på hästens reaktioner, oavsett barbacka, med bom, bomlöst, barbackapad osv. Säger hästen ifrån så är det något som inte känns som det ska, då måste man kolla det. Alltid.

skuggi skrev:

Vi är väldans mjuka på undersidan, dessutom rör man sig ju hela tiden lite när man rider så att det blir ju aldrig punkttryck på samma ställe någon längre stund. När man sitter barbacka fördelar man sin vikt över en ganska stor del av sina innanlår vilket är alldeles utmärkt för hästen.
Det man ska tänka på är att man inte ska sitta så att det blir tryck på själva ryggraden. Men det gör man väl inte? För om det blir obehagligt för hästen så lär det kännas ganska hårt och obehagligt för ryttaren också! Så, en väldigt smal häst kanske det inte är så lämpligt att rida barbacka så mycket. Men annars är det bara att köra på så länge hästen inte visar sitt missnöje. I alla situationer måste man vara uppmärksam på hästens reaktioner, oavsett barbacka, med bom, bomlöst, barbackapad osv. Säger hästen ifrån så är det något som inte känns som det ska, då måste man kolla det. Alltid.

:bow: :bow: :bow:

kunde inte säga det bättre själv!

skuggi skrev:

"Vi är väldans mjuka på undersidan" - Nej, alla ryttare är INTE det. Jag skulle aldrig utsätta mina hästar för det punkttryck som det innebär med barbackaridning allt för ofta. :eek: Någon kort skrittur någon gång då och då, ok. Men jag vill inte att min häst ska råka ut för punkttryck bara för att jag var för lat att sadla.... :p

Ett förtydligande innan någon hoppar på mig. Jag menar alltså att MIN bak inte är väldans mjuk och -ja- det är MIN bak som orsakar punkttryck. :crazy:

Känn på era bakar först innan ni rider barbacka allt för ofta!

Mina sittben känns väldigt tydligt....och hästen funkar bra men om jag rider mer än 2- 3 dagar ,då märker jag att hästen reagerar .....Ovillig att gå i form ...och vad händer då;) jo man skumpar än mer.....och då for jag ont överallt och spänner mig...
Jag använder alltid en specialpad ...
Låter jag då hästen vila 1 -2 dagar så fungerar allt bra igen...

Instämmer! Min rumpa är väldigt benig, skulle inte vilja få mina sittben nerkörda i min rygg:eek:

Rider mest med en geldyna och ett schabrak nu när tjejen är för rund för någon sadel i stallet. Geldynan är från www.tolt.nu och är kanonbra då den även ventilerar bra.

skuggi skrev:

Håller verkligen med. Bara man är uppmärksam på hästens signaler och det inte är en fasligt benig historia så kan det väl inte skada? Kanske svårt att rida "ordentligt" och jobba hästen om man har kass balans, men det är ju bara att öva :smirk:

ja har ridit min häst barbacka nu i snart 1 år.
från väldigt omusklad o tunn till jättefint musklad o mjuk o smidig har hon blivit...dessutom har min balans blivit väldigt bra.
har dessutom frågat veterinärer, massörer, ET för o va på den säkra sidan...och alla har sagt att de inte e några problem.

så de e bara bra att rida barbacka

sen e de ju klart att me hästar med väldigt kassa ryggar kanske de inte e så bra men då e de inte bra med sadel heller.

Senast ändrad av en moderator:

jjeg skrev:
Mina sittben känns väldigt tydligt....och hästen funkar bra men om jag rider mer än 2- 3 dagar ,då märker jag att hästen reagerar .....Ovillig att gå i form ...och vad händer då;) jo man skumpar än mer.....och då for jag ont överallt och spänner mig...
Jag använder alltid en specialpad ...
Låter jag då hästen vila 1 -2 dagar så fungerar allt bra igen...

Man kan forma sin rumpa så att den blir behaglig för hästen. Det bör man även göra i en bomsadel.

Hälsning Maja

Men du ska inte sitta "på baken". Då sitter du fel och kommer att trycka ned sittbenen i ryggen. Försök sitta med ett mer framvinklat bäcken så kommer sittbenen inte alls ligga an så hårt. Som någon skrev, en viss del av tyngden läggs från innerlåret.

Ett vanligt fel många barbackaryttare gör är att de sätter sig för långt fram. Man ska sitta på samma ställe som om man hade sadel. Då blir även den häst med lite manke mycket bekvämare att sitta på.

Men om jag sitter med ett framvinklat bäcken känns sittbenen fortfarande och då svankar jag så mkt så att jag får ont i ryggen.

hopp_o_galopp skrev:
"Vi är väldans mjuka på undersidan" - Nej, alla ryttare är INTE det. Jag skulle aldrig utsätta mina hästar för det punkttryck som det innebär med barbackaridning allt för ofta. :eek: Någon kort skrittur någon gång då och då, ok. Men jag vill inte att min häst ska råka ut för punkttryck bara för att jag var för lat att sadla.... :p

Ett förtydligande innan någon hoppar på mig. Jag menar alltså att MIN bak inte är väldans mjuk och -ja- det är MIN bak som orsakar punkttryck. :crazy:

Känn på era bakar först innan ni rider barbacka allt för ofta!

Nu har jag ju inte klämt på din bak :p men oftast har vi utrustats med en bak som är lämplig för vår kroppstyngd. Har man en liten tunn rumpa väger man oftast inte så mycket heller.
Och om man sitter i lödrät sits barbacka så lär inte dina sittben (för jag antar att det är dem du menar är hårda) bära mycket av din vikt. Sitter man däremot i stolsits, vilket många gör när de börjar rida barbacka eller när man bara rider barbacka ibland, så sitter man ganska hårt på sittebenen. Vilket inte är vidare skönt för hästen förståss. Men jag menar att det känner du ju själv, om du sitter för hårt på sittbenen....

Men vad gör man om man känner sittbenen även om man inte sitter i stolsits?
Jag känner av mina sittben i såväl bomlösa, bomsadlar och när jag rider barbacka.
Som jag skrev innan, om jag ska tippa fram mitt bäcken så mkt så att jag inte känner av sittbenen svankar jag så mkt så jag får ont i ryggen.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
615
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 263
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 736
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka