Barbackaridning...hur ligger det till??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 73
  • Visningar Visningar 4 288
Sv: Barbackaridning...hur ligger det till??

Precis, med barbackapaden blir det ännu svårare att sitta i en lodrät sits på min häst. Jag sitter ju mer bekvämt, men hästen är ju bred nog som han är utan barbackapaden.

Om man sitter på rumpan så att det bildas punkttryck så sitter man i bakvikt och det är inet bra oavsett sadel eller inte.
Sitter du korrekt så sitter man med mest belastning på lårens insidor och då är barbacka hu rbra som helst, MKT bättre än med sadel.

För ryttaren är det väl bra att rida barbacka (förutom det där med att det skulle vara dåligt för ryggraden). Man får bättre balans och känner verkilgen hur hästen rör sig under en... Bra att öva på att rida ordentligt utan en sadel som gör att man automatiskt sitter mer "rätt". SÅ upplever i alla fall jag det! En period för några år sedan red jag väldigt mcyetk barbacka på min sköthäst och han gillade inte sadeln så mycket så han tyckte bara det var kul plus att jag under den tiden fick mig en mycket bättre balans och blev en säkrare ryttare.

Jovisst är det bra för balansen, men en bomlös är också bra för balansen, och jag väljer hellre en bomlös som iaf är något stötdämpande (eller tja, paden är det) och tryckfördelande än att rida barbacka.

Jag måste rida barbacka i och med att jag inte har någon sadel som passar..men hästen är musklad i ryggen och tycker det bara är skojigt att bli riden

Djurjouren skrev:
Om man sitter på rumpan så att det bildas punkttryck så sitter man i bakvikt och det är inet bra oavsett sadel eller inte.
Sitter du korrekt så sitter man med mest belastning på lårens insidor och då är barbacka hu rbra som helst, MKT bättre än med sadel.
Så du och alla andra som pratar om lodrät sits vid barbacka ridning....menar ni alltså att ni sitter i korrekt lodrät sits när ni rider barbacka....Då kan jag bara gratulera och säga ...hurra :bow: för er...för den som klarar det ett helt ridpass gör det bra....förutsättningarna skulle säkert vara bättre på en smal och smäcker häst...
Har videofilmat mig själv idag...ser inte bra ut:crazy: ...drar upp benen så fort jag måste lägga till skänkeln osv...benet åker upp ..vilket sen gör att jag kutar med ryggen och hamnar på rumpan iderligen....detta trots att jag hela tiden tänkte på att sitta rätt.....man ser under filmen hur jag hela tiden korrigerar min sits.....

Det finns flera anledningar till att man uppfann sadeln. En av dem är att den fördelar ryttarens vikt över en större yta.

Själv skulle jag inte ens komma på tanken att sitta direkt på min hästs rygg - min rumpa är visserligen bred som lagårdsdörren men sittbenen är vassa:devil:

Immer

Immer skrev:
Det finns flera anledningar till att man uppfann sadeln. En av dem är att den fördelar ryttarens vikt över en större yta.

Själv skulle jag inte ens komma på tanken att sitta direkt på min hästs rygg - min rumpa är visserligen bred som lagårdsdörren men sittbenen är vassa:devil:

Immer
Så vad skulle du göra om du inte hade en sadel då? :rofl: Låta hästen stå?

Det går väl från häst till häst också. Min pålle tycker inte det är särskilt bekvämt att rida barbacka för många gånger i rad. Men har hört att många andra hästar tycker väldigt mycket om när man rider barbacka på dom. Jag själv håller nog med om att man inte har någon stötdämpning när man rider barbacka så därför tycker jag själv att det är bättre med sadel. Men än man superduktig på barbackaridning, så visst. Då kanske det inte gör någon skillnad...

Tömköra, arbeta från marken, promenera, köra? Möjligheterna är oändliga, men nu råkar jag har en måttbeställd sadel så då rider jag. :D

Immer

Så om du fick problem att hitta rätt sadel...då skulle du inte rida på hela denna tid...även (som i mitt fall) om det tagit 6 månader och FORTFARANDE LETAR efter rätt sadel...
Sen är det ingen höjdare att markarbeta och tömköra i vårt klimat..;)inte heller köra...Brrrrr, jag skulle frysa ihjäl....Då skulle min häst få stå 6 dagar av 7 i snitt tills våren/sommaren kom....

jjeg skrev:
Ja... Hur ligger det till egentligen......det är nämligen så att Ibland hör jag att det inte är bra att rida barbacka för mycket och en del säger... nej nog är det bara rida barbacka....Så låt höra...vad har ni för åsikter? Med eller utan barbackapad och barbackagjord...
Jag bara älska att rida barbacka, mina första 8 år på hästryggen red jag utan sadel, visste knappt vad det va, när jag var liten var jag med både i hurbertusjakter och terränghoppning barabacka, när jag var 14 år började jag rida med sadel, det var fruktansvärt då....
Innan vi sålde min flickas ponny brukade jag träna dressyrprogrammen barbacka i ridhuset...man får liksom en helt annan känsla, man känner ju så mycket mer,hur hästen rör sig under sig... tycker jag.....Man får en himla bra balans och jag tro inte att hästen ta skada av ridningen tvärtom, såvida man inte sitter och hoppa och glider förstås....;)

När jag köpte min häst fick jag låna en allroundsadel som låg bra på henne, men jag ville ha en dressyrsadel. Det fanns inte en enda "färdig" som passade henne, så jag måttbeställde en jensensadel som är gjord efter både hästen och mig själv. Det var tre månaders leveranstid på den och jag hade som sagt var lånesadeln så länge. Om jag inte hade haft den, då hade jag INTE suttit upp barbacka, så elak hade jag inte velat vara mot min häst.

Immer

Elak...hmmmm....det tycker jag är en överdrift utan dess like.......;)...... så dåligt rider väl ingen som ridit i "hela sitt liv"....
Finns inga sadlar här att låna till min bamsehäst...antar att du hellre ställer av hästen då...;)

Tja, varför inte. Mina har varit mer eller avställda i tre månader nu p g a flytt och senare vinterväglag. Det går ingen nöd på dem.;)

Rider dåligt? Nej, det gör jag nog inte. Men jag är både tung OCH har vassa sittben.

Immer

asså..de verkar som om du knappt ridit barbacka nångång.
att säga att de är elakt mot hästen liksom..
har aldrig ridit en häst som inte tycker om när man rider barbacka...däremot kan ja tänka mej att hästar som aldrig blir ridna så tycker de känns konstigt i början..
men tror knappast de finns någon häst som har så ont av att bli riden barbacka.

sitter man bra med bra balans och inte skumpar runt och stör hästen så är de ingen fara.

ja tränar upp till LA:3 med min häst barbacka utan problem..hästen musklar sej helt fritt utan nåt hinder av sadeln o så..o sen när hästen är mer färdig musklad liksom..så ska ja satsa på att köpa en bra sadel.

ja tror alla hästar kan behöva slippa sadeln ibland.

Immer skrev:
Tja, varför inte. Mina har varit mer eller avställda i tre månader nu p g a flytt och senare vinterväglag. Det går ingen nöd på dem.;)

Rider dåligt? Nej, det gör jag nog inte. Men jag är både tung OCH har vassa sittben.

Immer
När det gäller detta med att rida dåligt .....Jag syftade inte på dig specifikt..:) utan i allmänhet...Att så dåligt kan ingen rida att det skadar hästen...;)

Uddatyp skrev:
har aldrig ridit en häst som inte tycker om när man rider barbacka...däremot kan ja tänka mej att hästar som aldrig blir ridna så tycker de känns konstigt i början..

sitter man bra med bra balans och inte skumpar runt och stör hästen så är de ingen fara.

ja tränar upp till LA:3 med min häst barbacka utan problem..hästen musklar sej helt fritt utan nåt hinder av sadeln o så..o sen när hästen är mer färdig musklad liksom..så ska ja satsa på att köpa en bra sadel.

asså liksom har ja ridit barbacka massor av gånger:D

Allvarligt talat, så har jag faktiskt gjort det, jag har till och med ridit lektion på ridskolan barbacka (och det var i dressyrspecial-gruppen, där vi red skolor och galoppombyten:smirk: )

När jag var liten och skötte en ponny och min kompis skötte en storhäst så var det bland det mysigaste som fanns att rida ut barnacka en gnistrande kall vinterdag.
Någon enstaka gång utan sadel är OK för de flesta hästar, men i övrigt ska sadeln användas. Ingen häst mår bra av det punkttryck som ryttarens sittben ger, sadeln hjälper till att fördela ryttarens tyngd och det blir inget punkttryck.

Min egen häst skulle förmodligen inte bli särskilt glad över att bli riden barbacka av mej. Som jag skrev innan, jag är både tung och har vassa sittben. Obalanserad är jag dock inte och jag sitter heller inte och skumpar runt:D

Immer

Immer skrev:
Någon enstaka gång utan sadel är OK för de flesta hästar, men i övrigt ska sadeln användas. Ingen häst mår bra av det punkttryck som ryttarens sittben ger,

Immer

min häst och dom andra ja vet mår iallafall väldigt bra av att bli ridna barbacka..annars hade de inte gått så bra som de går.

och om de nu inte är bra för hästen hade dom sagt de när ja frågat.
eftersom ja också va osäker på om de va bra så har ja frågat runt massor..och ingen har sagt att de inte skulle vara bra.

Uddatyp skrev:

:smirk: Så sant som det var sagt....:bow: :bow: :bow: titta på indianerna, jag var en sån när jag var liten...ha ha....;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
556
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka