Bukefalos 28 år!

Barbackaridning - tygelproblem

Sv: Barbackaridning - tygelproblem

När hästen rör sig framåt så glider tygeländarna bakåt längs hästhalsen.
Det är väl självklart!?

Tröghetslagen och luftmotstånd, liksom.
Inte hänger väl tygeländarna rakt ned när du galopperar i full fart heller!?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barbackaridning - tygelproblem

När hästen rör sig framåt så glider tygeländarna bakåt längs hästhalsen.
Det är väl självklart!?

Tröghetslagen och luftmotstånd, liksom.
Inte hänger väl tygeländarna rakt ned när du galopperar i full fart heller!?

För mig är inte det självklart eftersom min tygel ligger helt stilla på hästens bog när jag rider oavsett gångart. Sitsen och handen är nämligen stilla och så även tygeln. Jag rider med en tygel i storlek full på en "normal" häst om man säger så, varken ovanligt kort eller ovanligt lång alls.

Sen vet jag inte hur du definierar "full fart" men jag släpper sällan iväg min häst på det sättet, då rider jag hellre med sadel så jag kan komma upp i en lättare sits. Däremot så tränar jag mycket dressyr barbacka med allt vad det innebär, ökningar osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Barbackaridning - tygelproblem

Som sagt rider jag aldrig barbacka men känner igen problemet från förut och även nu när jag rider med stigbyglarna i kors framför sadeln, de ligger ju på bogen. Hittade ingen bra bild men här är en film när jag rider. Tygeländen syns när vi kommer i vänster varv förbi kameran när vi kommer i solen, tex 1.52 in i filmen, där ligger den ju mot sadeln och rör sig lite.

http://www.youtube.com/watch?v=Ov_RMywyGSQ

Gud vilken onödig diskussion vi engagerar oss i egentligen! Haha :)
 
Sv: Barbackaridning - tygelproblem

Men går det ens att jämföra sadel och barbacka egentligen kom jag på nu. Man sitter ju inte såpass långt fram barbacka som sadeln går, vulstret är ju tex längre fram än vad man har skänkeln i en barbackasits. Har man skänkeln såpass långt fram så sitter man fel. Man ska ju inte barbacka sitta med låret och skänkeln såpass långt fram som vustret på sadeln sitter. Då har man antagligen hamnat lite åt stolsitshållet.

Sen tror jag också att det kan bero en del på hur hästen ser ut anatomiskt, hur tex mycket manke hästen har och hur lång och kort rygg den har.

Att rida med stigbyglarna i kors framför manken, det är hopplöst ibland tycker jag, där trasslar det sig ibland. Var ganska längesen jag red så men jag kommer ihåg att jag alltid tyckt dom varit en del i vägen även om det har fungerat.
 
Sv: Barbackaridning - tygelproblem

Precis, brukar ta bort stiglädren från sadeln helt om jag orkar istället. Men med knut på tygeln funkar det för mig iaf! :)
 
Sv: Barbackaridning - tygelproblem

När jag rider barbacka, vilket händer ungefär en gång i veckan, så har jag problem med att tygeländarna hamnar i kläm mellan mig och hästen. Jag har försökt olika sätt att låta tygeländarna hänga utanför eller innanför den sträckta delen av tygeln, men det trasslar ändå till sig och förr eller senare glider de bakåt och in under mitt lår.

Hur löser ni detta!?

(har inte lusläst tråd, så vet ej vad andra sagt)
Drar du kanske upp knäna? Prova att släppa ner knän och lår ännu mer? o köp en strl mindre tygel?
 
Sv: Barbackaridning - tygelproblem

Jag har lite bekymmer med mina tyg-tyglar, de är ju så stela, och då kan det hända att de, precis som dina, åker in under sadel eller ben. Jag har löst det genom att spänna isär tyglarna och rida på delade tyglar. Det är väl inte helt ortodox - men det funkar för mig. Sen är det klart att det är en risk! Men ruggigt skönt att hålla i tyglarna ;)
 
Sv: Barbackaridning - tygelproblem

Vet inte riktigt hur jag ska förklara men gör ett försök. Om du håller tyglarna som du ska och har tummarna upp och låter tyglarna gå upp med din tumme kommer dom hamna ovanför dina händer utan att trassla in sig. Det fungerar för mig så hoppas det hjälper dig oxå :)
 
Sv: Barbackaridning - tygelproblem

Naturligtvis vet jag hur jag ska hålla tyglarna, jag har ridit i 27 år. :)
 
Sv: Barbackaridning - tygelproblem

När jag red barbacka så hade jag alltid halsring och trädde igenom tygeln innan jag spände den runt halsen! Har man för långa tyglar lär detta inte heller funka, men kanske värt att testa? :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 509
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 782
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 841
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 219
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp