T
Tennessee
Sv: barbackaridning
Min egen häst till exempel är jätte lugn och fin barbacka men när man har sadel blir hon jätte tittig och het. Kan det bero på att sadeln ligger fel eller helt enkelt e för liten? tacksam för svar*
Asså förlåt att jag stör i tråden. själv tror jag bara att barbacka e bra för hästen om man iaf försöker vara lite följsam i sittsen.babsan skrev:jag kan bara gå till mig själv när det gäller sitsen.
efter att ha ridit i ca 15 år på ridskola - utan att lära mig att sitta ordentligt (ja, ja, jag är trög) skaffade jag min första häst (en travare by the way) och under barbackaritterna kopplade jag omedelbart ihop sitsen och kontakten med hästen.
barbacka känner du hästens rörelser och får en djupare kontakt. plötsligt förstod jag varför jag aldrig kunnat sitta ner ordentligt i traven: jag var ju spänd i höfterna.
utan sadel kunde jag tydligt känna hästens rörelser med varje ben och jag tog ett jättekliv i min ridning! genom att slappna av och följa med hästens rörelser i varje steg fick jag inte bara en bättre balans, jag kunde också styra hästen med hjälp av sätet. något som tidigare varit grekiska för mig. nä, skänklar och tygeltag var det som hade gällt på ridskolan!![]()
förresten anser jag att det inte går att generalisera i frågan om man bör rida barbacka på en häst med ryggont. vid vissa åkommor/sjukdomar bör man inte rida barbacka och vid andra är det inget problem. min åsikt är att om man inte ska rida barbacka, ja, då bör man inte rida med sadel heller!![]()
Min egen häst till exempel är jätte lugn och fin barbacka men när man har sadel blir hon jätte tittig och het. Kan det bero på att sadeln ligger fel eller helt enkelt e för liten? tacksam för svar*