Barbackasadel =D

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sarasara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 4 555
Sv: Barbackasadel =D

Tigertofflan skrev:
Ärligt talat förstår jag inte vitsen... Varför använder man inte bara ett schabrak och en täckesgjord? Du kan ju ändå inte använda stigläderna, och ja..?

Eller så gör man såhär istället *tips*, man tar en teddypadd, sån tjock som man har som sadelunderlägg, en teddyvojlock och en täckesgjord eller ridgjord/tömkörningsgjord - och VIPS! har man sin egen barbackapadd som gör att man sitter ganska stabilt (med körgjord/ridgjord har man ju dessutom stöd framtill i nedförsbackar) och tar bort lite av det vassa trycket :)

Om man har en Polypad eller liknande funkar det nog också :)

Sarasara skrev:
Haha, jag funderar på att köpa en sån..DEt ser så jäkla mysigt ut att rida med den..

Därför har jag några frågor ang. den..

Vad kostar den? Kan man köpa en strl full till en mkt kraftig och muskolös d-ponny (det är dags för stor häst snart)?

Är dom bra?

är lite inne på samma grej som i det första svaret du fick, att du kanske skulle satsa på en ridgjord istället. använd en westernfilt eller ett fårskinn (eller båda? :idea: ) under så blir det riktigt nice. körde med det en hel vinter. stigbyglarna på en sån blir mest till att hålla balansen i sidled, man bör inte (men det går i nödfall om man är försiktig, tex parkerar hästen i en backe och sitter upp från "övre" sidan och snabbt lägger sig över ryggen så man inte klättrar i stigbygeln) sitta upp med dem eller rida lätt, men de hjälper till lite, och tycker man inte det kan man ju plocka av dem.

Tänk bara på att med ridgjorden hamnar du längre bak på ryggen eftersom den troligen vill ligga i gropen bakom manken = där du brukar sitta vid barbackaridning = du hamnar 1-2 dm längre bak på ryggen (olika beroende på hur hästens rygg och manke ser ut misstänker jag.) Min häst har lång manke så att jag hamnar väldigt långt bak med ridgjord vilket jag märkte att han tyckte var betydligt jobbigare än normal barbackaridning.

Jag har köpt en horsedream barbackapadd som jag tycker var jättemysig - enda jag inte gillar med den är att jag hade velat ha fårskinn mot HELA hästryggen, plus att fårskinner känns billigt (Ikeas fårskinn är mycket mysigare.) Och så känner jag stigläderfästena igenom fårskinnet (de var utbytta mot metallfästen eftersom ena plastfästet för stigläder tydligen gått sönder (jag köpte den begagnat och då hade tidigare ägare både ändrat stropparna och stigläderfästena.)) Jag skulle nog vilja påstå att den INTE är värd nypriset så jag är glad att jag köpte min begagnat (1100:-)

Jag vill ha en barbackapadd vars sadelgjordsstroppar är fästa i själva padden - annars blir det nog lätt så att paddarna glider mot ridgjorden/täckgjorden.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 366
Senast: Roheryn
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
1 041
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 437
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 056
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka