Barbackasadel eller rida utan stigbyglar i "vanlig" sadel

ufot

Trådstartare
För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt.

Ena knäet är opererad två gånger (där var i princip allt trasigt.) På det andra är korsbandet av och sidoliggamentet skadat.

Jag kommer aldrig att bli bra, men har äntligen kunnat börjat rida igen på en mycket snäll och trygg häst.

Jag skrittar mest utan stigbyglar, men nu efter fyra månaders träning kan jag rida lätt kortare sträckor (typ 20 meter), tölta och galoppera litegrann.

Jag har dock börjat fundera på framtiden och om det finns någon sadel som kan hjälpa mig på något sätt. Självklart ska ju sadeln passa hästen, men om vi för ett ögonblick släpper det och enbart fokuserar på en sadel som kan passa mig.

Drömmen är att kunna kunna träna akademisk ridkonst och dressyr igen.

Sadeln jag rider i nu passar både mig och hästen, men den är svår att rida ordentligt i utan stigbyglar i annan gångart än skritt. Med stigbyglar är sadeln fantastisk att rida i.

Problemet är "bara" att knäna inte klarar av stigbyglar... Jag har ett par Sprenger sensation 4, så några bättre finns inte (väl?)

Jag söker en sadel med mycket stöd som gärna känns som en soffa att rida i. Jag har tittat på barbackasadlar (typ Grandeur) men är lite osäker då jag alltid rider ute oavsett väder och är väldigt tveksam till hur fårskinnet håller.

Finns det någon sadel med mycket stöd som är gjord för att rida utan stigbyglar i?

Vad är bäst, rida utan stigbyglar i "vanlig" sadel, eller rida i en som är gjord för att rida utan stigbyglar i?

Jag väger bara 60 kg, så barbackasadel är inga problem.

Låt oss också för ett ögonblick inte bry oss om priset.

Det är Islandshäst jag rider, om det har någon betydelse.
 
Jag vet inte om den passar för dina behov, men islandshästen jag är medryttare på har en Karlslund bomlös sadel för islandshäst (kontakt3 tror jag) som används utan stigbyglar. Den är sjukt mycket bekvämare att rida i utan stigbyglar än en vanlig sadel, men är ju också tåligare för väder och vind än en pad.
Jag rider mycket barbacka helt utan sadel och med den bomlösa men avskyr att rida utan stigbyglar i vanlig sadel. Väger också under 60 kg om det kan vara relevant.
 
För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt.

Ena knäet är opererad två gånger (där var i princip allt trasigt.) På det andra är korsbandet av och sidoliggamentet skadat.

Jag kommer aldrig att bli bra, men har äntligen kunnat börjat rida igen på en mycket snäll och trygg häst.

Jag skrittar mest utan stigbyglar, men nu efter fyra månaders träning kan jag rida lätt kortare sträckor (typ 20 meter), tölta och galoppera litegrann.

Jag har dock börjat fundera på framtiden och om det finns någon sadel som kan hjälpa mig på något sätt. Självklart ska ju sadeln passa hästen, men om vi för ett ögonblick släpper det och enbart fokuserar på en sadel som kan passa mig.

Drömmen är att kunna kunna träna akademisk ridkonst och dressyr igen.

Sadeln jag rider i nu passar både mig och hästen, men den är svår att rida ordentligt i utan stigbyglar i annan gångart än skritt. Med stigbyglar är sadeln fantastisk att rida i.

Problemet är "bara" att knäna inte klarar av stigbyglar... Jag har ett par Sprenger sensation 4, så några bättre finns inte (väl?)

Jag söker en sadel med mycket stöd som gärna känns som en soffa att rida i. Jag har tittat på barbackasadlar (typ Grandeur) men är lite osäker då jag alltid rider ute oavsett väder och är väldigt tveksam till hur fårskinnet håller.

Finns det någon sadel med mycket stöd som är gjord för att rida utan stigbyglar i?

Vad är bäst, rida utan stigbyglar i "vanlig" sadel, eller rida i en som är gjord för att rida utan stigbyglar i?

Jag väger bara 60 kg, så barbackasadel är inga problem.

Låt oss också för ett ögonblick inte bry oss om priset.

Det är Islandshäst jag rider, om det har någon betydelse.


Prisklassen påverkar ju lite, men StartTrekk Espaniola har sköna sadlar, bomlösa där du sitter tryggt och bekvämt.

Vill du ha en sadel med bom finns ju ex skolsadlar som Jerez med höga fram och bakvalv - klart dyrare än de bomlösa dock. Men de två jag testat har varit bekväma och känts väldigt säkra att rida i, det är svårt att hamna fel.

Jag har en barbackapad med stöd som ser ut ungefär som nedan, inte alltför dyr och mycket bekväm! Men inte lika stabil som en sadel såklart.


1590250677087.png
 
Jag vet inte om den passar för dina behov, men islandshästen jag är medryttare på har en Karlslund bomlös sadel för islandshäst (kontakt3 tror jag) som används utan stigbyglar. Den är sjukt mycket bekvämare att rida i utan stigbyglar än en vanlig sadel, men är ju också tåligare för väder och vind än en pad.
Jag rider mycket barbacka helt utan sadel och med den bomlösa men avskyr att rida utan stigbyglar i vanlig sadel. Väger också under 60 kg om det kan vara relevant.
Hästen har nu en Taur Gaiter som både jag och hästen älskar när jag orkar rida med stigbyglar, men utan stigbyglar känns det inte "rätt." Omöjligt att förklara...

Jag rider också mycket barbacka, men har lite dålig balans och behöver sadel om vi ska göra annat än skritta...
 
Prisklassen påverkar ju lite, men StartTrekk Espaniola har sköna sadlar, bomlösa där du sitter tryggt och bekvämt.

Vill du ha en sadel med bom finns ju ex skolsadlar som Jerez med höga fram och bakvalv - klart dyrare än de bomlösa dock. Men de två jag testat har varit bekväma och känts väldigt säkra att rida i, det är svårt att hamna fel.

Jag har en barbackapad med stöd som ser ut ungefär som nedan, inte alltför dyr och mycket bekväm! Men inte lika stabil som en sadel såklart.


Visa bifogad fil 51284
Tack för tips!
Star-Trekk se onekligen intressant ut och priset är ju rimligt. Det finns ju lite olika modeller och tillval. Ska titta vidare.
Jag har aldrig suttit i sådan sadel tidigare, så ska försöka hitta sedelutprovare så att jag får pröva lite.
Taur säljer ju, kanske blir att åka dit någon dag...
Jerez har jag aldrig hört talas om tidigare, men på bild ser den snarlik ut som Star-Trekk. Någon som vet skillnaden och varför Jerez kostar ca 10 000 mer?
 
Jag har en horsedream iberica från Christ, i fårskinn men inte upplevt problem med regn :)
Väldigt stabil och trevlig att rida i, liknande den @Lager visade bild på.
 
Jag förstår inte riktigt hur du menar med att en sadel kan vara fantastisk att rida i med stigbyglar, men inte utan. Vad är skillnaden?
 
Jag förstår inte riktigt hur du menar med att en sadel kan vara fantastisk att rida i med stigbyglar, men inte utan. Vad är skillnaden?
Jättesvårt att förklara...
Med stigbyglar hamnar jag "rätt" i sadeln, men utan får jag inte alls samma känsla. Känns betydligt bättre att rida barbacka än utan stigbyglar.
Har du provat rida ut utan stigbyglar i alla gångarter? Skritta går utmärkt, men i tölt, trav och galopp är "känslan" helt fel...
 
Provat stigbyglar med bredare platta under foten, som distansryttare rider med? Upplever att det hjälper mina knän (som dock har andra problem).
 
Jag har en barefoot physio nature.
Om man ska rida utan stigbyglar är svaret enligt mig enkelt, barbackapadden alla dagar i veckan!
Kan dock inte svara på hur fårullen håller då den är väldigt ny än :)
Har innan haft Taur supreme padd i lammskinn och vanligt barefoot physio. Denna är dock i en annan liga :love:
IMG_20200331_135135.jpg
 
Jag har en barefoot physio nature.
Om man ska rida utan stigbyglar är svaret enligt mig enkelt, barbackapadden alla dagar i veckan!
Kan dock inte svara på hur fårullen håller då den är väldigt ny än :)
Har innan haft Taur supreme padd i lammskinn och vanligt barefoot physio. Denna är dock i en annan liga :love:Visa bifogad fil 51311

Skriver under på den! Dom ger ett helt fantastiskt stöd! Men tyvärr så blev den väldigt bred för mig (har en väldigt bred ponny också vilket såklart påverkar!:angel:) så jag fick ont i min krångelhöft. Kändes som ett konstant sendrag i höften både när jag red och några dagar efter. Men då var min helt ny, kanske hade blivit bättre när man satt till den lite. Men stödet var perfekt, och man satt som gjuten. Jag saknade inte stigbyglarna det minsta, trots att jag har urkass balans. Mjuk och skön!
 
Skriver under på den! Dom ger ett helt fantastiskt stöd! Men tyvärr så blev den väldigt bred för mig (har en väldigt bred ponny också vilket såklart påverkar!:angel:) så jag fick ont i min krångelhöft. Kändes som ett konstant sendrag i höften både när jag red och några dagar efter. Men då var min helt ny, kanske hade blivit bättre när man satt till den lite. Men stödet var perfekt, och man satt som gjuten. Jag saknade inte stigbyglarna det minsta, trots att jag har urkass balans. Mjuk och skön!

Det problemet hade jag med min breda fjording, så till honom köpte jag taur supreme padden som var lite mer uppbyggd i mitten :D
 
Jag som har problem med mina knän rider med Sprenger Bow Balance stigbyglar, om du har någon i din bekantskap som har ett par kanske det hade varit värt att testa och se om blir någon skillnad från de du har idag.

Om inte annat så har jag ridit i barbacka sadel i teddy och den var jätteskön att rida i, satt som gjuten även om hästen bockade. 😅
 
Jag har en barefoot physio nature.
Om man ska rida utan stigbyglar är svaret enligt mig enkelt, barbackapadden alla dagar i veckan!
Kan dock inte svara på hur fårullen håller då den är väldigt ny än :)
Har innan haft Taur supreme padd i lammskinn och vanligt barefoot physio. Denna är dock i en annan liga :love:Visa bifogad fil 51311
Helt OT, men - herregud vad jag blev sugen på att börja rida igen bara för att testa den här "sadeln". Ser jätteskön ut!
 
Om priset kvittar är mitt tips en sensation hybrid. I den kvittar det om man har stigbyglar eller inte, känslan är densamma. Finns dock ingen åf i Sverige längre utan man får beställa från Kanada.
 
Jag som har problem med mina knän rider med Sprenger Bow Balance stigbyglar, om du har någon i din bekantskap som har ett par kanske det hade varit värt att testa och se om blir någon skillnad från de du har idag.

Om inte annat så har jag ridit i barbacka sadel i teddy och den var jätteskön att rida i, satt som gjuten även om hästen bockade. 😅
Det är ett par sådana stigbyglar jag har. Skrev fel...
Teddy/fårskinn är defenitiv ett alternativ som extrasadel, men tror jag behöver något mer "seiöst" när vi börjar rida på "riktigt."
 
Om priset kvittar är mitt tips en sensation hybrid. I den kvittar det om man har stigbyglar eller inte, känslan är densamma. Finns dock ingen åf i Sverige längre utan man får beställa från Kanada.
Jag har funderat på Sensation- sadlarna länge, men vill testa innan jag köper.
Det blir nog en tur till Taur / Opux AB i Degerberga när jag kommit igång mer med ridningen.

Framförallt ser Grandeur barbackadadel och Star-Trekk intressanta ut.

Tack för alla tips!
 
Jag har funderat på Sensation- sadlarna länge, men vill testa innan jag köper.
Det blir nog en tur till Taur / Opux AB i Degerberga när jag kommit igång mer med ridningen.

Framförallt ser Grandeur barbackadadel och Star-Trekk intressanta ut.

Tack för alla tips!
Jag förstår dig. Det är ju inte jättekul att köpa på vinst och förlust.
 
Jag har en barefoot physio nature.
Om man ska rida utan stigbyglar är svaret enligt mig enkelt, barbackapadden alla dagar i veckan!
Kan dock inte svara på hur fårullen håller då den är väldigt ny än :)
Har innan haft Taur supreme padd i lammskinn och vanligt barefoot physio. Denna är dock i en annan liga :love:Visa bifogad fil 51311

Jag är sugen på att köpa en sån här! Men har ingen erfarenhet av barbackapaddar sen innan. Min ponny har rätt rejäl manke, tror du att det skulle kunna funka då? :)

Är du nöjd med din?
 
Jag skulle nog kika på Back on Track Naim, den ser intressant ut och priset är överkomligt.

Jag har nyligen köpt en Grandeur Tomentum, mycket stabil och välarbetad men man sitter lite väl brett i den tycker jag, känner mig inte 100% trygg.

Har en Chezz Iberica som funkar utmärkt utan stigläder.
 

Liknande trådar

Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 250
Senast: Seabaz
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: ufot
·
Utrustning Ska man kunna det? Jag har ridit lite i en sadel, vet inte om den är dressyr eller island, och har svårt att stå i upp. För att inte...
2
Svar
25
· Visningar
2 385
Senast: Buck
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp