barbackasadel..glider?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Uddatyp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 103
U

Uddatyp

ja har provat en sån här barbackasadel på min häst nu..och den va hur bra o hur skön som helst.
älskade den så fort ja satte mej i den.
bara ett enda litet problem och de är att den glider på min häst.
inte så länge ja sitter still o så men de e lite problem när ja försöker komma upp i den.
kan man göra nåt så den inte glider?
svanskappa, brösta? kan de hjälpa att den inte glider nåt?
nån annan som har en sån här?
funderar på att köpa en..

premium_s.jpg

Sv: barbackasadel..glider?

Du får stå på något som är högt nog så att det bara är att lägga över benet. Tror inte att de är gjorda att sitta upp i på något annat sätt...

jo ja får göra de..men e rädd att den ska glida i galoppen eller så..eller om man rider längre sträckor o så...när ja köpte den sa dom i affären att man kunder sitta upp i den från marken om de e akut liksom..men de gick inte märkte ja.
kan man ha både brösta och svanskappa eller ser de dumt ut?
för o va på den säkra sidan menar ja när man rider o så?

Jag har en sån sadel och tro mig - man kan inte sitta upp i den som med en vanlig sadel. Du måste använda pall eller dyl. Men den är helt fantastisk att rida i!

Den ger ju inte lika mycket stöd som en vanlig sadel, men har du bara hyfsad balans så är det ingen fara. Tänk bara på att inte belasta stigbyglarna så mycket eftersom det inte finns nån bom som tar upp trycket av din vikt.

Senast ändrad av en moderator:

den glider inte o så när du rider?
de e de ja e lite rädd för..

Nä, inte direkt, men nog har det hänt att den glidit åt sidan om hästen bockat så jag har kommit lite ur balans, men då har jag bara trampat till den. Men som sagt, det är bra med egen god balans. ;)

Nej det kan man inet göra något åt förutom att lära sig hoppa upp utan att hänga i stigbygeln. Sadeln är inte gjord för att man ska hoppa upp i den med stigbyglarna.

ne..har fattat att de inte går o gå upp i stigbyglarna.
men ja vill bara va säker på att den inte glider när ja rider i den.
vad är de för järn?
hör de till sadeln?

balansen har ja..och den har inte glidit bara undrar om den kan göra de när man rider.

Det kan den nog göra. Men det behöver den inte göra. Jag rider i en sådan och den sitter jättebra fast, även vid skutt från farliga rådjur och vilda älgar...Bocksprång klarar den också. Men jag vet att den snurrade runt när vi löslongerade så visst kan de snurra....

okej..ska testa rida lite i den så märker ja väl om den glider.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 748
Senast: Bullen22
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 189
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 231
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 559
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka